• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuy: Dawid Mic...

Nawigacja

Dawid Michał Anioł - opis rzeźby



Dawid Michał Anioł - opis rzeźby




Spoglądając na marmurową rzeźbę autorstwa Michała Anioła dostrzec można niezwykłą siłę dynamiki wynikającą z kontrapostu- postać Dawida cały ciężar ciała wspiera na jednej nodze. Dawid jest mężczyzną o muskularnym ciele, a brak ubrania pozwala nam na określenie proporcji i przyjrzenie się poszczeglnym elementom anatomicznym.



Dynamizm tej rzeźby polega na obecności wielu skośnych linii kompozycji ciała. Ramiona skierowane są w dł w stronę lewą zaś biodra pochylone są w dł w stronę prawą (oczywiście patrząc od przodu). Tułw zakreślić więc można w pierwszy trjkąt. Drugi trjkąt tworzy lewa ręka Dawida wraz z linią ramion. Trzecim trjkątem jest rozstaw ng postaci młodzieńca. Lewa noga lekko wysunięta do przodu oddaje swj ciężar nodze prawej, na ktrej wsparty jest cały ciężar. Rwnież czwarty trjkąt tworzą razem dwie ręce Dawida. Gdybyśmy więc chcieli rysować tą postać zaczęlibyśmy od nakreślenia czterech trjkątw, ktre pomogłyby nam na odwzorowanie kierunkw linii ciała.



Kiedy spoglądamy na rzeźbę po raz pierwszy, nie możemy oprzeć się wrażeniu, że Michał Anioł wspaniale operował proporcjami ciała, a wszystkie elementy wyrzeźbił bardzo realistycznie. Proporcje rzeźby utrzymane są z zasadą ,iż głowa człowieka mieści się w ciele siedem razy.



Dawida możemy określić na od 20 do 30 lat. Jego bujna fryzura zakrywa mu kark, włosy zaś są lokowane, gęste i są jednym z cięższych elementw rzeźby. Twarz Dawida pozbawiona jest zmarszczek, oczy osadzone są dosyć głęboko, brwi są gęste. Nostalgiczne spojrzenie i lekki grymas twarzy, na co wskazuje rysa przy prawym policzku. Dawid patrzy gdzieś jakby z niechęcią, być może z obawą. Usta nie są szerokie, są pełne, grna warga lekko wysuwa się do przodu. Nos jest drobny i smukły. Kość jarzmowa wysuwa się na wysokości dolnej części ucha na co wskazuje cień. Rysw twarzy tego młodzieńca nie możemy jednak z pewnością zaliczyć do rysw azjatyckich, gdzie oczy są dosyć małe, zaś policzki odznaczają się wysoko na twarzy. Broda młodzieńca jest lekko zadarta do gry, widoczny zarys podbrdka. Na twarzy nie ma owłosienia. Prawe ucho częściowo schowane jest pod włosami. Głowa osadzona jest na muskularnej szyji - widoczne są pod jej skrą zarysy mięśnia mostkowo–obojczykowo-sutkowego. Widoczne obojczyki.



Pod klatką piersiową widoczny jest rozbudowany mięsień piersiowy większy. Mięśnie brzucha są szczeglnie dopracowane. Pod skrą klatki piersiowej widoczne są zarysy żeber. Tułw zwęża się w okolicy bioder gdzie wyraźnie jest zarysowana kość biodrowa. W części podbrzusza widoczne są genitalia męskie- penis oraz jądra. Dzięki temu możemy określić płeć. Tematem genitaliw interesowano się w anatomii od czasw antycznych. Fallus Dawida także oddany jest bardzo realistycznie- możemy ujrzeć poszczeglne części prącia. Ramiona Dawida są umięśnione. Widoczny jest wyraźnie mięsień dwugłowy ramienia. Dłonie Dawida są rozbudowane, spod skry widoczne są żyły. Dłonie są najbardziej dopracowanym elementem ciała młodzieńca. Palce posiadają paznokcie. Lewe ramię jest zgięte w łokciu, zaś lewa dłoń skierowana jest w stronę barku, w dłoni trzyma jakiś materiał bądź przedmiot.



Biodra i nogi Dawida także są widocznie umięśnione lecz posiadają najbardziej opływowe kształty przyjazne dla oka. Jedynymi kanciastymi elementami ng są kolana. Gołe stopy spoczywają na kamieniu, za prawą nogą zaś obecny jest kawałek drzewa- wydaje się, że pozwala on utrzymać rzeźbie rwnowagę, ponieważ , choć ciężar ciała spoczywa na prawej nodze, jest ona odchylona w taki sposb, iż kiedy sami stanęlibyśmy tak jak Dawid, po chwili stracilibyśmy rwnowagę i przechylilibyśmy się w prawą stronę. Tak czy inaczej w kawałek drzewa wzbogaca całość kompozycji i powoduje ,iż wyobrażając sobie ruchy tej postaci przed oczyma ukaże się nam młodzieniec stąpający po ziemi płynnym krokiem.






Przykadowe prace

Antyk, barok i odrodzenie

Antyk, barok i odrodzenie Antyk XIX wiek pne do V wieku naszej ery. Babilon: 2000 pne, "Gilgameusz i Eunmalisz" Grecja: 1. epika - Homer, rapsodowie, oidowie- śpiewacy 2. liryka - Symonides, Tyrtejos, Safona, Tespis 3. dramat - Ajschylos, Sofokles, Eurypides, Arystoteles 4. filozofia - Sokrates, Ary...

Zapoznaj się z filozofią formy Gombrowicza. Spjrz na funkcję polskości Trans-Atlantyku z perspektywy tej filozofii.

Zapoznaj się z filozofią formy Gombrowicza. Spjrz na funkcję polskości Trans-Atlantyku z perspektywy tej filozofii. Zapoznaj się z filozofią formy Gombrowicza. Spjrz na funkcję polskości Trans-Atlantyku z perspektywy tej filozofii. (Z gry przepraszam z brak ć , komputer ...

"Bogurodzica" jako zabytek językowo-literacki.

"Bogurodzica" jako zabytek językowo-literacki. Bogurodzica jest najstarszą pieśnią religijną, pierwszym hymnem polskim, śpiewana na ważnych uroczystościach np. wojnach. 1. HIPOTEZY DOTYCZĄCE POCHODZENIA, CZASU I AUTORSTWA BOGURODZICY a) Pochodzenie - tereny Wiel...

List do Jagienki Zychwnej od Zbyszka z Bogdańca

List do Jagienki Zychwnej od Zbyszka z Bogdańca Droga Jagienko! Na wstępie tegoż listu pozdrawiam Cię serdecznie. Piszę do Ciebie, gdyż poznałem najukochańszą kobietę mojego życia - Danusię. Od wielu lat jesteśmy przyjaciłmi, toteż chciałby...

Czy chciałbyś być polskim rycerzem średniowiecznym?

Czy chciałbyś być polskim rycerzem średniowiecznym? Życie w średniowieczu nie było łatwe, chociaż pozbawione było problemw, jakie dziś niesie ze sobą cywilizacja. Liczne wojny, powstania, napady a także epidemie nie były dobrą stroną średniowie...

Wpływ zła na człowieka - rozwiń temat na podstawie analizy i interpretacji końcowej sceny "Makbeta" W. Shakespeare'a.Zwrć uwagę na wpisaną w tekst koncepcj

Wpływ zła na człowieka - rozwiń temat na podstawie analizy i interpretacji końcowej sceny "Makbeta" W. Shakespeare'a.Zwrć uwagę na wpisaną w tekst koncepcję życia ludzkiego Zło, trudny do precyzyjnego zdefiniowania, nieodłączny element ludzkiej egzystencji. Ju&...

Rozprawka na temat: Antygona jako przykład tragedii antycznej .

Rozprawka na temat: Antygona jako przykład tragedii antycznej . Antygona jest utworem przystosowanym do wystawiania na scenie. Została napisana w starożytności, ale jest tragedia ponadczasową. Głwną bohaterka jest Antygona, ktra wbrew rozkazowi krla, zamierza pogrzebać swoje...

Dwa obrazy piekła - dwa sposoby mwienia o nim. Analiza porwnawcza "Boskiej komedii" i "Gargantui i Pantagruela".

Dwa obrazy piekła - dwa sposoby mwienia o nim. Analiza porwnawcza "Boskiej komedii" i "Gargantui i Pantagruela". Topos piekła jest bardzo popularny, szczeglnie w literaturze. Autorzy wielu dzieł pokusili się o zaczerpnięcie z tegoż motywu. Przykładem może być Da...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry