• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuy: Epoki w s...

Nawigacja

Epoki w sztuce (wszystkie)



Epoki w sztuce (wszystkie)




SZTUKA STAROŻYTNA



Jej częściami składowymi są: sztuka starożytnych Egipcjan, Grekw i Rzymian.



Sztuka starożytnego Egiptu

Rozwijała się przede wszystkim na terenie Egiptu, lecz silny wpływ wywarła na sztukę basenu Morza Śrdziemnego. Jej początki sięgają początku IV tysiąclecia p.n.e.



MALARSTWO :

? głwnie malarstwo ścienne, związane nierozerwalnie z architekturą

? rysunki na papirusach



ARCHITEKTURA :

? monumentalne budowle skalne

? grobowce:

- mastaby

- piramidy

- grobowce wykuwane w skale

? wielkie świątynie



RZEŹBA :

? w kamieniu

? w drewnie

? posągi władcw, dostojnikw i urzędnikw



RZEMIOSŁO ARTYSYCZNE :

? naczynia

? biżuteria

? wyroby ze szkła

? meblarstwo





CHARAKTERYSYCZNE CECHY

- SPEŁNIAŁA FUNKCJĘ PROPAGANDY WIZUALNEJ

- NIEPRZERWANA CIĄGŁOŚĆ, TRWAŁOŚĆ I

JEDNOLITOŚĆ FORM ARTYSTYCZNYCH



GŁWNE ZABYTKI :

- Sfinks

- piramida Cheopsa w Gizie

- świątynie w Luksorze i Karnaku







Sztuka starożytnej Grecji

Mianem tej sztuki określa się twrczość Grekw na Płwyspie Bałkańskim, wyspach Morza Egejskiego, w Azji Mniejszej, południowej Italii, na Sycylii oraz wybrzeżach Morza Śrdziemnego i Czarnego. Poprzedziła ją sztuka mykeńska.



Okres I - archaiczny

MALARSTWO :

? malarstwo rżnobarwne na ceramice



ARCHITEKTURA :

? domy i małe świątynie w typie megaronu

? początek budownictwa monumentalnego od VII w



RZEŹBA :

? drobne figurki z terakoty

? rzeżby z brązu i kości słoniowej



Okres II - klasyczny

MALARSTWO :

? sztalugowe

? ścienne

? pojawiają się sceny rodzajowe i iluzjonizm

? czerwonofigurowe zdobnictwo wazowe



ARCHITEKTURA :

? synteza 3 porządkw:

- jońskiego

- doryckiego

- korynckiego

? miasta na

planie prostokąta

? monumentaliza-

cja budowli użytko-

wych (stadiony, teatry)

? nowy typ budowli

sakralnych - tolosy



RZEŹBA :

? kanon postaci ludzkiej w ruchu

? rzeźby w brązie, kamieniu, marmurze, granicie, alabastrze

? akty kobiece



CHARAKTERYSTYCZNE CECHY

- UMIAR

- HARMONIA

- LOGIKA

- JEDNOŚĆ KOMPOZYCJI



Okres III - hellenistyczny

MALARSTWO :

? ścienne

? sztalugowe ukazujące pejzaż, martwą naturę



ARCHITEKTURA :

? rozkwit budownictwa użytkowego (np. latarnie morskie)

? domy z perystylem



RZEŹBA :

? pojawia się niesamowita ekspresja i realizm



CHARAKTERYSTYCZNE CECHY

??????- RŻNORODNOŚĆ TEMATYCZNA

- BARDZIEJ LAICKA I UNIWERSALNA



Okres IV - rzymski



GŁWNE ZABYTKI i OSIĄGNIĘCIA :

- latarnia w Faros

- rzeźby: "Nike", "Grupa Laokoona", "Dyskobol"



GŁWNI TWRCY :

- Fidiasz (r)

- Myron (r)

- Parrasjas (m)

- Hippodamos (a)





Sztuka starożytnego Rzymu

Jest to sztuka państwa rzymskiego: miasta - Rzymu, prowincji oraz Italii. Najważniejszym ośrodkiem był Rzym, ale pełny obraz kanonw obowiązujących od VI w. p.n.e do początkw V w. n.e dały miasta takie jak Pompeje i Herkulanum. Sztuka ta podatna była na rżnorakie wpływy: w okresie krlewskim dominowały wpływy sztuki etruskiej; w czasie republikańskim zaczęły napływać kanony greckie, a styl obowiązujący w cesarstwie był zlepkiem kultury hellenistycznej z tą, panującą na prowincjach rzymskich.



MALARSTWO :

? monumentalne malarstwo ścienne



ARCHITEKTURA :

? pojawiają się nowe materiały budowlane: cegła wypalana, cement

? zastosowanie sklepienia

? monumentalne świątynie

? budynki użyteczności publicznej (termy, akwedukty, łaźnie, teatry)

? łuki triumfalne

? domy z atrium oraz podmiejskie wille

? piętrowe domy czynszowe

? rezydencje cesarzy

? mauzolea



RZEŹBA :

? przewaga rzeźby portretowej

? historyczne sceny w formie płaskorzeźby



GŁWNE ZABYTKI :

- willa Hadriana w Tivoli

- pałac Dioklecjana w Splicie

- mauzoleum Hadriana w Rzymie

- Panteon w Rzymie

- Forum Romanum



SZTUKA RENESANSU



Inaczej zwana sztuką odrodzenia. Powstała we Włoszech w XV w.



MALARSTWO :

? pojawia się tempera, malarstwo olejne

? fresk

? portret, pejzaż

? dążono do pełnoplastycznego odtworzenia postaci w trjwymiarowej przestrzeni



ARCHITEKTURA :

? nowe układy przestrzenne budowli (centralne budole z kopułami)

? nowożytne typy budowli świeckich - pałac miejski

? stosowanie antycznych porządkw architektonicznych i dekoracyjnych

? rozkwit urbanistyki (miasta zakładane na regularnym planie geometrycznym)



RZEŹBA :

? realistyczne popiersia portretowe

? posąg konny

? akty

? medalierstwo





CHARAKTERYSTYCZNE CECHY

- ODWOŁYWANIE SIĘ DO WZORW ANTYKU

- ZWROT KU NATURZE

- KULT CZŁOWIEKA WSZECHSTRONNIE

WYKSZTAŁCONEGO





GŁWNE ZABYTKI I OSIĄGNIĘCIA :

- kaplica zygmuntowska na Wawelu

- "Dama z łasiczką"

- "Mona Lisa"

- "Szkoła ateńska"



GŁWNI TWRCY :

- Leonardo da Vinci

- Donato Bramante

- Michał Anioł

- Raffaello Santi (Rafael)



SZTUKA BAROKU



Ten kierunek kultury europejskiej zapoczątkowany we Włoszech, pźniej objął swym zasięgiem też niektre kraje Ameryki Łacińskiej. Trwał od II poł. XVI w. do I poł. XVIII w.



MALARSTWO :

? religijne o tematyce mistyczno-symboliczno-martyrologicznej

? sceny mitologiczne, alegoryczne, historyczne

? portret

? pejzaż, martwa natura

? tematyka rodzajowa

? grafika (miedzioryt i akwaforta)



ARCHITEKTURA :

? fasady parawanowe, wieże, kopuły, plany eliptyczne

? typ pałacu między dziedzińcem a ogrodem



RZEŹBA :

? sztukaterie

? rzeźby w kamieniu i drewnie

? pomniki, nagrobki, posągi





CHARAKTERYSTYCZNE CECHY

- DYNAMIKA

- BOGACTWO

- EFEKTY ŚWIATŁOCIENIOWE

- ŁĄCZENIE ARCHITEKTURY, MALARSTWA I

RZEŹBY



GŁWNE ZABYTKI :

- Kolumna Zygmunta III Wazy w Warszawie

- Pałac w Wilanowie

- pałac wersalski



GŁWNI TWRCY :

- Rembrandt

- D. Zimmermann



SZTUKA ROKOKO



Ten styl europejski uważany jest często za ostatnią fazę baroku. Trwał w latach 1720-80.



MALARSTWO :

? sceny fete galante i fete champetre



ARCHITEKTURA :

? architektura wnętrz



RZEŹBA :

? snycerstwo dekoracyjne





CHARAKTERYSTYCZNE CECHY

- ZWIĄZEK Z KULTURĄ DWORSKĄ

- TENDENCJE SENTYMENTALNE

- SIELANKOWOŚĆ

- LEKKOŚĆ I WYKWINTNOŚĆ FORMY

- MOTYWY EGZOTYCZNE



GŁWNI TWRCY :

- J.H. Fragonard

- G. Boffrand



SZTUKA OŚWIECENIA



W epoce oświcenia sztuka nie miała jednolitego charakteru stylowego ani ideowego. Wpływały na nią rozbieżne poglądy filozoficzne, moralne i polityczne.



Zaistniały natomiast liczne przemiany instytucjonalne :

- akademizacja nauczania i profesjonalizacja twrczości artystycznej

- kształtowanie się świeckich form mecenatu prywatnego i publicznego

- organizacja nowych sposobw odbioru sztuki (muzea, wystawy publiczne)

- wydzielenie się nauki o pięknie i estetyce

- powstanie naukowej historii sztuki i archeologii

- powstanie krytyki artystycznej





CHARAKTERYSTYCZNA CECHA

- CHĘĆ DOTARCIA DO ŹRDEŁ I POWROTU

NIESKAŻONEGO STANU NATURALNEGO IDĄCA W

PARZE W ZAKWESTIONOWANIEM WARTOŚCI

CYWILIZACJI



SZTUKA KLASYCYSTYCZNA



Zwana krcej klasycyzmem. kierunek w literaturze, sztuce i muzyce. Nurt ten wystąpił już w XVII w., lecz najpełniej zaczął kształtować się w XVIII w.

II poł. XVIII w. nazwana została epoką wczesnego klasycyzmu. We Francji stylem Ludwika XVI, w Wielkiej Brytanii - Georgian Style lub stylem Adamw, w Polsce stylem Stanisława Augusta. W I poł. XIX w. wyrżnia się styl empire i regencji.



MALARSTWO :

? tematyka historyczna, mitologiczna i alegoryczna

? portret



ARCHITEKTURA :

? centralne plany budowli

? portyki, fronty

? stosowanie klasycznych porządkw architektonicznych i detali

? nowe typy budowli: szkoły, kamienice, domy bankowe i handlowe



RZEŹBA :

? tematyka historyczna, alegoryczna

? portretowa

? architektoniczna (fryzy, tympanony)





CHARAKTERYSTYCZNE CECHY

- NAWIĄZANIE DO ANTYCZNEJ SZTUKI GRECKIEJ

I RZYMSKIEJ ORAZ PŹNEGO RENESANSU

- DOSKONAŁOŚĆ





GŁWNE ZABYTKI :

- Łazienki w Warszawie

- Brama Brandenburska



GŁWNI TWRCY :

- D. Merlini

- M. Bacciarelli

- J.A.D. Ingres



SZTUKA ROMANTYZMU



Romantyzm to szeroki i wieloznaczny termin stosowany do rżnych przejaww sztuki. Trwał w latach 1760-1850. Nie ma cech odrębnego stylu, jest raczej wyrazem podstawy uczuciowej i artystycznej.

Źrdłami nowych tematw stały się mitologie celtyckie, germańskie, ludowe podania, narodowe legendy, poezja nieklasyczna i wspłczesna.



MALARSTWO :

? wyobrażenia fantastyczne

? symbolika

? nowa ranga malarstwa pejzażowego i historycznego



ARCHITEKTURA :

? nieregularne budowle epoki historyzmu

? stylizowane naturalne założenia ogrodowe (parki krajobrazowe)



RZEŹBA :

? typowa romantyczna tematyka

? dynamiczna forma







CHARAKTERYSTYCZNE CECHY

- ODRZUCENIE PRZEKONANIA O RACJONALNYM

CHARAKTERZE SZTUKI

- ZWROT KU INTUICJI I WYOBRAŹNI

- RŻNORODNOŚĆ FORM ARTYSTYCZNYCH





GŁWNI TWRCY :

- P. Michałowski

- E. Delacroix

- F. Goya



????????SZTUKA REALISTYCZNA



Odnosi się praktycznie tylko do malarstwa. Kierunek artystyczny w XIX w. Występował też momentami w innych epokach.

Obrazy przedstawiały głwnie życie codzienne, pejzaże, martwe natury, sceny rodzajowe i obyczajowe.





CHARAKTERYSTYCZNE CECHY

- ODTWARZANIE NA PODSTAWIE BEZPOŚREDNIEJ

OBSERWACJI

- PRZECIWSTAWIAŁ SIĘ AKADEMIZMOWI





GŁWNI TWRCY :

- J.F. Millet

- J. Chełmoński

- A. i M. Gierymscy





????????????IMPRESJONIZM

Kierunek w malarstwie i rzeźbie. Trwał od ostatniego trzydziestolecia XIX w. do początkw XX w. Był reakcją na akademizm. Na impresjonizm wpłynęło malarstwo romantyzmu i barwny drzeworyt japoński. Nazwa wzięła się od tytułu obrazu Claude'a Moneta "Impresja - wschd słońca", zaprezentowanego na wystawie w Paryżu.

Tematyka obrazw impresjonistw to: pejzaż, martwa natura, rzadziej kompozycje figuralne.





CHARAKTERYSTYCZNE CECHY

- MALARSTWO PLENEROWE UTRWALAJĄCE

BEZPOŚREDNIE WRAŻENIA ZMYSŁOWE

- SWOBODNA TECHNIKA

- NOWA KONSTRUKCJA OBRAZU

- SZKICOWOŚĆ





GŁWNI TWRCY :

- C. Monet

- A. Renoir

- E. Degas







POSTIMPRESJONIZM



Postimpresjonizm to zjawisko występujące we Francji w latach 1896-1905. Stanowiło odwrt od impresjonizmu, choć ten kierunek odznaczył swoje piętno na twrczości wielu postimpresjonistw. Charakterystyczne dla postimpresjonizmu była rżnorodność poszukiwań artystycznych poszczeglnych malarzy i grup.



GŁWNI TWRCY :

- Paul Cezanne

- Paul Gauguin





FOWIZM



Fowizm jest to kierunek w malarstwie francuskim, jedna spośrd kilku, reakcja przeciwko impresjonizmowi.

Nazwa wzięła się od nazwy wystawy prac "Cagedes Fauves" ("Stado dzikich bestii").





CHARAKTERYSTYCZNE CECHY

- KOMPOZYCJA Z PŁASKICH PLAM

- BARWNOŚĆ

- RYSUNEK GRANICZĄCY Z DEFORMACJĄ





GŁWNI TWRCY :

- H. Matisse

- R. Duty





EKSPRESJONIZM



Kierunek w sztuce, literaturze, muzyce, teatrze, filmie na początku XX w. Istniał głwnie w Niemczech. Opozycja wobec impresjonizmu, estetyzmu i naturalizmu.





CHARAKTERYSTYCZNE CECHY

- POSZUKIWANIE PRAWD ABSOLUTNYCH I UNIWERSALNYCH

- TENDENCJE MISTYCZNE, PACYFISTYCZNE

- DYNAMICZNY KONTRAST

- GROTESKA I KARYKATURA



?GŁWNI TWRCY :

- Vincent van Gogh

- James Ensor



ABSTRAKCJONIZM



Zwany inczej sztuką abstrakcyjną, bezprzedmiotową lub nieprzedstawiającą. Jeden z kierunkw sztuki plastycznej XX wieku.

Głwne nurty to abstrakcja organiczna i geometryczna.





CHARAKTERYSTYCZNE CECHY

- GRA LINII, KOLORU, BRYŁ, PŁASZCZYZN

- REZYGNACJA Z PRZEDSTAWIANIA

OBSERWACJI NATURY



SURREALIZM



Zwany inaczej nadrealizmem. Awangardowy kierunek w sztuce, filmie oraz literaturze.



MALARSTWO :

? kolaż

? fumaż

? formy naturalistyczne

? formy bliskie abstrakcji





?????CHARAKTERYSTYCZNE CECHY

- TWORZENIE WIZJI RZECZYWISTOŚCI NADREALNEJ

- INTERPRETACJA STANW PODŚWIADOMOŚCI

- GROTESKA, CZARNY HUMOR, PARODIA, NONSENS





GŁWNI TWRCY :

- S. Dali

- M. Duchamp

- J. Miro





KUBIZM



Kierunek w malarstwie i rzeźbie, zapoczątkowany we Francji. Sztuka XX wieku.



Dzieli się na 3 fazy :

I okres - prekubistyczny

II okres - kubizm analityczny:

- odrzucenie perspektywy

- rozbicie przedmiotu na elementy zgeometryzowane

III okres - kubizm syntetyczny:

- synteza przedmiotu przez swobodne zestawienie rżnych elementw (m.in. kolaż)

- maksymalnie zgeometryzowany rysunek



GŁWNI TWRCY :

- P. Picasso

- G. Braque



DADAIZM



Awangardowy ruch literacko-artystyczny. Rozwijał się w latach 1916-1923 w Szwajcarii, Francji, Niemczech. Wyrsł na podłożu buntu przeciwko wojnie oraz wspłczesnej cywilizacji mieszczańskiej. Polega na swoistym infantylizmie, stąd też nazwa tego kierunku ( dziecięce "dada' - zabawka). Dadaizm wyraża bezsens i chaos rzeczywistości.



CHARAKTERYSTYCZNE CECHY

- WŁASNA KONCEPCJA SZTUKI

- SWOISTY PRYMITYWIZM I INFANTYLIZM

- STOSOWANIE TECHNIKI KOLAŻU I

FOTOMONTAŻU



GŁWNI TWRCY :

- M. Duchamp

- F. Picabia



... - ART



Pop - Art

Tendencja w sztuce wspłczesnej, powstała na początku lat 60. XX wieku w USA.

Polega na tworzeniu kompozycji z gotowych przedmiotw, często poruszających się. Częste zastosowanie efektw dźwiękowych. Pop-Art wyrżnia rżnorodność środkw i technik. Zamierzeniem jest naśladowanie stylu reklam i komiksw.





Op - Art

??Termin wprowadzony w 1964 roku w USA dla odmiany sztuki abstrakcyjnej. Celem Op-Artu jest wywołanie optycznej iluzji, złudzenia ruchu i/lub przestrzenności poprzez odpowiednią kompozycję i dynamikę barw i rytmw. Op-Art ma rżnorodne zastosowanie: od okładek płyt, gazet; poprzez obrazy, aż po zastosowanie na tkaninach (ubrania i meble).








Przykadowe prace

Polska a Unia Europejska

Polska a Unia Europejska Spis treści: 1. Historia powstania Unii Europejskiej 2. Unia Europejska i jej organy 3. Stosunki RP-UE 4. Rżnice i obawy po przystąpieniu RP do UE 5. Korzyści dla Polski po przystąpieniu do Unii Europejskiej 6. Rozwj rolnictwa polskiego po przystąpie...

Wojna domowa w Anglii w XVII w. - notatka w punktach

Wojna domowa w Anglii w XVII w. - notatka w punktach 1. Przyczyny rewolucji: - kształtowanie się kapitalizmu - antagonizmy między klasami społecznymi - rozwj handlu zamorskiego -> potrzeba zwiększenia produkcji - hamowanie kapitalizmu przez arystokrację - utrudnienia w tworzeniu oglnokrajoweg...

Stefan Żeromski Zmierzch- streszczenie

Stefan Żeromski Zmierzch- streszczenie Zabr rosyjski, koniec XIXwieku. Na błotnistych bagnach dworskich pracuje dwoje ludzi - chłop Gibała z żoną. Dawny, poprzedni właściciel dworu, do ktrego należą błotniste bagna, gospodarował w swoim majątku tak długo,...

Raskolnikow w trakcie zbrodni i tuż po niej - analiza postawy bohatera.

Raskolnikow w trakcie zbrodni i tuż po niej - analiza postawy bohatera. Raskolnikow w trakcie zbrodni i tuż po niej. Historia zbrodni Raskolnikowa rozpoczyna się w sidmym rozdziale części pierwszej utworu. Wtedy to Raskolnikow przychodzi do starej lichwiarki w stanie poddenerwowania. Już od prog...

List do Kreona o ułaskawienie Antygony

List do Kreona o ułaskawienie Antygony Potężny Kreonie! Zwracamy się do Ciebie o Wielki abyś ułaskawił swoją siostrzenicę- Antygonę, crkę Edypa i Jokasty- Twojej siostry. Służyła Ci dotąd wiernie i posłusznie. Uważała Twe zdanie za ...

Die Jugend von heute – diesen Begriff gebrauchen oft die Erwachsenen. Was ist damit gemeint?

Die Jugend von heute – diesen Begriff gebrauchen oft die Erwachsenen. Was ist damit gemeint? Eine junge Menschgeneration ist immer anders von der vorherige, weil sich die Welt sehr schnell entwickelt. Jeder man wei, dass sich die Gewohnheiten mit Laufe der Zeit verndern. Gewhnlich schockiert die Jungegeneration die lteren...

Specyfika ryzyka alokowania kapitałw na rynkach inwestycyjnych

Specyfika ryzyka alokowania kapitałw na rynkach inwestycyjnych Ryzyko to możliwość poniesienia straty, szkody lub wystąpienia efektu niezgodnego z oczekiwaniami. Istnieją dwa aspekty ryzyka przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnej: 1/ niepewność rynkw inwestycyjnych : - nieograni...

Chrześcijański sens cierpienia

Chrześcijański sens cierpienia 1. Rodzaje cierpienia a) fizyczne i moralne b) cierpienie ktre "spada" na człowieka i cierpienie ktre człowiek wybiera 2. Postawy wobec cierpienia a) życie beztroskie, jakby cierpienia by nie było b) zgoda na cierpienie (człowiek poddaje się...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry