• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuy: Alfred Si...

Nawigacja

Alfred Sisley - życiorys



Alfred Sisley - życiorys




Alfred Sisley (1839-1899) zapisał się w historii sztuki jako jeden z najwybitniejszych pejzażystw drugiej połowy XIX wieku. Z jego płcien bije niezwykła świeżość. Przyroda na obrazach Sisleya otulona promieniami słońca i pogrążona w przezroczystym powietrzu odsłania swj najbardziej świetlisty ton. W opanowaniu języka malarskiego pomagali mu twrcy, z ktrymi łączyły go ścisłe związki artystyczne i przyjacielskie, przede wszystkim Claude Monet i Pierre Renoir.

Sisley należał do grupy francuskich impresjonistw zajmując wśrd nich znaczące miejsce. Krytycy określają go mianem jednego z "małych mistrzw" impresjonistw.

Nie należał on do przywdcw nurtu, lecz raczej do jego uczestnikw.

Nie tylko podkreślał oraz uwypuklał priorytet ,,wielkich twrcw" impresjonizmu, ale rwnież rozwijał wartości własne, przewyższające w pojedynczych osiągnięciach sztuki malarskiej nawet niektrych z nich.

Odkąd pojawił się Sisley paleta impresjonistyczna zyskała na wyrafinowaniu, a gama kolorw wzbogaciła się w nowe kompozycje barwne, ułożone z lilowych, pomarańczowo - rżowych i innych, typowo "sisleyowskich kolorw" (rozmaite odcienie koloru lila są szczeglnie widoczne na wszystkich trzech obrazach z Ermitażu).

Jako pejzażysta Sisley był bardziej niż inni impresjoniści związany z tradycją. We Francji pociągał go przede wszystkim Corot i szkoła barbizońska. Uważał, że Corot wywarł na niego wpływ większy niż jego przyjaciele impresjoniści.

Związek Sisleya z malarstwem angielskim, bliższy niż u innych impresjonistw tłumaczy się jego pochodzeniem.



Alfred Sisley urodził siew Paryżu w !839roku w zamożnej rodzinie angielskiej. Jego ojciec stał na czele firmy eksportującej sztuczne kwiaty. W 1857 roku posłał on syna do Londynu w celu doskonalenia języka angielskiego i zaznajomienia go z pracą, ktrą miał wykonywać według zamierzeń ojca.

Ale zamiast szykowania się do kariery, Alfred zaczyna pasjonować się malarstwem - w szczeglności pejzażem. Decyduje się poświęcić malarstwu i w 1862 roku, po powrocie z Anglii, wstępuje do pracowni Charles'a Gleyre'a, malarza związanego ze stylem akademickim. Tam, za niewielka opłatą, mgł rysować z natury. Polegało to głwnie na samodzielnej pracy z modelem, tylko w nielicznych wypadkach uczniowie otrzymywali rady lub wskazwki od nauczyciela. Tam też Sisley poznał Moneta, Renoira, oraz Bazille'a. Wraz z nimi postanowił porzucić pracownię, zbyt odczuwalny był tam wpływ oficjalnych instytucji tj. Szkoła Sztuk Pięknych czy Akademia Sztuk Pięknych.



W roku 1863, Monet zaprosił przyjacił na wsplny wyjazd w plener, do miasteczka Chailly-en-Biere blisko Barbizon. Tutaj, w lesie powstały pierwsze plenerowe prace Sisleya. Jego dalsze prace, malowanie w duchu monumentalne płcien Corota, powstały w pracowni na podstawie studiw natury, gdyż w tym czasie Sisley, tak jak i barbizończycy, nie traktował szkicu jako samodzielnego obrazu. Jego nadzieje na sukces wiązały się wtedy wyłącznie z oficjalnym Salonem.

Sisley złożył także hołd Gustawowi Courbetowi, szczeglnie w obrazie , ktry wystawił na Salonie w 1868r. Była to powstała rok wcześniej nowa wersja Kasztanowej alei w Celle - Saint- Cloud.

Po dwch latach na Salon przyjęto kolejne dwa pejzaże Sisleya wykonane kolejno w roku 1870: Barki na kanale Saint - Martin w Paryżu i Widok kanału Saint - Martin . Są to niezaprzeczalne arcydzieła Sisleya, w ktrych po raz pierwszy jego twrcza indywidualność doszła do głosu w całej okazałości. Zwykle poczynając od tych obrazw zaczyna się opowiadać o okresie impresjonistycznym w jego twrczości (1870-1880), a poprzedzający etap rozwoju malarza określa się jako preimpresjonizm lub okres "ciemnego stylu".

Na początku lat siedemdziesiątych Sisley wypracowuje własną estetykę, w ktrej odrzucenie zbędnych szczegłw staje się jedną z podstawowych zasad. Na przykładzie obrazu z 1873 roku Mrz w Louveciennes można zaobserwować ten moment w jego twrczości ; sylwetki ludzkie tracą dawniejszą rolę, kiedy artysta chce oddać atmosferę zimowego dnia.



Mimo że obrazy Moneta i jego przyjacił czasem były przyjmowane Na Salon, to jednak w większości wypadkw jury odrzucało je. Kiedy młodzi malarze utracili nadzieję na oficjalne uznanie, zdecydowali się organizować wystawy samodzielne. Po mimo początkowych niepowodzeń malarze nie rezygnowali, sprzyjało to większemu scementowaniu grupy malarzy, ktrych po raz pierwszy nazwano "impresjonistami". Ironicznie nazwał ich w ten sposb krytyk Louis Leroy, parafrazując tytuł eksponowanego na wystawie obrazu z 1872 roku Moneta Impresja. Wschd słońca.

Twrczość Sisleya lat siedemdziesiątych upływała pod znakiem rozwoju stylu impresjonistycznego i wyrżniała się powstaniem bodaj najdoskonalszych dzieł artysty. Niestety nie należał on do szczęśliwcw, ktrzy na początku lat osiemdziesiątych powoli zyskiwali uznanie krytykw i publiczności. Coraz bardziej odsuwa się od towarzyszy i wiedzie zamknięty tryb życia.



Jego styl ulega przemianie - staje się bardziej zindywidualizowany. Jednocześnie obrazy Sisleya w jakimś stopniu tracą ową bezpośredniość odczuwania natury, lekkość wykonania, ktre były właściwe działalności artysty w latach siedemdziesiątych.

W latach osiemdziesiątych Sisley intensywnie maluje obrazy wyrażające gwałtowność stanw przyrody. Nie chce już podążać śladami Moneta, lecz prbuje swoich sił mierząc się z nim. Nie ustępuje mu jeśli idzie o kwestie czysto malarskie, odczuwanie dekoracyjności i piękna harmonii kolorystycznej, jednak brakuje mu pewnej ostrości spojrzenia i temperamentu Moneta.

W latach 1883-1885 nieprzerwanie malował Sisley rozmaite motywy z miasteczka Saint - Mammes, wykonując do każdego obrazu szkice przygotowawcze, ktre złożyły się na album rysunkw artysty. Zarwno u Sisleya, jak i u innych impresjonistw można zauważyć wzrost znaczenia szkicw. Pejzaż traci swoja spontaniczność wrażeń, staje się bardziej umowny. Jednocześnie nabiera uoglnionego, systematycznego charakteru.



Pźny okres twrczości Sisleya, lata osiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte, zaznacza się wspłzawodnictwem z Monetem. Sisley maluje cykle obrazw przedstawiających topole, stogi, stary kościł jak Monet. Cykl "Kościł w Moret" zaczął Sisley malować w 1883 roku, niedługo potem jak Monet rozpoczął pracę nad swoim słynnym cyklem "Katedr w Rouen". Obaj malarze podążają w ślad za impresjonistyczną zasadą, malując stary kościł w zmiennej aurze bieżącego dnia i procesie wieczornego ruchu przyrody. Rżni ich jednak to, iż Moneta fascynuje gra świateł i powietrza, gdy u Sisleya architektura wydaje się bardziej zwarta, osadzona w konstrukcji; demonstruje on nadal wierność swojemu wcześniejszemu stylowi oraz impresjonistycznemu widzeniu.



Mimo licznych zalet twrczość Sisleya nie została za jego życia doceniona w należytym stopniu, w odrżnieniu od twrczości wielkich mistrzw impresjonizmu. Artysta umarł w samotności, nieznany, zapomniany nawet przez wielu dawnych przyjacił . Dopiero po śmierci, i to w niedługim czasie, płtna (około 900) i grafiki tego niezwykłego malarza zostały docenione przez krytykw i publiczność. Ta publiczność, ktrej gustom nigdy nie chciał się podporządkować, została zmuszona do przyjęcia sisleyowskiego widzenia natury.







Bibliografia:

? Wielcy malarze świata Alfred Sisley wyd. "Arkady"






Przykadowe prace

Laudacja Księstwa Kaliskiego

Laudacja Księstwa Kaliskiego Blisko 2000 lat znana jest z historii doniosła rola miasta Kalisza i okolic. Począwszy od starożytnego plemienia Kalisiw, poprzez jedno z głwnych plemion Goplan do wielu tworzonych na jego bazie księstw dzielnicowych – przemianowanych potem podczas reform adminis...

Młoda polska - opracowanie epoki.

Młoda polska - opracowanie epoki. 62. RAMY CZASOWE Początek: 1890 r. Koniec: 1918 r. 63. OGLNA CHARAKTERYSTYKA MŁODEJ POLSKI 63.1 SYTUACJA KRAJU Po zrywie wolnościowym w epoce romantyzmu, zmęczony nard skierował się ku filozofii pozytywistycznej. Epoka spokoju i łagodno...

Stosunki polsko-niemieckie w latach 1933-1939

Stosunki polsko-niemieckie w latach 1933-1939 Stosunki miedzy Polska a Niemcami w latach poprzedzających wybory Hitlera na kanclerza były napięte wytwarzały sytuacje, w ktrej istniała konieczność jakiegoś istotnego uregulowania tego problemu. Można wyrżnić 3 sposoby...

Jan Kochanowski "Pieśń XXV"

Jan Kochanowski "Pieśń XXV" Pieśń XXV jest pewną formą modlitwy, ktra zaczyna się apostrofą, zwrotem do Boga. Podmiot liryczny, ktrym jest pewna zbiorowość ludzi pyta Stwrcę o to, w jaki sposb może odwdzięczyć się za to, że tak szczodrze zaspokaj...

Kwasy, zasady, wodorotlenki i sole - charakterystyka oglna.

Kwasy, zasady, wodorotlenki i sole - charakterystyka oglna. Kwasy Termin 'kwas' jst stosowany w chemii do charakteryzowania właściwości chemicznych oraz do celw nomenklaturowych. W tym pierwszym znaczeniu kwasem jest każda substancja, ktra wprowadzona do wody powoduje wzrost stężenia ...

Alkoholizm i jego wpływ na dysfunkcjonalność rodziny.

Alkoholizm i jego wpływ na dysfunkcjonalność rodziny. Alkoholizm i jego wpływ na dysfunkcjonalność rodziny. Alkoholicy to ludzie ktrzy nie są wstanie konsekwentnie kontrolować swego picia przez dłuższy czas i ktrzy nie mogą ręczyć za swe zachowanie po tym ja...

Warum rauchen Jugendliche?

Warum rauchen Jugendliche? Es ist einfach, Grnde frs Nichtrauchen zu finden, aber warum rauchen dann viele junge Leute? Natrlich gibt es dafr verschiedene Grnde. Einige Studien haben gemeinsame Faktoren bei jungen Rauchern herausgefunden. In vielen Fllen beginnt das Rauchen auf subtile Weise. Die meisten probieren es am Anf...

Leki przeciwblowe

Leki przeciwblowe Od niepamiętnych czasw medycyna ludowa stosowała mleczny sok wyciekający z niedojrzałych makwek jako skuteczny środek przeciwblowy i nasenny. Zażywany w większych dawkach wywoływał sen letargiczny, a potem śmierć. W Polsce istniał niegdyś na ...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry