• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuy: "Życ...

Nawigacja

"Życie na poczekaniu" Wisławy Szymborskiej - Interpretacja



"Życie na poczekaniu" Wisławy Szymborskiej - Interpretacja




Wiersz "Życie na poczekaniu" Wisławy Szymborskiej jest refleksją nad życiem, ktra nawiązuje do słynnej koncepcji theatrum mundi, ktrej głwną myśl można zawrzeć w poniższym cytacie pochodzącym z jednej ze sztuk Williama Shakespear’a:



"Świat jest teatrem, aktorami ludzie,

ktrzy kolejno wchodzą i znikają,

Każdy tam aktor niejedną gra rolę..."



Podmiotem lirycznym jest aktorka, ktra opisuje świat z własnej perspektywy. Ma ona do odegrania pewną rolę, ktrej właściwie nie zna. Wie tylko, że rola ta została jej przypisana i nie może jej wymienić. Wybr roli nie należał do niej, jednak "Wielki Spektator" narzucający charakter gry nie został wskazany w wierszu. Z braku scenariusza aktorka skazana jest na ciągłą improwizację. Tempo akcji jest jej narzucone, ledwo za nim nadąża. Jest nieprzygotowana do życia, ktre nazywa zaszczytem. Podmiot liryczny jest ambitny i chciałby się jakoś wykazać, lecz wszystko dzieje się zbyt szybko. Jego potknięcia tłumaczy nieustająca trema, jednakże takie usprawiedliwienie podmiot liryczny odbiera jako upokarzające. Uskarża się na dyskomfort gry oraz na brak jakichkolwiek prb. Akcja jest zbyt szybka a odegrane motywy są już nieodwracalne – nie można cofnąć czasu ani powtrzyć żadnej sceny i jej naprawić. Wszystko trwale zapisuje się w historii. Niektre kwestie pozostają już niedokończone. Nawet kształtowanie własnego charakteru odbywa się w biegu – "(...) charakter jak płaszcz w biegu dopinany (...)". Mija dzień za dniem, podmiot liryczny chciałby znać scenariusz choć jednego z nich, lecz już wkrtce nastaje kolejny dzień z nieznanym mu scenariuszem. Jednak nie wszystko w sztuce jest przypadkowe. Scena nie jest tylko prowizorycznym pomieszczeniem, gdyż jest dokładnie zaprojektowana - dekoracje są solidne, a rekwizyty niezwykle precyzyjne. Wszystko jest dopracowane i uporządkowane. Blask świateł sygnalizuje premierę. Stremowany i przerażony człowiek jest kruchą postacią skazaną jedynie na improwizację. Jest osamotniony na scenie i sam musi stawić czoła wyzwaniu. Jest niepewny i czuje niestabilność swojej roli. Gra przed tłumem ludzi wpatrujących się w niego, śledzących każdy jego najmniejszy nawet ruch. Ewentualne błędy są już nieodwracalne.



Utwr Wisławy Szymborskiej przedstawia świat w ironicznym świetle. Życie porwnuje do teatru, w ktrym przecież nie można się przygotować do odgrywanej przez siebie roli. Ciągła improwizacja i nieustanna premiera przerażają człowieka, ktry jest zmuszony do stawiania czoła tym wyzwaniom. Ludzie często użalają się nad swoim losem. Narzekają na role, jakie narzuciło im samo życie. Nigdy nie wiadomo, co wydarzy się za chwilę i jaką maskę będziemy zmuszeni przybrać do nowo zaistniałej sytuacji, by wypaść w niej jak najkorzystniej. Szymborską drażni ciągła zmiana masek, taka forma improwizacji jest dla niej obrzydliwa. Ale to życie ma pewien rytm i charakter, ktry przecież ukształtowaliśmy my sami. Przybieramy maski adekwatne do danych sytuacji, osb, miejsc. Tak już po prostu jest. Pamiętamy o tremie, jaka nam wciąż towarzyszy tak samo jak aktorom na scenie. Z tą rżnicą, że oni mogli nauczyć się swoich rl i je uprzednio przećwiczyć. W wierszu podmiot liryczny chciałby poznać przyszłość i przewidzieć co się wydarzy, przygotować się do tego i zaplanować swoje postępowania. Jak wiemy niestety żadnego dnia ani nie przewidzimy, ani nie będziemy mogli przeżyć dwa razy. Nic co zrobimy nie zostanie wymazane z historii i nie będzie mogło zostać niezauważone. I choć usilnie staramy się jak najlepiej odgrywać swoje role, to tempo życia utrudnia nam to w olbrzymim stopniu. Ledwo zauważamy jedno swoje potknięcie a już pojawia się następne. Szymborska tłumaczy te fakty nieustającą tremą, jednak takie usprawiedliwienie uznaje za upokarzające. Podchodzi do życia w ambitny sposb. Wolałaby wszystko sobie zaplanować, by wypadło tak, jak ona tego chce. Chciałaby się jakoś wykazać. Niestety ciągle potyka się o "nieznajomość rzeczy".



W wierszu stawia pytanie "czy to w porządku", że to życie właśnie tak wygląda? Skłania to czytelnika do pewnej refleksji. Myślę, że na to pytanie każdy odpowiedziałby inaczej. Według mnie trzeba wciąż starać się nadążać za narzuconym nam tempem i usilnie podejmować się nowych wyzwań, coraz to nowszych rl. W końcu niczego nie będzie nam dane powtrzyć i przeżyć kolejny raz. Wszystko co złe minie, a co dobre już nie powrci. Ciągła gra – taki jest sens ludzkiego życia. Tylko od nas zależy jak ją odegramy i ile serca w nią włożymy. Pamiętajmy, że rola należy do nas i nie powinno w niej zabraknąć nas samych.






Przykadowe prace

Spotkania wrogw w Iliadzie Homera i Panu Tadeuszu A. Mickiewicza

Spotkania wrogw w Iliadzie Homera i Panu Tadeuszu A. Mickiewicza Spotkania wrogw to temat niejednokrotnie pojawiający się w literaturze, m.in. ze względu na specyfikę zachowań postaci w tej sytuacji. Rozpatrzmy dwie znane sceny przedstawiające reakcje, uczucia i czyny bohaterw będących ...

Dziady cz. 3

Dziady cz. 3 Wieść o wybuchu powstania listopadowego zastała Adama Mickiewicza w Rzymie. Był to grudzień 1830, ale dopiero w kwietniu następnego roku wyjechał do Paryża, a następnie przybył do Wielkopolski. Niestety, nie udało mu się przekroczyć granicy Krlestwa K...

Głwne problemy stosunkw międzynarodowych w okresie międzywojennym 1919-1939

Głwne problemy stosunkw międzynarodowych w okresie międzywojennym 1919-1939 Państwo realizuje stosunki z innymi państwami poprzez organy, osoby reprezentujące określone funkcje , ktre prowadzą stosunki z innymi podmiotami prawa międzynarodowego. Organy określa konstytucja pa&#...

Przerb drewna i produkcja papieru

Przerb drewna i produkcja papieru Drewno. Podstawowym kierunkiem przetwrstwa drewna jest przemysł papierniczy, drewno jest rwnież surowcem w przemyśle włkienniczym. Drewno stanowi największy surowiec odnawialny pod względem tonażowym na Ziemi. Większość drewna idzie na bu...

Rozwj grnictwa i hutnictwa

Rozwj grnictwa i hutnictwa Rozwj grnictwa i hutnictwa Na organizację w tym zakresie niemały wpływ miały kapitał i energia przedsiębiorcw mieszczańskich. Masowo zakładano kuźnie. Kuźnie zakładane w majątkach feudałw były budowane i kierowane przez odr...

Ideały Corneille w "Cydzie". Kult woli, rozumu, odwagi, ktra nie zna granic.

Ideały Corneille w "Cydzie". Kult woli, rozumu, odwagi, ktra nie zna granic. Okres baroku wnisł do literatury wiele charakterystycznych zmian. Doskonałym przykładem może być wprowadzenie nowego gatunku literackiego jakim jest tragikomedia, czyli tragedia o szczęśliwym zakoń...

Mszaki

Mszaki WYSTEPOWANIE I ZNACZENIE MSZAKW MSZAKI (Bryophyta) Gromada rodniowcw, obejmująca drobne rośliny zarodnikowe, ktre zamiast korzeni mają chwytki. Dzielimy je na 2 klasy: mchy i wątrobowce. Przechodzą przemianę pokoleń. Jest to pokolenie płciowe (gametofity),ktre pows...

PRZEZWYCIĘŻANIE TRAUMY WIELKIEJ ZMIANY

PRZEZWYCIĘŻANIE TRAUMY WIELKIEJ ZMIANY Proces transformacji ustrojowo – społeczno - gospodarczej rozpoczęty w Polsce w 1989 r., to okres następujących szybko i radykalnie przemian, ktry dla znacznej części społeczeństwa stanowił szok. Jest to czas szczegln...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry