• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuy: Analiza r...

Nawigacja

Analiza reklamy na podstawie reklamy Frugo



Analiza reklamy na podstawie reklamy Frugo




Mimo, ze reklama jest zjawiskiem znanym ludziom od bardzo dawna (najstarsza udokumentowana jej forma są gliniane tabliczki babilońskie, ktrych wiek określany jest na 5000 lat.), w pełni rozwinęła się dopiero w wieku XX. Postęp techniczny oraz rozwj nauk sprawił, ze reklama stała się niezwykle skutecznym i jednocześnie kontrowersyjnym narzędziem marketingowym. Reklamę demonizowano za to, że wykorzystuje wiedze o psychologicznych mechanizmach zachowań człowieka, łamie tabu, nie stroni od manipulacji, wymyka się kontroli odbiorcy. Zarzucano jej rwnież, ze ma tylko jeden cel: skłonienie odbiorcy do zakupu reklamowanego produktu lub usługi. Jednak przez ostatnie 10 lat rozwoju rynku reklamowego w Polsce reklama na stale wpisała się w nasza rzeczywistość. Z niezwykle kontrowersyjnego narzędzia marketingowego stała się zjawiskiem oglnie znanym i akceptowalnym. Dzisiejsza reklama, obecna w naszym życiu w rżnych postaciach spełnia funkcje komunikacyjną, kulturotwrczą, edukacyjną, estetyczną i językotwrczą. Reklama odnosi się do ludzkich emocji, przeżyć, namiętności, pragnień, etc.i kieruje się ją do precyzyjnie wyselekcjonowanej grupy ludzi, ktrzy są potencjalną grupą nabywczą. Reklama czerpie z wiedzy o człowieku, aby na niego wpłynąć i w efekcie go zmienić.



Każdego dnia telewizja, radio, prasa raczy nasze zmysły komunikatami o nowych produktach, usługach. Ogromne, kolorowe bilbordy ustawione przy trasach samochodowych wzbudzają rządze posiadania. To jest właśnie reklama, ktra z jednej strony fascynuje, bawi, a z drugiej oburza, szokuje.



Dysponuje siłą z ktrej nie zdajemy sobie sprawy, siłą kształtowania naszych wyborw, przekonań.

Ta moc ukryta jest w obrazie bądź słowie, ktre dla swoich potrzeb reklama wykorzystuje. Stanowi ona rodzaj komunikatu nastawionego na rozpowszechnianie informacji o towarach, ich cechach, miejscach i możliwościach realizacji zakupu; komunikatu perswazyjnego mającego za zadanie przekonać nas do podjęcia określonych działań.



Właśnie te cechy reklamy łączą ją z retoryka, ktrej funkcja polega, w głwnej mierze, na nakłanianiu do pewnych zachowań. Analiza sloganw reklamowych wskazuje na szerokie wykorzystywanie, do ich tworzenia wiedzy z zakresu retoryki .Ponadto związek retoryki i reklamy zasadza się na kształtowaniu określonej wizji świata poprzez konkretne teksty, w ktrych realizowane są założone cele. Język reklamy to (jak twierdzi J. Bralczyk ) "język na sprzedaż" - wykorzystuje takie środki językowe, by osiągnąć zasadniczy cel - przekonać!

Slogany reklamowe, pojmowane jako synonim reklamy niosą w sobie właśnie takie przesłanie, by je zrealizować komunikat reklamowy musi przede wszystkim o czymś informować, wywoływać pozytywne reakcje uczuciowe u odbiorcy, wykorzystywać utrwalone w jego umyśle skojarzenia i znaki, musi przyciągnąć uwagę tak strona wizualną jaki i treściową. Faktem jest, że reklama posługuje się i mami widza własnym językiem, własną ikonografią, poetyką, stylistyką.



A teraz sprbuję przedstawić analizę reklamy napoju Frugo .

Otż napoje FRUGO produkowane przez firmę Alima- Gerber weszły na rynek w roku 1996 i były wielkim wyzwaniem dla producenta znanego do tej pory z odżywek dla dzieci, sokw Bobo-Fruit, Junior-Fruit.Ewentualny sukces FRUGO pozwoliłby wejść firmie na nowy rynek- rynek konsumenta młodzieżowego. Podstawą miała być kampania reklamowa, chyba pierwszy raz w Polsce skierowana do tak wąskiej grupy odbiorcw jaką jest młodzież.



Pierwsza kampania przedstawiona na plakacie to cztery smaki: zielony, żłty, pomarańczowy i czerwony.Do sprzedazy trafily cztery wersje kolorystyczne i smakowe napoju. Skladnikami zltego Frugo byly- banany, ananasy i grejfruty; zielonego- kiwi; czerwonego- winogrona, porzeczki, jezyny; pomaranczowego- pomarancze i mandarynki.

Zadbano rwniez o atrakcyjne, niebanalne opakowanie majace przypominac pojemnik z farba w

aerozolu. Na reklamie zrealizowano cztery wersje- po jednej dla kazdego smaku/koloru, rzniace sie przedstawiona sytuacja, lecz jednoczesnie powielajace ten sam schemat: nastolatkowie, ukazani na tle kolorowej kompozycji (rodzaj owocowego collage’u ), dokonujacy jakby otwarcia polskiego rynku na dostatni, kolorowy swiat, oferując do kupienia bunt, wolność i miłość. Ta reklama jest reprezentowana przez cztery osoby. Ludzie ci są uśmiechnięci, wyluzowani, oryginalni i mają luzackie fryzury. Ich głowy, twarze przypominają owoce, z ktrych zrobiony jest napj. A ich zachowanie wyraźnie pozwala na identyfikowanie się z nimi.

Do głosu dochodzi także zmysłowość obrazu, nastawienie na efekciarstwo, wygląd, ktre zaczynają

dominować nad treścią. A właśnie w wygląd staje się w przypadku reklamy najważniejszy.

W tej reklamie pojawia się tylko jedno hasło: ,,NO TO FRUGO!’’ na czarnym tle. Reszta jest natomiast milczeniem, a w zasadzie głosem natury, gdzie ludzie zmieniają się w owoce.



I właśnie widzimy tych ludzi, ktrzy uśmiechając się do nas powiedzą: No to Frugo!

Obraz się wyostrza, widzimy płaszczyznę owocową, ktra przypomina ścianę wypełnioną graffiti.

W tej przestrzeni krlują kolory i owoce. Płaszczyzna, niby płaska, a jednak przestrzenna, jest czymś w rodzaju tapety. Jest to jakby owocowa kraina, w ktrej pojawiają się cztery głowy młodych ludzi, butelki i owoce pozostające w kolorystyce zgodnej z aktualnie reklamowanym kolorem napoju. Przeciwstawiono tu kolorowy świat owocw, świat należący się odbiorcy bez żadnych ograniczeń.

Natomiast butelka zaopatrzona jest w wygodną zakrętkę, ktra sama w sobie jest elementem wspłczesności w opozycji do starych polskich butelek po oranżadzie. Nakrętka jest srebrno-szara, zupełnie gładka przypomina plakietkę. Cała powierzchnia nakrętki nasuwa skojarzenia wizualne z powierzchnią jakiegoś kosmodromu, zaznaczone są na niej strzałki, a koncentrycznie rozłożone napisy przypominają oznaczenia lądowiska rakietowego. Widać, że jest to mocno owocowy napj.Kosmiczność FRUGO jako napoju to przede wszystkim opakowanie i nakrętka. Jasny gwint przypomina więc ową kosmiczność,

Reklama Frugo jest raczej rozumiana a także przyswajana przez młodego widza, jakby pokolenia frugowca. Jest on obeznany w naturalnym, ekologicznym, napoju dla młodego pokolenia.

Reklama ta ma mieć nastawienie na efekt wizualny. Ma dać odbiorcy satysfakcję, odwołują się do jego gustu, a także do stylu życia (reklama emocjonalna). Zamiast gwiazd i ekspertw, występują tu jednak młodzi ludzie, będący na czasie. A jej tajemniczość, podkreśla perfekcyjność i naturalność napoju.



Cele reklamy: zwiększenie częstotliwości zakupu przez konsumentw, przyciągnięcie

konsumentw, rozpowszechnienie wizerunku FRUGO, zdobycie popularności.

Reklama oddziałuje bardzo silnie na poziomie emocjonalnym. Jest oglądana z bardzo dużym pozytywnym zaangażowaniem. Jest także dobrze zapamiętywane przez odbiorcw. Jej działanie ma charakter długofalowy i przede wszystkim wzbudza zainteresowanie marką co uatrakcyjnia jej wizerunek.To bardzo zachęca do zakupu produktu.

Myślę, że reklama w pełni realizuje założenia jeśli chodzi o wywoływanie zaangażowania emocjonalnegoodbiorcw. Charakteryzuje ją bardzo wysoki poziom na skali aktywnego/ pasywnego odbioru oraz wysoki wynik podobania się. Bardzo silną stroną reklamy jest także powiązanie z marką – cecha typowa dla FRUGO.



Jest reklamą prowadzącą świat FRUGO w kierunku większej naturalności, realności. Wydaje się, że ten cel został osiągnięty – wskazuje na to większa grupa osb przyznająca, że jest to marka dla osb młodych, lubiących się wyrżniać.

FRUGO – wybijający się ponad przeciętność, jest zaskakujący a czasem prowokujący, wszystko jednak w granicy dobrego smaku .

FRUGO zyskało bardzo dużą popularność i akceptację. Sukces tego produktu pokazuje, jak dobra kampania reklamowa ma wpływ na postrzeganie firmy. Bo choć FRUGO nie jest dla Alimy – Gerber marką wiodącą, wywarło ogromny wpływ na działalność koncernu. Zdecydowanie podreperowało kondycję finansową przedsiębiorstwa, pozwoliło na ewolucję wizerunku firmy, teraz już nie jako producenta cenionych artykułw spożywczych, ale jako producenta znakomitego produktu dla młodzieży. Tak więc umiejętna kampania reklamowa może prowadzić do sukcesu, pod warunkiem jednak całkowitego wykorzystania specyfiki medium i przekazu –dwch rzeczywistości nawzajem na siebie oddziałujących i wzajemnie się dopełniających.






Przykadowe prace

Opis postaci - Jagienka Zychwna

Opis postaci - Jagienka Zychwna Jagienka Zychwna jest jedną z głwnych postaci występujących w powieści Henryka Sienkiewicza pt. Krzyżacy. Była ona crką Małgorzaty i Zycha ze Zgorzelic. Była bardzo urodziwa, miała dwch adoratorw – Wilka z Brzozowej i Cztana...

"Aby istnieć, człowiek musi się buntować" A. Camus. Zastanw się nad źrdłami i sensem buntu wybranych bohaterw literackich, oceń ich postawę.

"Aby istnieć, człowiek musi się buntować" A. Camus. Zastanw się nad źrdłami i sensem buntu wybranych bohaterw literackich, oceń ich postawę. 1. WSTĘP a) Wyjaśnienie definicji buntu: Bunt – sprzeciw, protest, spontaniczne wystąpienie. Wyrżniamy ...

Relacja Bg-człowiek na podstawie psalmw (8,23,123,130,146)

Relacja Bg-człowiek na podstawie psalmw (8,23,123,130,146) Na podstawie opisu stworzenia świata zawartego w Księdze Rodzaju można stwierdzić, że zawiera przede wszystkim przesłanie, iż Bg jest źrdłem człowieka i całego wszechświata. Stworzyciel wyrżni ...

Recenzja książki Jacka Banaszkiewicza Polski dzieje bajeczne mistrza Wincentego Kadłubka.

Recenzja książki Jacka Banaszkiewicza Polski dzieje bajeczne mistrza Wincentego Kadłubka. Jacek Banaszkiewicz urodził się w 1947 roku.Ukończył studia w Instytucie Historii Uniwersytetu Warszawskiego.Doktoryzował się w roku 1976,a habilitował w 1984.Jest profesorem zwycza...

Streszczenia wybranych mitw greckich.

Streszczenia wybranych mitw greckich. PROMETEUSZ: Mądry tytan Prometeusz był twrcą i dobroczyńcą ludzkości.Ulepił z gliny pierwszego człowieka,nauczył go wielu potrzebnych do życia sztuk oraz wykradł z nieba ogień,by ludzkie bytowanie stało się lepsze...

Opis patologii rodzinnej, z skąd się wzięła ta patologia, zaproponowanie metod pomocy rodzinie objętej tą patologią.

Opis patologii rodzinnej, z skąd się wzięła ta patologia, zaproponowanie metod pomocy rodzinie objętej tą patologią. Patologia społeczna: zjawiska społ. zachowania się jednostek i grup oraz funkcjonowania instytucji społ., pozostające w sprzeczności z ...

Aluzja literacka wiersza "Ballady i romanse" W. Broniewskiego do ballady "Romantyczność" A. Mickiewicza.

Aluzja literacka wiersza "Ballady i romanse" W. Broniewskiego do ballady "Romantyczność" A. Mickiewicza. Dokonując interpretacji ballady Adama Mickiewicza Romantyczność oraz wiersza Władysława Broniewskiego Ballady i romanse ukaż, na czym polega aluzja literacka. ...

"Ty sam sobie zatratą"- wybr i wina w "Krlu Edypie"

"Ty sam sobie zatratą"- wybr i wina w "Krlu Edypie" Mając w ręku niepozorną, cienką książeczkę z wypisanym na niej tytułem, brzmiącym ,,Krl Edyp? ze znudzeniem wywracamy oczami. Kolejna zmora licealistw, antyczna sztuka wywodząca się ze starożytnej Grecji, ktr...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry