• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuy: Analiza i...

Nawigacja

Analiza interpretacyjna dzieła sztuki "Mona Lisa" Leonarda da Vinci



Analiza interpretacyjna dzieła sztuki "Mona Lisa" Leonarda da Vinci




Autor: Leonardo da Vinci

Tytuł: "Mona Lisa"

Rozmiar: 76cm/53cm

Technika:olej na płotnie; technika obrazu jest tajemnicza. Wszelkie badania tego obrazu w celu określenia techniki pędzla, czy pigmentu nie doprowadziły do żadnych konkretnych rozwiązań. Jednak jedyną cechą tego dzieła okazała się niematerialność. Obraz przepuszcza promienie Roentgena, zaś przy badaniu faktury nie skutkują żadne mikroskopy oraz żadne światło. Portret jest jakby przezroczysty, przez co nie zdradza tehniki pędzla, a pigmenty nie są do uchwycenia. Przypuszcza się, że do malowania autor stosował roślinne barwniki do farbiarstwa, wymieszane w elastycznej zawiesinie ze spoiwem tak ulotnym, że nie zostawiającym po sobie śladu.

Czas i okoliczności powstania: Mimo, że obraz był już gotowy w 1505roku, to jeszcze długo po jego ukończeniu Leonard poprawiał go i ulepszał. Przykładowo pejzaż w tle był oczątkowo ograniczony przez dwie kolumny ustawione po bokach. Ostatecznie pozostały z nich jedynie ledwo widoczne bazy. Leonardo tak zachwycał się swym dziełem, że nigdy nie zdecydował się oddać go w obce ręce. Leonardo miał w zwyczaju wozić to dzieło zawsze ze sobą, dlatego część prac nad "Mona Lisą" wykonał we Florencji, część w Mediolanie. Ostatecznie znalazła się we Francji, gdzie pozostaje do dziś i jest jedną z największych atrakcji Luwru. "Mona Lisa" to dzieł renesansu.

Miejsce przechowywania: Francja, Luwr

2.Opis wstępny i analiza wstępna:

Obraz przedstawia kobietę w nieokreślonym wieku. Postać tej kobiety stanowi pierwszy plan. Da Vinci ukazał ją w swobodnej pozie, twarz ładna, zwrcona do widza; spokojne spojrzenie migdałowych oczu. Brwi prawie niewidoczne, usta stosunkowo małe. Można dostrzec błąkający sie po twarzy uśmiech. Włosy kobiety są długie, proste i ciemne, opadające na ramiona. Suknia prosta ale gustowna. Dzięki niej widać kobiece, zaokrąglone kształty ciała.

Dama na obrazie nie wydaje się być skrępowana, ręce ma złożone. Za nią znajduje się krajobraz. Po lewej stronie widać wijącą się rzekę bądź ścieżkę. Na grze sklasite zbocza, fragmenty jakby gr. Brunatno-zielone skały, kręte scieżki- to wszystko przeplatane jest mgłą.

Postać kobiety wydaje się być ważniejsza, jednak pejzaż rwnież stanowi ważną rolę. Jednak to on uzupełnia kompozycję. Elementem dominującym jest dama.

Kolorystyka jest raczej ciemna. Między postacią kobiety a krajobrazem nie ma kontrastu. Rozproszony światłocień. Leonardo da Vinci operuje delikatnym i miękkim światłocieniem(tzw. sfumato) co było bardzocharakterystyczne dla da Vinciego.

Widoczna jest subtelna gra światła i cienia. Rozproszone światło ślizga się po twarzy kobiety, zatapia w cieniu partie krajobrazu w tle, stapia barwy i odległości. Niweluje ostre kontury i modeluje kształty.

Pejzaż nie wydaje się być bardzo realistyczny, raczej bajkowy. Jest troszeczkę zdeformowane, trudno odczytać co znajduje się tam dokładnie. Jest to przedstawienie abstrakcyjne, ale nie geometryczne. Wydaje mi się, że jest to raczej abstrakcja nieregularna.

3.Interpretacja wstępna:

Modelka portretu Mona Lisa to prawdopodobnie portret patrycjuszki florenckiej Monny Lisy del Giocondo, ktra pozowała malarzowi mając 24-25lat. Na obrazie widoczny jest zastanawiający uśmiech. Tak naprawdę nie wiadomo co miał oznaczać. Jest wiele teorii na ten teamt, np uśmiech określający cechy boskie, powrt do antyku, uśmiech jako wyraz dumy. Są jeszcze hipotezy, ktre twierdzą, że nieuchwytność uśmiechu portretowanej brała się z faktu, iż była w stanie błogosławionym.

W pejzażu zaś widzimy po lewej stronie wijącą się ścieżkę lub rzekę, co symbolizuje ścieżkę cnoty- motyw popularny w sztuce renesansu. Obraz jest pełen symboliki. Grymas Gionondy przypomina najbardziej płuśmiech: jak zauważymy uśmiecha się tylko lewą częścią wargi, co przez nakaz renesansowej damskiej galanterii jest poprawne i właściwe kobiecie. Istnieją ludzie, ktrzy twierdzą, że Leonardo da Vinci chciał zabawić modelkę podczas malowania muzykami i śpiewakami. Moim zdaniem obraz jest symbolem kobiecości.

Kompozycja jest statyczna. Obraz "Mona Lisy" jest wykorzystywany do innych dzieł, np Marcela Duchampa, Farnanda Legera czy Andy Warho.

4.Interpretacja rozszerzona:

"Mona Lisa" jest wybitnym dziełem z wielu powodw. Przede wszystkim chodzi tu o psychologiczną stronę obrazu oraz motyw tajemniczego uśmiechu. Uśmiech Mona Lisy jest uśmiechem legendranym, a wszelka zagadkowość i tajemnica nadają kobiecie wyrazu ponadczasowości i pozagraniczności. Nie przypisana w rzeczywistości żadnemu określonemu uczuciu(bo czy jest to uśmiech zadowolenia,zniechęcenia, wyższości, cynizmu, cnotliwości, anielskości?) jest obrazem wiecznym i arcygenialnym. Z pewnością stanowi "dokument swego czasu"






Przykadowe prace

Kalkulacja kosztw

Kalkulacja kosztw ISTOTA KALKULACJI KOSZTW Pod pojęciem kalkulacja będziemy rozumieć zespł czynnikw obliczeniowych zmierzających do ustalenia kwoty kosztw przypadających na przedmiot kalkulacji za pomocą metod dostosowanych do rodzaju i organizacji produkcji. Zadaniem kalkulacji jest...

Ci niewiarygodni inkowie (życie codzienne Inkw, grupy społeczne i wiekowe w imperium Inkw, wierzenia Inkw)

Ci niewiarygodni inkowie (życie codzienne Inkw, grupy społeczne i wiekowe w imperium Inkw, wierzenia Inkw) Wczesne kalendarium Inkw 11 tysięcy lat p.n.e. Na terenie dzisiejszego Peru osiedlili się pierwsi ludzie. 1250 p.n.e. Mieszkańcy Andw zaczynają łączyć się w p...

Słwka.

Słwka. Wychodzić-ausgehen Z moimi przyjaciłmi-mit meinen Freunden Punktualnie-pnktlich Być z powrotem-zurck sein Telewizja-Fersehen Dwie godziny dziennie-zwei Stunden tglich Niedługo-nicht lange Grać na komputerze-am Computer spielen Z naszą paczką-mit unserer ...

Charakterystyka Wertera.

Charakterystyka Wertera. Na podstawie analizy podanego fragmentu i znajomości całego utworu scharakteryzuj Wertera. Zwrc uwagę na rolę miłości i literatury w życiu bohatera oraz jego stosunek do natury. Cierpienia młodego Wertera? J.W. Goethego to przykład utworu epistolarnego...

Co sądzisz o warunkowym zawieszeniu wykonania kary i warunkowym przedterminowym zwolnieniu jako instytucjach prawnych służących resocjalizacji sprawcy przestępstwa w warun

Co sądzisz o warunkowym zawieszeniu wykonania kary i warunkowym przedterminowym zwolnieniu jako instytucjach prawnych służących resocjalizacji sprawcy przestępstwa w warunkach wolnościowych. Termin ?resocjalizacja? oznacza proces modyfikacji osobowości jednostki społecznej w celu p...

Mniejszości Narodowe II RP.

Mniejszości Narodowe II RP. Temat: Mniejszosc Narodowe II RP. Druga Rzeczpospolita zajmowała ostatecznie obszar o powierzchni 388 tys. km 2, na ktrym zamieszkiwało 27 milionw osb (według spisu z 1921 r), z czego 69,2% podało narodowość polską. Mniejszości narodowe stanowiły p...

Zbigniew Morsztyn Żywot - sen i cień.

Zbigniew Morsztyn Żywot - sen i cień. ZBIGNIEW MORSZTYN Żywot- sen i cień Zbigniew Morsztyn jest jednym z mniej znanych przedstawicieli polskiego baroku. Głwnym tematem jego utworw była wojna i jej konsekwencje, będąca dla Morsztyna (jako arianina) sprzecznością samą...

Cierpienie Jana Pawła II a etyka mediw

Cierpienie Jana Pawła II a etyka mediw Ojciec Święty, ktry pierwszy oglądał mecz piłki nożnej na stadionie, ktry pierwszy oglądał koncert rockowy, bo to nie tylko te wielkie, takie religijne, poważne wydarzenia, ale rwnież te zwykłe, ludzkie, proste gesty, ktre nam...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry