• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuy: Analiza f...

Nawigacja

Analiza formalna dzieła malarskiego



Analiza formalna dzieła malarskiego






TWORZYWO

(technika i technologia dzieła)

Obraz wykonany został techniką olejną na płtnie o wymiarach 81x65 cm. Autor posługuje się bezbłędnie odpowiednimi środkami malarskimi oraz nasyceniu dzieła ową niematerialną stroną duchową , bez ktrej, jak twierdził dzieło istnieć nie może .





INDEKS ELEMENTW PROSTYCH

(światło, barwa, bryła, linia, faktura, przestrzeń, ruch)

1.Światło

- rodzaj światła:

-światłocień, płpełne, rozproszone

- cechy i wartości światła związane z ruchem i czasem:

-zmienne źrdło światła uzależnione od pory dnia

-nierealne światło w postaci lampionw, ktre w swym pobliżu tworzy wyodrębnioną przestrzeń świetlną

- usytuowanie światła:

-najwyraźniejsze świecenia w grnym lewym rogu obrazu

-nieco dalej od środkowej linii wzdłuż obrazu po obu stronach

- mała ilość światła w obrazie:

-słabe światło, nasuwa przypuszczenie, że postacie pozują w nocy w świetle lampionu

2.Barwa

- jasność:

-barwy rżnią się miedzy sobą po względem jasności, ktre uzyskano poprzez dodanie żłci (złociste tony) i czerni do określonej barwy

- nasycenie:

-subtelnie zestrojone, do części brył dodano większą ilość ciemniejszego pigmentu

- cechy jakościowe barwy:

-zawężona gama barw do tonw ziemistych

-użyto barw prostych: chromatycznych – żłta, złocista, czerwona, brązowa

achromatycznych – biel, szarość, czerń

-najwięcej plam w kolorze brązowym o rżnym stopniu jasności i nasycenia

3.Bryła

- sugestia geometrycznego zarysu, nieprzezroczysta:

-związana z otoczeniem: wiszący przedmiot ścienny

-wolnostojąca: postacie dzieci

- sugestia kształtw podstawowych brył:

-prostokątne i walcowate: fragmenty postaci ludzi, dolna część wiszącego przedmiotu

-trjkątne: spiczaste czapki, grna część wiszącego przedmiotu, część twarzy (nos)

-okrągłe i płkoliste: głwki, buźki, oczka

4.Linie

- obraz jest bardzo lapidarny

- mocne i wyraziste linie sylwetowe tworzące kontury

- w obrazie odnajdujemy linie: proste o zmiennych długościach, krzywe, łuki

5.Faktura

-wyraźne są podłużne smugi i dukt krtkich, rwnoległych do uderzeń pędzla

- elementy faktury rżnią się kształtem i kątem nachylenia

- elementy powierzchni trjwymiarowe

- ze względu na wybrany przez autora rodzaj farby powierzchnia stała się gładka i połyskliwa

6.Przestrzeń

- perspektywa malarska:

-barwa obrazu wskazuje jakby obraz się przybliżał i oddalał

- dwuplanowość:

-ze względu na specyficzne użycie barwy

I Plan:

Na pierwszym planie widać dwch małych chłopcw.

II Plan:

Na drugim planie zdaje się znajdować ściana z wiszącym przedmiotem po prawej stronie obrazu.

7.Ruch

- w obrazie zasugerowany został poprzez kompozycję, ktra wydaje się żywiołowa

- przestrzeń pocięta jest ukośnymi liniami

- dwaj mali chłopcy stojący obok siebie frontalnie

- barwa obrazu poprzez dodanie czerwonego pigmentu wskazuje (przybliżanie i oddalanie) dynamikę.





UKŁAD FORMALNY CAŁOŚCI – kompozycja

Płaszczyzna wzmocniona kolorem, właściwie dobranym do charakteru obrazu, olśniewając szerokim wachlarzem barwnych gam wybranych kolorw, zdecydowanych i intensywnie nasyconych, bogatych w złociste tony światła. Radykalna deformacja geometryczna oraz światłocień dla zwiększenia ekspresji. Linie w obrazie stanowią samoistne elementy kompozycyjne, tworzą granice między barwami, ktre są konturami postaci i przedmiotw. Poprzez zrytmizowanie gestw malarz zintensyfikował spłaszczenie zamkniętej w ciasnej przestrzeni kompozycji. Z techniki przyjętej przez artystę obraz wydaje się niezwykle linearny, co sugeruje ruch. Artysta zasugerował mało światła w kompozycji, toteż wydaje się, że obraz namalowany jest w ciepłej tonacji – może ze względu na sporą ilość barwy czerwonej lub przez rżnorodną gamę barwy brązowej.

Cała kompozycja sprawia wrażenie nieco lirycznej, lecz smutnej, chociaż mina na twarzy jednego z chłopcw jest uśmiechnięta. Głwnym tematem jest przyjaźń.

Malarz uzyskiwał właściwy wizerunek psychologiczny postaci oraz zamierzony nastrj kompozycji. Osiągał to dzięki charakterystycznej dlań transpozycji formy, koloru i światła oraz nasyceniu dzieła niematerialną stroną duchową .





WYGLĄDY PRZEDMIOTW, postaci przedstawionych

Jedną z najważniejszych decyzji artysty była determinująca oblicze jego dojrzałej twrczości transformacja figury ludzkiej w metaforyczną postać dziecka, kukiełki bądź marionetki. Dzieci Makowskiego, ukazywane frontalnie jak pozowanej do fotografii, wyglądem przypominający ciosane w drewnie kukiełki, pajacyki lub marionetki. Ich okrągłe jak piłka głwki, zdobią spiczaste czapki. Patrzą na świat i na nas czarnymi paciorkowatymi oczami. Twarze dzieci malowane lapidarnie, tak jakby małe dziecko umiało namalować siebie – prosto, naiwnie, poważnie.

Ta poetycko – metaforyczna kompozycja z dziećmi przedstawia scenę z życia codziennego dzieci, ktre jest niezwykłe i wieloznaczne, pełen tajemnic i niesamowitości, chwilami z elementami zabawy i groteskowego humoru, a czasami z wyczuwalną atmosferą strachu i grozy.

Za parą przyjacił znajduje się ściana, a na niej wiszący na kształt przypominający zegar z kukułką oraz dwie grube, ciemne, pionowe kreski, rwnoległe do siebie i postaci, sprawiają wrażenie niedokończonej kompozycji.







Mam nadzieje,że Wam się przyda:)












Przykadowe prace

Cele strategiczne eurorogionu

Cele strategiczne eurorogionu Cele strategiczne Euroregionu • szeroko pojmowany rozwj regionu • wymiana doświadczeń i informacji • wspieranie kultury, oświaty i sportu w regionie • wsplne rozwijanie transportu, komunikacji i łączności w regionie, w tym popraw...

Silnik elektryczny

Silnik elektryczny SILNIK ELEKTRYCZNY to maszyna służąca do przetwarzania energii elektrycznej na pracę mechaniczną. Ze względu na rodzaj prądu sieci, z ktrej silniki elektryczne pobierają energię elektryczną, rozrżnia się: silniki prądu stałego oraz si...

Lektury - na co zwrcić uwagę przy ich czytaniu

Lektury - na co zwrcić uwagę przy ich czytaniu 1. Słowacki Kordian • Charakterystyka Kordiana jako bohatera romantycznego • Wewnętrzne rozterki bohater • Motyw miłości obraz Polski i Polakw • Powstanie listopadowe • Tragedia Kordiana 2. Mickiewic...

Stany Zjednoczone Ameryki w XIX i na początku XX wieku.

Stany Zjednoczone Ameryki w XIX i na początku XX wieku. Rozawj terytorialny i polityka zagraniczna. Pomimo licznych kłopotw wewnętrznych, Stany Zjednoczone z powodzeniem rozszerzały swoje terytorium – w 1803 roku Thomas Jefferson odkupił francuską Luizjanę od Napoleona, co niemal...

Motywacja w pracy

Motywacja w pracy Wstęp Wspłczesne firmy, chcąc pozyskać wykwalifikowanego pracownika, są zmuszone do zaoferowania, oprcz atrakcyjnego wynagrodzenia, także szeregu świadczeń pozapłacowych. Rola tych świadczeń, oferowanych przez przedsiębiorstwa swoim pracow...

Metody rozdzielania mieszanin.

Metody rozdzielania mieszanin. Metody rozdzielania mieszanin: a)odparowanie- stosowne jest do rozdzielania składnikw, kiedy jeden z nich jest nielotny np. rozdzielanie soli i wody b)krystalizacja- wydzielanie z roztworu substancji w postaci kryształw np.pozyskiwanie cukru i soli c)sąc...

Pamiętnik Rzeckiego

Pamiętnik Rzeckiego Temat: Rzecki miał tylko zawał serca. Dopiszę jedną kartkę z Pamiętnika starego subiekta ktra zaprezentuje dalszy rozwj akcji utworu. Jest sierpień. Czuję, że nie jestem tą samą osobą co niegdyś. Jeszcze przed miesiącem siedzi...

Reforma Edukacji

Reforma Edukacji Reforma edukacji zaczęła się od 1 września 1999 roku. Uczniowie klas 1 - 6 szkoły podstawowej stali się wtedy automatycznie uczniami odpowiednich klas nowej 6-letniej szkoły podstawowej. 1 września 1999 roku powstały też gimnazja. W pierwszej klasie trzyle...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry