• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuły: Curricul...

Nawigacja

Curriculum vitae - interpretacja wiersza Leopolda Staffa.



Curriculum vitae - interpretacja wiersza Leopolda Staffa.




Leopold Staff w sonecie Curriculum vitae prezentuje swój poetycki życiorys. Wiersz jest przykładem liryki bezpośredniej, a podmiot liryczny utożsamiany z autorem (świadczą o tym zaimki osobowe, np.: mego , ma , mnie ), dzieli się z czytelnikiem tekstu swoimi doświadczeniami oraz przemyśleniami na temat dorastania i tworzenia poezji.



W utworze podmiot liryczny ukazuje poszczególne etapy swojego życia, opowiada o zmianach, jakie w nim zachodziły oraz o wydarzeniach, które kształtowały jego osobowość. Pierwsza strofa mówi o dzieciństwie poety:



Dzieciństwa mego blady, niezaradny kwiat/ Osłaniały pieszczące, cieplarniane cienie



Artysta wyznaje, że jego dzieciństwo było beztroskie, niewinne, nie spotykały go w nim krzywdy i przykrości, a sam zależny był od swoich rodziców. Wspomniany blady, niezaradny kwiat może być metaforą talentu poetyckiego Staffa, który w tym okresie nie mógł się jeszcze rozwinąć, ponieważ osłaniany był przez innych. Artystę cechowała nieśmiałość i niepewność, samodzielnie nie podejmował decyzji, wspierany był pomocą dorosłych, od których czerpał wzorce:



Nieśmiałe i lękliwe było me spojrzenie/ I stawiając krok cudzych czepiałem się szat



Wymowa pierwszej strofy jest nostalgiczna i melancholijna – przebija z niej tęsknota za czasami, gdy poetę otaczały dbające o niego kochane osoby dające poczucie bezgranicznego bezpieczeństwa. Jest to także wspomnienie pierwszych , nieporadnych kroków w poezji oraz poszukiwaniu pierwszych wzorców artystycznych.



Druga zwrotka mówi o młodości poety, kiedy po raz pierwszy wychylił się poza środowisko rodzinne:



Młodość ma pierwsze skrzydła swe wysłała w świat



Dorastając, podmiot liryczny zaczął poznawać i odkrywać samego siebie oraz otaczający go świat. Towarzyszyły mu przy tym rozmaite emocje: radość, zniecierpliwienie czy zachwyt, jednak wszystkie z nich starał się akceptować:



Więc kochałem milczenie, wspomnienie, westchnienie



Jego serce i umysł zaczęły wypełniać szczytne idee, był optymistycznie nastawiony do świata i rzeczywistości, która stanowiła dla niego niewyczerpywane źródło wiedzy i inspiracji. W tym okresie nauczył się być nie tylko człowiekiem, ale tez poetą:



Dopiero od posągów, od drzew i od trawy,/ (...) Nauczyłem się prostej, pogodnej postawy.



Stopniowo zaczął rozmyślać nad przyszłością, w której pokładał wielkie plany, pragnął zrealizować swoje wieloletnie marzenia i cele. Jednak i tutaj podmiot liryczny wyraża swoja tęsknotę za beztroskimi latami, ponieważ zdaje sobie sprawę, że pomimo korzyści płynących z dorosłego życia, wiąże się ono z obowiązkami, trudnościami i przeszkodami.

Ostatnia strofa mówi o dojrzałości artysty:



I kiedym, stary smutku dom zburzywszy w gruzy,/ Uczynił z siebie jeno wschodom słońca próg./ Rozumie mnie me serce i kochają Muzy.



Starość dla Staffa nie stanowi przeszkody w spełnianiu swoich marzeń, ten czas jest tak samo udany jak dzieciństwo czy młodość. Podmiot liryczny jest już świadomy własnych możliwości, wie na co go stać, pojmuje siebie jako poetę. Jest spełniony, ukochany przez Muzy czyli opiekunki sztuki, zna swoją wartość jako artysta. Czuje harmonię, związek ze światem, potrafi dostrzec piękno otoczenia i czerpać z niego to, co najbardziej wartościowe.



Sonet Leopolda Staffa jest podsumowaniem jego życia i twórczości, ukłonem w stronę sztuki i kultury, a także głosem szacunku dla tradycji i literatury. Pomimo bycia dwudziestowiecznym poetą, Staff zaczerpnął trochę motywów i tematów antycznych – jest osobą szukającą inspiracji poza swoją epoką – oddaje w ten sposób hołd starożytnym mistrzom.






Przykładowe prace

Renesans - Informacje Ogólne

Renesans - Informacje Ogólne Ramy czasowe: a) Włochy od początku XIV w. do połowy XVI w. b)Europa Zachodnia koniec XV w. do końca XVI w. c) Polska pierwsze zwiastuny nowej epoki pojawiły się już w XV w. , rozkwit przypada na wiek XVI zaś schyłek epoki to początek XVII wieku ...

Romantyczna wizja świata z perspektywy człowieka XXI wieku.

Romantyczna wizja świata z perspektywy człowieka XXI wieku. Czucie i wiara silniej mówi do mnie niż mędrca szkiełko i oko – romantyczna wizja świata z perspektywy człowieka XXI wieku. Generalnie jest teraz spoko Zapomniałem już dosyć sporo Zakochałem si&#...

Człowiek jako jednostka jest nierozerwalną częścią społeczeństwa i nie potrafi żyć w odosobnieniu. Przedstaw argumenty potwierdzające lub zaprzeczaj&#

Człowiek jako jednostka jest nierozerwalną częścią społeczeństwa i nie potrafi żyć w odosobnieniu. Przedstaw argumenty potwierdzające lub zaprzeczające tej tezie. Zanim zacznę opowiadać się za lub przeciw postawionej tezie powinnam powiedzieć o czym powin...

Emilia Plater

Emilia Plater Emilia Plater urodziła się 13 czerwca 1806 roku w Wilnie. Pochodziła ze znanego i możnego rodu, ale jej dziciństwo różniło się znacznie od warunków, w których żyły i dorasytały inne arystokratyczne panny tamtej epoki. Pożycie rodziców Franciszka Ksawerego ...

Adam i Ewa

Adam i Ewa Na początku stworzył Bóg niebo i ziemię. A ziemia była pustkowiem i chaosem. Ale Bóg nie chciał żeby wszystko było ciemnością i stworzył przepiękny świat pełen roślin i zwierząt. Zaś ostatniego dnia Bóg stworzył człowiek...

Dwa zachody słońca i dwie wrażliwości. Zinterpretuj fragmenty Pana Tadeusza i Jądra ciemności . Wyjaśnij, w jaki sposób ten sam motyw został wykorzystany w o

Dwa zachody słońca i dwie wrażliwości. Zinterpretuj fragmenty Pana Tadeusza i Jądra ciemności . Wyjaśnij, w jaki sposób ten sam motyw został wykorzystany w obydwu utworach. Cykl i zmiany zachodzące w przyrodzie są często wykorzystywanym tłem do wydarzeń w wielu...

Środki stylistyczzne

Środki stylistyczzne Fonetyczne - Aliteracja(Rozpoczęcie sąsiednich wyrazów tymi samymi głoskami), Onomatopeja(wyraz dzwiekonasladowczy, np. puk, puk), Eufonia(Przyjemne, harmonijne brzmienie głosek), Instrumentacja głoskowa, paranomazja słowotwórcze(fleksyjne) - Zrosty, Zło&...

Motyw pracy w mitach Greckich

Motyw pracy w mitach Greckich Motyw pracy w mitach Greckich występuje dosyć rzadko a jeżli już występuje to na zasadzie,że praca ta jest wykonywana nie za wynagrodzeniem.Natomiast występuje w formie kary za czyny popełnione przez ludzi,a także Bogów.Tak jak to miało miejsce w mic...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoła streszczenie notatka ściąga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura książka

Prawa

Do g?ry