• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuły: Artefak...

Nawigacja

Artefakt jako źrdło historyczne



Artefakt jako źrdło historyczne




Artefakt jako termin i pojecie właściwie nie został w Polsce objaśniony i jego słaba frekwencja jest chyba dość wyraźnym świadectwem braku szerszego akceptowania artefaktu jako fundamentalnego pojęcia historii kultury materialnej, archeologii i zabytkoznastwa. Dla mnie jest to niezrozumiale dlaczego pojecie artefaktu jest tak pomijane. Artefakt, oznaczający wytwr pracy człowieka, musi i powinien funkcjonować w polskiej nauce historycznej nie tylko jako kategoria odnosząca się do obiektu odkrytego w wyniku wykopalisk i stanowiącego przedmiot poznania wyłącznie archeologa. Moim skromnym zdaniem i w moim rozumieniu artefakt to nie tylko to co wykopiemy z ziemi ale tez to co znajdziemy w szafie.

Dlatego artefakt powinien stać się pojęciem uniwersalnym, funkcjonującym w nauce historycznej, łączącym w sobie wszelkie cechy przedmiotw dawnych o zachowanej strukturze materialnej. Dlatego każdy przedmiot będący świadectwem danych wiekw (wytworzonych oczywiście ręka człowieka ), zachowany w całości lub fragmentarycznie, powinien być identyfikowany jako artefakt, dla mnie nie ma bowiem rżnicy zasadniczej miedzy przedmiotami o podobnej lub tej samej genezie powstania, w rżny sposb jednak docierającymi do rak badacza. Te same przedmioty są potocznie, ale nie tylko, kwalifikowane w rozmaity sposb.

Monetę z XIX wieku znaleziona w ziemi nazwiemy artefaktem ale tez taka samą monetę ktra znajdziemy w starym kufrze czy płaszczu też nazwiemy artefaktem.

Każdy Artefakt powinien być brany przez historyka jako uniwersalna kategoria źrdła, ponieważ tylko materia zachowanego z przeszłości przedmiotu może stawiać się, jako trwały nośnik informacji historycznej i jest podstawa do wszelkich interpretacji historycznych.

Jakichkolwiek nie dokonywalibyśmy operacji w rekonstrukcji archetypw badanych przez nas źrdeł w pokroju pierwowzoru graficznego, pierwszej redakcji kroniki, nieznanego pierwodruku, zaginionej matrycy banknotu, to i tak właśnie te materialne zachowane kopie, odwzorowanie, naśladownictwa, głosy, odpisy, sprawozdania, opisy te właśnie źrdła staja się punktem wyjścia do jakże częstego chybotliwych i dalece hipotetycznych lekcji tych, tak zwanych pierwszych przedmiotw, ktre można właściwie zinterpretować, jeżeli oczywiście jest możliwość ich bezpośredniego badania w wypadku w miarę czytelnej oryginalnej formy i treści.

Z założenia wiec należy każdy zachowany przedmiot należy nazwać artefaktem ale tylko i wyłącznie jeżeli jest wytworzony wyłącznie ręką człowieka. Najbardziej korzystnym jest to ze te pojecie jest bardzo uniwersalne.

Uniwersalnym w tym sensie, że odnoszący się do całego zasobu istniejących obecnie dawnych przedmiotw. Posługując się tym uniwersalnym pojęciem znajdujemy zawsze formalne podobieństwo miedzy nieporwnywalnymi z innych punktw widzenia przedmiotami. Najwięcej artefaktw pozyskuje się w trakcie wykopalisk.

Chciałbym się jednak zając teraz przedstawieniem artefaktu. Artefaktem ktry opisze to mundury wojsk Księstwa Warszawskiego a dokładniej mundury saperw i artylerii pieszej ktre miałem okazje oglądać.

W armii Księstwa dominowały wpływy francuskie, ale korzystano także z dorobku militarnego zaborcw. Kwestie umundurowania w armii określały dwa "ustalenia regulaminowe dotyczące ubiorw wojskowych i oporządzenia": z dnia 2 III 1807 roku oraz dnia 3 IX 1810 roku. Bardzo częste były odstępstwa od regulaminu spowodowane między innymi sytuacją materialna, kaprysami dowdcw, brakiem odpowiednich materiałw.

Saperzy pułkowi nosili bermyce. Na rękawach mieli naszyte dwie skrzyżowane siekiery z czerwonego sukna z goreje bomb pośrodku. Nosili biały skrzany fartuch, białe skrzane rękawice z mankietami. Saperzy stosowali biały skrzany pas z mosiężna klamra. Topr saperski umieszczany był w skrzanym futerale połączonym z małą ładownicą.

Pałasz saperski (nż faszynowy) zakończony był rękojeści przypominająca kogucią lub orlą głowę. Pałasze te często posiadały z jednej strony ostrza zęby (jak piła). Natomiast umundurowanie artylerzysty artylerii pieszej był (podobnie jak mundury całej armii) wzorowany na francuskim.

Żabot w kolorze zielonym z wyłogami, mankietami i połami w kolorze czerwonym. Mankiety ,,spiczaste. Spodnie białe (galowe) lub szare (polowe). Kamasze krtkie czarne tak jak w piechocie liniowej. Szary płaszcz, czako czarne, z czerwona kitą i ozdobnymi sznurkami. Blacha miedziana z numerem baterii. Każdy artylerzysta posiadał tasak oraz karabinek używany w kawalerii. Ładownica i tasak zawieszone na białych, skrzanych pasach. Plecak jak w piechocie liniowej.

Oficerowie nosili złote epolety, srebrne ryngrafy, białe rękawiczki, złote guziki i klamry od pasa. Ponadto miedziane obręcze i złote ozdoby czak. W każdej baterii znajdowali się też dobosze. Krj munduru taki jak u zwykłych kanonierw. Kurtka koloru czerwonego, mankiety, wyłogi i poły zielone, kołnierz żłto-czerwony. Mundury opisane powyżej traktujemy jako artefakt dlatego że stanowią one historie i dzięki tym mundurom można odtworzyć dokładne umundurowanie wojsk Księstwa Warszawskiego.






Przykadowe prace

Przewody Pokarmowe i nietylko

Przewody Pokarmowe i nietylko Piotr Wysocki Semestr 1 Praca kontrolna z produkcji zwierzęcej Przewd pokarmowy przeżuwaczy - jego części i ich budowa Przewd pokarmowy zaczyna się jamą ustną. Wargi służą do pobierania karmy rozdrobnionej, mię...

Streszczenia mitw

Streszczenia mitw PROMETEUSZ Prometeusz należał do tytanw. To on ulepił z gliny człowieka. Dał mu życie, a tym samym i duszę. Ludzie jednak byli dość nieporadnymi istotami. Nie potrafili okiełznać przyrody, nie radzili sobie z otaczającym ich światem. Pro...

Wstęp do prawoznawstwa

Wstęp do prawoznawstwa WSTĘP DO PRAWOZNAWSTWA WYKŁAD 7 Język prawny- język tekstw prawnych, aktw normatywnych; język przepisw prawa • Język ten jest wysoce sformalizowany i są rżnice miedzy tym językiem, a językiem naturalnym. • W ję...

Kłębuszkowe zapalenie nerek

Kłębuszkowe zapalenie nerek Kłębuszkowe zapalenie nerek ma złożony patomechanizm, ktrego istota polega na powstawaniu przeciwciał skierowanych przeciwko własnym tkankom. Zakażenie, przeważnie paciorkowcowe, powoduje uszkodzenie śrdbłonkw naczyń i zapoczątko...

Kultura polskiego średniowiecza

Kultura polskiego średniowiecza W niniejszej pracy przedstawiam najważniejsze zagadnienia, ktre miał największy wpływ na rozwj kulturalny średniowiecznej Polski . Organizacja kościelna na przełomie X- XI wieku w Polsce pozostawała za krajami Europy zachodniej. Oprcz biskupstwa w P...

Metody wyceny projektw inwestycyjnych

Metody wyceny projektw inwestycyjnych Marzeniem każdego przedsiębiorcy jest dynamiczny rozwj jego firmy. Warto więc poświęcić trochę czasu na zastanowienie się nad sposobami podniesienia poziomu świadczonych usług i trwałego zaistnienia na rynku. Jedną z metod osi&#...

Charakterystyka Jacka Soplicy - Ks.Robaka

Charakterystyka Jacka Soplicy - Ks.Robaka Jedna z najbardziej fascynujących postaci, ktra zaskakuje nas przemianą osobowości w utworze A. Mickiewicza pt. "Pan Tadeusz" jest Jacek Soplica zwany pźniej jako ks. Robak. Jest to osoba o dwch rożnych charakterystykach. Jego historię możemy ...

Cezary Baryka.

Cezary Baryka. W 1924 roku pisze Stefan Żeromski "Przedwiośnie". Powieść składa się z trzech części: "Szklane domy", "Nawłoć" i "Wiatr od wschodu". Bohater powieści, Cezary Baryka przeżywa rewolucję w Rosji, traci rodzicw i spokojny dom, przyjeżdża do Po...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry