• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuy: "Bogurodz...

Nawigacja

"Bogurodzica" - interpretacja



"Bogurodzica" - interpretacja




Gatunek: pieśń o charakterze modlitewno-hymnicznym



Typ liryki: liryka inwokacyjna



Sytuacja liryczna: Strofa 1 - ludzie w modlitwie proszą Matkę Boską o wstawiennictwo za nimi u syna; strofa 2 - ludzie modlą się do Chrystusa o zapewnienie im życia wiecznego.



Podmiot liryczny: Podmiot liryczny zbiorowy - pokorni chrześcijanie, wielbiący Maryję, zwracając się do niej, proszą Chrystua o życie wieczne; wiedzą, że Bg może spełnić ich prośby - są żarliwi w wierze i pełni ufności; mają świadomość, że dzięki jej pośrednictwu mogą zyskać przychylność syna Bożego.



Interpretacja: Matka Boska jako pośredniczka między ludźmi a Chrystusem



Bogurodzica należy do najdawniejszych zabytkw piśmiennictwa polskiego. Jest najstarszą pieśnią religijną, powstałą prawdopodobnie w pierwszej połowie XIII wieku, świadectwem staropolszczyzny (mnogość archaizmw fonetycznych, słowotwrczych, słownikowych, fleksyjnych i składniowych).

Podmiotem lirycznym w utworze są wierni, chrześcijanie (podmiot zbiorowy), adresatem zaś jest Matka Boska - pośredniczka między człowiekiem a Bogiem. Akceptujący swoje miejsce w świecie podmiot liryczny nie zwraca się bezpośrednio do stojącego najwyżej w hierarchii wszystkich bytw Pana, tylko do Maryi. Treść pieśni koncentruje się wokł wezwań i prśb osoby mwiącej. Są one uporządkowane według określonego systemu - od oglnych do szczegłowych.

"Bogurodzicę" tworzą dwie strofy: pierwsza składa się z trzech wersw, druga z sześciu. Po każdej zwrotce w wersji uwspłcześnionej występuje refren zapisany w języku greckim - Kyrie eleison (Panie, zmiłuj się). Rozpoczynające pieśń dwa wersy są apostrofą siekrowaną do Matki Boskiej, w ktrej zbiorowy podmiot liryczny wychwala jej imię. Określenia, jakich używają wierni, wynikają z dogmatycznych właściwości Maryi - dziewictwo, szczeglne umiłowanie przez Boga i wreszcie wybr na rodzicielkę Jezusa. Tak wyjątkowy obraz Matki Boskiej stworzony przez anonimowego autora to świadectwo wywyższenia jej spośrd wszystkich innych świętych (hiperdulia).

Trzeci wers kończący pierwszą strofę ma inny charakter, nie jest już tak uroczysty, przypomina raczej zdanie rozkazujące, ktre w znacznym stopniu kontrastuje z wcześniejszą apostrofą. "Zyszczy nam, spuści nam" przybiera formę oglnej prośby o wstawiennictwo Maryi u Pana, zaimek "my" oznacza, że modlący wyrażają wolę większości.

Druga strofa także rozpoczyna się apostrofą, ale nie ma ona tak uroczystego i rozbudowanego charakteru jak ta, ktra otwiera utwr. Podmiot liryczny zwraca się do Chrystusa, aby przez wzgląd na Jana Chrzciciela ("Twego dziela Krziciela, bożycze") wysłuchał ludzkiej modlitwy-błagania ("Usłysz głosy, napełń myśli człowiecze" - ten wers, jak i następny, jest dopełnieniem apostrofy). Poza rozpoczynającym drugą strofę zwrotem bezpośrednim pozostałe wypowiedzenia przybierają formę zdań rozkazujących, ktre wyrażają konkretne luddzkie prośby o szczęśliwe życie na ziemi ("zbożny pobyt") i wieczne w raju ("rajski przebyt").

"Bogurodzica" jest tekstem o charakterze intelektualnym, świadczą o tym: misterna konstrukcja (od oglnego pozyskania do prśb szczegłowych), symbolika liczb (tak ważna w średniowiecznej kulturze) oraz treści niepodanych dosłownie. Liczby trzy (dogmat Trjcy Świętej) i cztery (kwadrat cnt kardynalnych) są "wpisane" w tekst. Pierwsza strofa składa się z 3 wersw, druga z 6 (2x3), a czwrkę - symbol męstwa, sprawiedliwości, roztropności, umiarkowania - tworzą: Bg, Maryja, Jan Chrzciciel i Chrystus.

"Bogurodzica" nie ogranicza się tylko do modlitewnego charakteru, wykracza poza granice gatunku, skłania do refleksji na temat ludzkiej egzystencji. Człowiek naznaczony grzechem pierworodnym, rozdwojony w sobie (dusza, ciało), wewnętrznie słaby prosi Boga o pomoc, gdyż wie, że sam nie zdoła wygrać ze złem i w konsekwencji nie osiągnie prawdziwego szczęścia - życia wiecznego.

Te wszystkie elementy czynią z "Bogurodzicy" niekwestionowane arcydzieło polskiej liryki średniowiecznej.



Środki stylistyczne: apostrofa, kompzycja paralelna, antytezy, refren, rymy zewnętrzne i wewnętrzne



Nawiązania:

- "Hymn (Bogurodzica! Dziewico!)" Juliusza Słowackiego

- "Modlitwa do Bogurodzicy" Krzysztofa Kamila Baczyńskiego

- "Stara pieśń na Binnarową" Mirona Białoszewskiego






Przykadowe prace

Odwołując się do przytoczonych fragmentw "Mitu Syzyfa" i "Dżumy", przedstaw koncepcję losu ludzkiego w ujęciu Alberta Camus

Odwołując się do przytoczonych fragmentw "Mitu Syzyfa" i "Dżumy", przedstaw koncepcję losu ludzkiego w ujęciu Alberta Camus Informacje wprowadzające: 1.1. esej A. Camusa z 1943r. "Mit Syzyfa" jest ilustracja jego poglądw na temat losu ludzkiego 1.2. punkt wyjścia do rozważa&#...

Trudności w odbudowie i integracji Polski po I Wojnie Światowej

Trudności w odbudowie i integracji Polski po I Wojnie Światowej Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, dnia 11 listopada 1918 roku, i po zakończonych walkach o granicę zaczęły się starania o integrację narodu polskiego. Głwnym i zarazem największym problemem, ...

Międzynarodowe stosunki gospodarcze

Międzynarodowe stosunki gospodarcze Gospodarkę światową możemy rozumieć na wiele definicji a oto kilka przykładw wg. J. Sodaczuka on jest historycznie ukształtowany jak zmienia się w czasie system powiązań ekonomicznych (produkcyjnych, handlowych, usługowych, itp. ) ...

Swidrygajłow i Raskolnikow - wielcy przegrani?

Swidrygajłow i Raskolnikow - wielcy przegrani? Temat: Swidrygajłow i Raskolnikow – wielcy przegrani? Na podstawie przytoczonego fragm. Zbrodni i kary i znajomości całej powieści Dostojewskiego przedstaw związki między tymi dwoma bohaterami. Głwnym bohaterem powieści Fiod...

Charakterystyka Michasia z opowiadania J. Iwaszkiewicza pt. "Ikar"

Charakterystyka Michasia z opowiadania J. Iwaszkiewicza pt. "Ikar" Michaś to bohater opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza pt. "Ikar". Chłopiec żył w latach II wojny światowej. Miał około piętnastu, szesnastu lat. Płowe włosy opadały mu na czo&#...

Sprawa polska podczas I Wojny Światowej

Sprawa polska podczas I Wojny Światowej I Wojna Światowa wybuchła w 1914 r. i trwała przez cztery lata do roku 1918. Momentem zapalnym stało się zamordowanie w 1914r. w Sarajewie arcyksięcia Ferdynanda. Narastające konflikty między mocarstwami na świecie miały rozstrzygn...

Zanalizuj i zinterpretuj wiersz W. H. Audena Muse des Beaux Arts.

Zanalizuj i zinterpretuj wiersz W. H. Audena Muse des Beaux Arts. W mojej pracy sprbuje zinterpretować oraz zanalizować wiersz W.H.Audena Musee des Beaus Arts . W pierwszym zdaniu tego wiersza podmiot liryczny stwierdza,że Starzy Mistrzowie nigdy się nie mylili ,jeśli chodzi o cierpienie...

Skutki zamachw terrorystycznych ( na przykładzie zamachu na World Trade Center 11 września 2001 r.):

Skutki zamachw terrorystycznych ( na przykładzie zamachu na World Trade Center 11 września 2001 r.): Skutki zamachw terrorystycznych ( na przykładzie zamachu na World Trade Center 11 września 2001 r.): 1.Pierwszym i chyba najważniejszym skutkiem była śmierć mnstwa niewinnych ludzi( ...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry