• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuły: Czy mo&#...

Nawigacja

Czy możliwa jest harmonia kultury i natury?



Czy możliwa jest harmonia kultury i natury?




Człowiek jest częścią natury, jest jej tworem. Kultura natomiast to twr człowieka. W tym sensie kultura nie jest antagonistą natury - jest jej koniecznym rezultatem. Jan Gwalbert-Pawlikowski zwrcił jednak uwagę na to, iż “kultura wyszła z przyrody i nosiła na sobie długo jej cechy, potem zwrciła się przeciwko niej . Czy zatem możliwa jest harmonia tych dwch pojęć? Co je łączy, a co dzieli?



Gatunek ludzki odrżnia od innych gatunkw między innym to, że jako jedyny zdołał wykształcić kulturę. Dzięki ewolucji człowiek potrafi niemalże dowolnie zmieniać, kształtować, przeobrażać świat rzeczywisty, w ktrym egzystuje. Dlatego nietrudno nazwać istotę ludzką “zwierzęciem tworzącym kulturę . Czym jednak jest kultura? Zdefiniowania tego pojęcia podejmowało się wielu, jednakże wszyscy oni dochodzili zazwyczaj tylko do wnioskw wyjaśniających, dlaczego tak trudno ją zinterpretować. Wszyscy jednak zgadzali się ze sobą, że “kulturę można określić jako całość społecznego dorobku ludzkiego (zarwno wszelkie wartości materialne jak i duchowe) . Chciałabym jednak zwrcić uwagę, że korzeniem kultury materialnej i duchowej jest natura. Przykładem niech będzie sztuka (architektura i malarstwo), ktra jest nieodłączną częścią kultury. Wszystkie style, jakie wykreował człowiek, w jakimś stopniu mają swoje odzwierciedlenie w naturze, chociażby secesyjna ornamentalistyka z elementami roślinnymi czy zwierzęcymi. Człowiek od niepamiętnych czasw stara się dorwnać naturze, stworzyć jej substytut, przenieść do życia codziennego poprzez wprowadzanie jej elementw do “sztucznie wytworzonej rzeczywistości, w ktrej żyje. Stara się ją zmienić, przekształcić dla własnych potrzeb. Bo czym przecież jest drewniany most, jak nie kawałkiem przeobrażonej natury.

Duchowa kultura także zawdzięcza swj byt naturze. Wszystkie systemy religijne – monoteistyczne i politeistyczne (dawno zapomniane), są niczym innym jak odpowiedzią na pytania dotyczące - przemijania, cyklu życia, początku i końca. Są odpowiedzią na zagadki, jakie stawia przed nami natura, są odpowiedzią na zagadkę, jaką sama w sobie ona jest.

Zjawisko podziału dusza - ciało wypływa rwnież z opozycji kultura - natura. W tym układzie ciało przynależy do porządku natury, natomiast świadomość, umysł, dusza - kultury. Kultura chce “oswoić ciało. Przejawem tych uzurpacji są coraz bardziej powszechne operacje plastyczne, na ktre można spojrzeć jako na chęć poprawiania natury. Doszło zatem do “ukulturalniania ciała, czyli wpisania go w porządek kultury. Jak już napisałam, człowiek jest tworem natury, jest jej częścią. Natura objawia się w istocie ludzkiej, w niektrych jej cechach wrodzonych - tendencje do tworzenia, wegetacji (chęć przetrwania, beztroskiego życia) oraz świadomości obowiązku prokreacji (kontynuacja gatunku). Więc gdyby nie rozum, nic nie odrżniałoby nas od zwierząt. Tym bowiem, co hamuje np. popęd seksualny, jest właśnie rozum, czyli - analogicznie do tego, co wcześniej napisałam - kultura.



Czy możliwa zatem jest harmonia tych dwch obszarw życia? Symbioza kultury i natury, duszy i ciała? Uważam, że harmonia w tej relacji jest oczywista. Tym, co daje nam kulturę, jest natura. Natomiast tym, co pozwala nam kontrolować naturę i nie pozwala na triumf popędw nad rozumem, jest kultura.






Przykadowe prace

Wielka Emigracja

Wielka Emigracja Klęska powstania listopadowego przyczyniła się do podziału polskiej literatury na dwa nurty: emigracyjny i krajowy. Na emigracji przebywali wielcy poeci: Mickiewicz, Słowacki, Krasiński, pźniej Norwid, a także Chopin czy filozof J.M. Hoene-Wroński oraz historyk i pol...

Zagrożenia ekologiczne

Zagrożenia ekologiczne ZAGROŻENIA EKOLOGICZNE Wśrd wielu zagrożeń jakie rysują się w perspektywie XXI w. do najpoważniejszych zaliczyć trzeba zagrożenia ekologiczne, mwiąc prościej postępujący na całym świecie proces niszczenia naturaln...

Jak rozumiesz słowa Jana Pawła II Nie żyje się, nie kocha, nie umiera na prbę

Jak rozumiesz słowa Jana Pawła II Nie żyje się, nie kocha, nie umiera na prbę Temat mojej pracy brzmi: Jak rozumiesz słowa Jana Pawła II Nie żyje się, nie kocha, nie umiera na prbę. Jest to łatwy temat, a z kolei trzeba dobrze się nad nim zastanowić. Na pierwszy...

Zjawisko sarmatyzmu. Scharakteryzuj i oceń tę XVII-wieczną postawę życiową polskiej szlachty.

Zjawisko sarmatyzmu. Scharakteryzuj i oceń tę XVII-wieczną postawę życiową polskiej szlachty. Ruch społeczno-obyczajowy, wywodzi szlachtę polską od rycerskiego, koczowniczego ludu zamieszkującego ziemie Polskie; początkowo nacechowane jest dodatnio: zespł dodatnich cec...

Zanieczyszczenia wody.

Zanieczyszczenia wody. Czystość wody jest niewątpliwie problemem w skali światowej. W krajach rozwiniętych nie wchodzi już w rachubę nie tylko picie wody bezpośrednio z rzek, ale i jakość wody z kranu często budzi wątpliwości skażenie rzek i wd gruntowych, z...

Pojęcia

Pojęcia Rozpuszczanie- proces mieszania się dwch substancji, prowadzący do otrzymania roztworu. Roztwr nasycony- roztwr, ktrego stężenie nie ulega zmianie po wprowadzeniu kryształu substancji rozpuszczonej. Roztwr nienasycony- roztwr, w ktrym można rozpuścić wi...

Opracowania z bankowości

Opracowania z bankowości Formy pieniądza 1. pieniądz towarowy, 2. pieniądz kruszcowy, 3. pieniądz metalowy, 4. pieniądz monetarny, 5. pieniądz papierowy - w starożytnych Chinach. Głwnym czynnikiem sprawczym pojawienia się banknotw papierowych było rozpowszec...

...Obsesja...

...Obsesja... ...Drogą mroczną podąża sam Nikt mu nie pomoże Nikt ręki nie poda, albowiem on sam ręki w wodzie Zamoczonej unika jak śmierci Krew mu z ust cieknie Oczy niczym kamienie, zaślepione, niewinne Tylko idzie tą drogą Chodź ciemna i strasz...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry