• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuy: Dzieje Ab...

Nawigacja

Dzieje Abrahama



Dzieje Abrahama




Gdy Terach miał siedemdziesiąt lat, zrodził Abrama, Nachora i Harana (...) I wziął Terach syna swego Abrama (...), żonę syna swego Syraj i wyszedł z nimi z U chaldejskiego, aby udać się do ziemi Kaanan. Gdy przybyli do Haranu, zamieszkali tam. Terach żył dwieście pięć lat. I umarł Terach tam.

Tak zaczyna się opis życia Abrahama w Piśmie Świętym.

Trzynaście kolejnych rozdziałw koncentruje się wokł życiorysu właśnie Abrahama. Był to człowiek, ktry całkowicie poświęcił się Bogu. Jego postawa była taka, jaką miała być, aby tak się w oczach Pana zasłużyć. I nic dziwnego.Po śmierci ojca, Abraham otrzymał od Pana Boga polecenie opuszczenia swego rodu i udania się do ziemi, ktra miała się stać jego nowa ojczyzną.

Pan Bg obiecał mu wtedy, że:

? Uczyni z Abrahama nard wielki i będzie mu błogosławił i uczyni jego imię sławnym, tak że stanie się błogosławieństwem

? Będzie błogosławił błogosławiącym jemu, a przeklinających jego przeklinać będzie i będą mu błogosławić wszystkie plemiona na ziemi.

Zrobił więc tak, jak kazał mu Pan:

Wziął też Abram żonę swoją Saraj I Lota, bratanka swego, i cały ich dobytek, ktrego się dorobili, i służbę, ktrą nabyli w Haranie. Wyruszyli, aby się udać do ziemi kanaanejskiej. I przybyli do Kaananu. Abram przeszedł tę ziemię aż do miejscowości Sychem, do dębu More. Kananejczycy byli wwczas w tej ziemi.

Kiedy w kraju nastał głd, Abraham udał się do Egiptu, aby tam się zatrzymać jako przybysz. Powiedział wcześniej żonie swojej, by podawała się za siostrę jego, gdyż jest bardzo piękna i spodoba się na pewno Egipcjanom, co jemu groziło śmiercią. Saraj bardzo spodobała się Egipcjanom, wieści doszły nawet do Faraona, więc została ona zabrana do jego pałacu. Abrahamowi ze względu na nią czynili wiele dobrodziejstw, tak że miał owce, bydło, niewolnikw. Lecz Pan dotknął domostwa faraona plagami ze względu na żonę Abrahama.

Wezwał więc on Abrahama i spytał, czemu tak postąpił i okłamał go, że Saraj nie jest jego żoną, po czym oddał mu żonę i kazał swoim ludziom odprowadzić ich wraz z wszystkim, co do nich należało.

Rozstał się z Lotem i zamieszkał w dąbrowie Mamre pod Hebronem, gdzie zbudował Panu ołtarz.

Po kilku latach pobytu w Kanaanie Abraham zaczął się martwic, ze nie ma syna i dziedzica. Ponieważ żona jego Saraj była bezpłodna, Abraham tak zwrcił się do Pana Boga: "PANIE Boże, cż mi możesz dać, gdy ja schodzę bezdzietny, a dziedzicem domu mego będzie Eliezer z Damaszku? [...] Wwczas doszło go słowo PANA: Nie ten będzie dziedzicem twoim, lecz ten, ktry będzie pochodził z wnętrzności twoich, będzie dziedzicem twoim. Potem wyprowadził go na dwr i rzekł: Spjrz ku niebu i policz gwiazdy, jeśli możesz je policzyć! I rzekł do niego: Tak liczne będzie potomstwo twoje. Wtedy uwierzył PANU, a On poczytał mu to ku usprawiedliwieniu" (I Moz 15,2-6).

Jednak żona Abrahama nie mogła mieć potomstwa, więc powiedziała mu, by ten obcował z jej niewolnicą- Egipcjanką. Abraham posłuchał rady Saraj i został przez nią wydany za niewolnicę swoją- Hagar. Obcował z nią i urodził im się syn. Była to głwna przyczyna, ktra sprawiła, że Hagar zaczęła gardzić swoją panią. Gdy Saraj chciała upokorzyć Hagara uciekła.

Jednak spotkała Anioła, ktry kazał jej wrcić do swojej pani i tam urodzić syna, ktry miał nazywać się Ismael.

Wreszcie Pan okazał Sarze łaskawość, jak to obiecał, i uczynił jej to, co zapowiedział. Sara stała się brzemienną i urodziła sędziwemu Abrahamowi syna w tym właśnie czasie, jaki Bg wyznaczył. Abraham dał swemu synowi, ktrego mu Sara urodziła, imię Izaak.

Nadszedł w końcu czas na najwyższa prbę wiary Abrahama. Pan Bg polecił mu: "Weź syna swego, jedynaka swego, Izaaka, ktrego miłujesz, i udaj się do kraju Moria, i złż go tam w ofierze całopalnej na jednej z gr, o ktrej ci powiem" (I Moz 22,2).

Zwrćmy uwagę, ze Pan Bg całkowicie pominął Ismaela, pierworodnego syna Abrahama narodzonego z niewolnicy Agar, nie uznając go za syna i dziedzica Abrahama. To o Izaaku powiedział: "syn twj, jedynak twj, Izaak". Całkowite posłuszeństwo Abrahama wobec Bożych poleceń jest doprawdy bezprzykładne. Zdumiewa nas, ze Abraham miął poświęcić właśnie "jedynaka swego, Izaaka", dziecię obietnicy, mające wypełnić zapowiedź o rozmnożeniu się potomstwa Abrahama "jak gwiazdy". Skoro bowiem Izaak miął zginąć na grze Moria, cż warta była ta Boża obietnica?

Nie zważając jednak na oczywiste skutki okazania takiego posłuszeństwa, Abraham wyruszył w trzydniowa podroż do krainy Moria. Zapewne każdy kolejny krok był mu bolesną prbą wiary. Przybywszy na miejsce, powiedział sługom: "Zostańcie tutaj z osłem, a ja i chłopiec pjdziemy tam, a gdy się pomodlimy, wrcimy do was".

Bez wahań, bez zmiany zdania! Abraham wierzył, ze skoro polecono mu poświęcić Izaaka, to widać Bg będzie musiał go wskrzesić. "Przez wiarę Abraham przynisł na ofiarę Izaaka, gdy był wystawiony na prbę, i ofiarował jednorodzonego [...] Sądził, ze Bg ma moc wskrzeszać nawet umarłych; toteż jakby z umarłych, mwiąc obrazowo, otrzymał go z powrotem" (List do Hebrajczykw 11,17-19).

Wszystkie Boże obietnice co do przyszłości narodu hebrajskiego zależałyby od tego zmartwychwstania Izaaka, jeśli faktycznie miął on być złożony na ofiarę całopalną Bogu. Izaak, liczący wwczas około 17 lat, leżał już na ołtarzu, czekając na rychłą śmierć z rąk ojca, kiedy Pan Bg zawołał: "Abrahamie! Abrahamie! [...] Nie podnoś ręki na chłopca i nie czyn mu nic, bo teraz wiem, że boisz się Boga, gdyż nie wzbraniałeś się ofiarować mi jedynego syna swego" (I Moz 22,11-12).

Była to chwila najwyższej prby Abrahamowego posłuszeństwa i wiary w Boga. A Pan potwierdził, ze wypełni swj zamiar, mający się urzeczywistnić w niezwykłych planach wobec Izraela i całego świata.

"Przysiągłem na siebie samego, mwi PAN: Ponieważ to uczyniłeś i nie wzbraniałeś się ofiarować mi jedynego syna swego, będę ci błogosławił obficie i rozmnożę tak licznie potomstwo twoje jak gwiazdy na niebie i jak piasek na brzegu morza [...] i w potomstwie twoim błogosławione będą wszystkie narody ziemi za to, ze usłuchałeś głosu Mego" (I Moz 22,15-18).












Przykadowe prace

Analiza pieśni Jana Kochanowskiego pt

Analiza pieśni Jana Kochanowskiego pt Rozkwitająca natura o ktrej poeta opowiada w wierszu wyzwala w nim radość i szczęście.Poeta twierdzi,że przemiany natury wpływają na samopoczucie człowieka. Tak więc jak wiosna i lato wpływają na dobre samopoczucie poety tak w...

Człowiek we wsplnocie.Jeden z najistotniejszych sądw sformułowanych przez Arystotelesa dotyczy człowieka, ktrego rozwj uwarunkowany jest przez społeczność. Rozwi

Człowiek we wsplnocie.Jeden z najistotniejszych sądw sformułowanych przez Arystotelesa dotyczy człowieka, ktrego rozwj uwarunkowany jest przez społeczność. Rozwiń tę myśl greckiego filozofa. ‘Pełna wsplnota (…) jest państwem; powstaje ona dla umożl...

Koncepcja ludzkiego losu w utworach starożytnych.

Koncepcja ludzkiego losu w utworach starożytnych. W niniejszej pracy postaram się przedstawić antyczną koncepcję ludzkiego losu. Wykorzystam informacje zawarte w utworze Sofoklesa. Cierpienie, nieodzowny element ludzkiego życia. Pisali o nim już starożytni pisarze. Motyw kruchości lud...

Chemia w naszym życiu

Chemia w naszym życiu Samo słowo ?chemia? budzi w ludziach niechęć, ponieważ kojarzy się tylko ze skomplikowanymi wzorami, zawiłymi rwnaniami reakcji, z pozoru zupełnie niepotrzebnymi definicjami, a jest inaczej. Rola chemii w naszym życiu jest nie do przecenienia. Wszystko co na...

Der Stress

Der Stress Die Stressforschung hat eine Stress-Persnlichkeitstypologie geschaffen. Der Stress-Typ A ist gekennzeichnet durch eine Kombination von hohem Leistungsstreben, Konkurrenzdenken, Ungeduld, Perfektionismus, Hektik, Aggressionsbereitschaft und rger. Die besonderen Gesundheitsrisiken des Typ A liegen in einer Anflligk...

Chłopi - o powieści

Chłopi - o powieści 1. Sytuacja rozgrywa się na weselu Macieja Boryny i Jagny Paczesiwny, wesele staje się okazją do spotkania sąsiadw, wesele sprzyja rozmowom na rżne tematy. Wesele odbywa się pźną jesienią co pozwala na podsumowanie minionego roku. 2. Cała zbio...

Psalm 144- krtka analiza

Psalm 144- krtka analiza Psalmy sa to hebrajskie piesni religijne , majace podniosly i modlitewny charakter. Najczescoiej adresatem psalmow jest Bog, rzadziej natomiast czlowiek. Ze wzgledu na tresc psalmow mozna wyroznic ich kilka gatunkow m.in.: modlitewne, zalobne, krolewskie, blagalne, dziekczynne, pokutne, prorocze, slawia...

Recenzja książki "Kamienie na szaniec"

Recenzja książki "Kamienie na szaniec" Ostatnio przeczytałam opowieść-dokument Kamienie na szaniec Aleksandra Kamińskiego. Autor nadał taki tytuł książce na prośbę Zośki, ponieważ została napisana na podstawie jego pamiętnika. Utwr ten to ...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry