• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuy: Abstrakcj...

Nawigacja

Abstrakcjonizm



Abstrakcjonizm




Abstrakcjonizm jest to termin w najszerszym zakresie znaczenia określa każdy rodzaj sztuki nie naśladującej form obserwowanych w naturze. Najczęściej używany w węższym zakresie jako jeden z kierunkw w sztuce XX w., ktry odrzuca tradycyjną koncepcje sztuki mimetycznej. W sztuce abstrakcyjnej zarysowały się 2 podstawowe nurty: abstrakcja geometryczna polegająca na operowaniu rżnorodnymi formami geometrii i abstrakcja organiczna w ktrej są stosowane formy nieregularne sugerujące kształty organiczne. Sztuka abstrakcyjna jest konsekwencją zapoczątkowanej w malarstwie europy 2 połowy XIX w. stopniowej rezygnacji z wątkw tematycznych; proces ten narastający od impresjonizmu do kubizmu, przygotował grunt dla sztuki abstrakcyjnej w 1910r. W. Kandinsky namalował swoje pierwsze obrazy abstrakcyjne. 1911r. sztukę abstrakcyjną zaczynając uprawiać w Monachium członek ugrupowania Der Blaue Reiter, a we Francji niektrzy uczestnicy ruchu kubistycznego; rwnież w innych krajach 1910- 1914 pojawili się coraz liczniejsi abstrakcjoniści: Litwin- M. K Ciurlionis, Czech- F. Kupka, Rosjanie- M. Łarionow, N. Gonczara, Włoch- A. Magnelli, Francuz pochodzenia niemieckiego- H. Apr. W 1912 w Paryżu powstało pierwsze ugrupowanie z programem sztuki abstrakcyjnej- Section d`or. W 1918- 1939 dominowała abstrakcja geometryczna; na gruncie sztuki abstrakcyjnej powstały idee powiązania malarstwa z innymi sztukami plastycznymi, rozwijało się nowe pojecie jedności stylowej, kwitła twrczość teoretyczna; tendencje te zarysowały się najsilniej w Holandii- P. Mondrian, De Stijl i teoria neoplastycyzmu, w Rosji- K. Malewicz, W. Tatlin, A. Rodczewko, EL Lissitzky, oraz w 1918- 1934 w Niemczech- w założeniach Bauhausu; we Francji duże znaczenie miały ugrupowania Cercle et Carre i Abstraction- Creation. Ewolucja rzeźby ku sztuce abstrakcyjnej dokonywała się na podłożu idei konstruktywizmu ( C. Pevsner, N. Gabo) oraz przez stopniowe upraszczanie figury ludzkiej i form organicznych ( C. Brancusi, Apr, H. Moore). W Polsce program sztuki abstrakcyjnej realizowały ugrupowania Blok, Preasens, ; do głoszenia przedstawicieli sztuki abstrakcyjnej należeli: M. Szczuka, H. Berlewi, W. Strzemiński, H. Stażewski, K. Hiller, M. Jarema, J. Stern, rzeźbiarka K. Kobro. Po II wojnie światowej nastąpił niezwykle bujny rozkwit sztuki abstrakcyjnej zwłaszcza w USA; charakterystyczne jest dążenie do integracji sztuk plastycznych; źrdłem inspiracji oprcz twrczości tak zwanej prymityww staje się sztuka dalekiego Wschodu ( głwnie kaligrafia). Dominują odmiany niegeometrycznej, swobodna gra plam barwnych i form, nieograniczona inwencja twrcza i ekspresja- nurt ekspresjonizmu abstrakcyjnego jego odmiany: informel, taszyzm, action painting, abstrakcja chromatyczna między innymi A. Gorky, J. Pollock, M. Tobey, Wols, H. Hartung, M. E. Vieira de Silva, M. Rothko, P. Soulages. Abstrakcja impresyjna: J. Bazaine, R. Bissiere. Romantyczno magiczna: W. Baumeister, J. Dubuffet. Strukturalizm: A. Tapies. Po 1960 zaznaczyły się nowe prądy sztuki abstrakcyjnej wizualnej między innymi minimal art, będące reakcją na ekspresjonizm abstrakcyjny, a także prbą nowej interpretacji abstrakcji typu geometrycznego. Op art- wzbogaconej o elementy ruchu i przestrzeni. W abstrakcyjnej rzeźbie powojennej dominował nurt romantyczno- ekspresyjny operujący fakturą metalowego tworzywa D. Smith, T. Roszak; nadal była też uprawiana rzeźba o formach organicznych oraz geometryczna ktrej konsekwencją stał się rozwj, wywodzącej się sztuki rzeźby kinetycznej. W Polsce po okresie realizmu socjalistycznego od 1955 rozwijały się liczne odmiany abstrakcji niegeometrycznej. Od lat 60 XX w. przeważają eksperymenty wizualne z elementami geometrii- kinematycznej.






Przykadowe prace

Osoba fizyczna i prawna

Osoba fizyczna i prawna OSOBY FIZYCZNE 1,Pojęcie osoby fizycznej Podmiotami prawa cywilnego według przepisw kodeksu cywilnego są: a) osoby fizyczne, b) osoby prawne6. Osobą fizyczną jest człowiek. Osoba fizyczna rozpoczyna swj byt prawny w chwili urodzenia, tj. odłączenia od ...

Streszczenie legendy o świętym Aleksym

Streszczenie legendy o świętym Aleksym Małżeństwo Eufamijana i Aglijas mieszkało w Rzymie, mieście o ważnej symbolice i randze dla Kościoła. Żona Eufamijana) była bezpłodna. On zaś miał szlachetne pochodzenie, liczne dobra, swoich rycerzy, był blisko...

Recenzja filmu pt. "Pan Tadeusz".

Recenzja filmu pt. "Pan Tadeusz". We czwartek 21 października 1999 roku w białostockim kinie Pokj odbyła się projekcja filmu "Pan Tadeusz". Jest to adaptacja epopei Adama Mickiewicza z 1834 roku. Film ukazuje nam życie szlachty na przełomie1811 i 1812 roku. W filmie wystąpił...

Recenzja książki pt."Romeo zjawi się potem" Marty Fox

Recenzja książki pt."Romeo zjawi się potem" Marty Fox Książka ,pt."Romeo zjawi się potem" została napisana przez Martę Fox,ktrej twrczość ukierunkowana jest przede wszyskim na młodzież. Powieść ta pochodzi z serii :"Pierwsza miłość",w...

Kim jest Pan Cogito w wierszach Zbigniewa Herberta? (moralistyka, ironia i przesłanie)

Kim jest Pan Cogito w wierszach Zbigniewa Herberta? (moralistyka, ironia i przesłanie) Twrczość Zbigniewa Herberta jest owocem zasad przez niego wyznawanych i poznanie jego filozofii pomoże w dużym stopniu w zrozumieniu zbiorku wierszy Pan Cogito, a także wielu innych. Interesował się ...

"Sachem" Henryka Sienkiewicza.

"Sachem" Henryka Sienkiewicza. Utwr powstaje po wrażeniach z podrży do Ameryki Płnocnej. Czas akcji: XIXw. Miejsce akcji: Antylopa, miasto w Teksasie, zbudowane w miejscu indiańskiej osady Chivatta. Bohaterowie: mieszczańcy Antylopy, Sachem- wdz czarnych węze, M.Dean- dyr...

Konrad Wallenrod - zdrajca czy przebiegły polityk ?

Konrad Wallenrod - zdrajca czy przebiegły polityk ? "Konrad Wallenrod" jest powieścią poetycką. Akcja toczy się w XIV w. Alf Walter był Litwinem. Został porwany i wychowany przez mistrza krzyżackiego. Pewien litewski wajdelota obudził w nim miłość do ojczyzny. Przechodz...

Ideał renesansowego piękna

Ideał renesansowego piękna Ideał renesansowego piękna zmienia się tak szybko jak moda, każda epoka posiadała wzr klasycznego piękna kobiety. Damy renesansowe rżniły się znacznie od ich średniowiecznego pierwowzoru. O ideale renesansowej kobiety możemy ...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry