• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuy: Film jako...

Nawigacja

Film jako zjawisko wielokulturowe. Operator filmowy.



Film jako zjawisko wielokulturowe. Operator filmowy.




1.Operator filmowy.



Operator kamery należy do pionu operatorskiego, czyli zespołu pracownikw realizujących zdjęcia (grupa zdjęciowa), na ktry składają się oprcz niego m.in.: głwny operator, asystenci operatora, wzkarze, oświetlacze. Jest on szefem tego zespołu na planie filmowym (w studiu telewizyjnym). Z reżyserem i scenografem ustala kompozycję kadru, rodzaje stosowanych planw, kąty ujęć kamery i sposb oświetlenia. Może być także drugim operatorem, wspłpracownikiem pierwszego, własnoręcznie obsługującym kamerę, lub operatorem drugiej kamery, filmującym akcję drugiego planu (potocznie nazywanym szwenkrem). Drugi operator proponuje reżyserowi ujęcia zgodne ze scenopisem lub dyspozycjami realizatora programu, a do jego obowiązkw należy rwnież obsługiwanie kamery, sprawdzanie jej sprawności przed prbami lub nagraniami (emisją), udział w prbach sytuacyjnych, a także uwzględnianie sposobu montażu materiału zdjęciowego w trakcie samodzielnej pracy z kamerą. Może być także samodzielnym operatorem.

Najbardziej prestiżową funkcję operatorską pełni jednak operator obrazu, ktry pojawia się przy bardziej złożonych formach telewizyjnych i filmowych, nadzorując pracę operatorw kamer. Niezależnie od pracy w filmie i telewizji, operator kamery może też zostać operatorem filmu animowanego lub operatorem filmowych efektw specjalnych.



2. Światło i barwa – rola operatora w budowaniu dzieła filmowego.



W filmie podobnie jak w malarstwie przestrzeń tworzą światło i barwa. Zarwno w pojedynczym kadrze, jak w sekwencji i w całym filmie. Tworzą przestrzeń w całości filmowego utworu. Praca operatora obrazu wymaga znajomości zasad kompozycji. W przypadku pracy z kamerą na kompozycję składają się następujące, podstawowe elementy: plany filmowe, złoty podział, mocne punkty kadru, kierunki i perspektywy (elementw tych jest w sumie dużo więcej, skupmy się jednak na tych podstawowych). Wybr poszczeglnych planw należy przede wszystkim do reżysera. To on, bowiem decyduje, jaka część akcji musi być filmowana bardzo szeroko - a co zasługuje na zbliżenie lub czy np. detal w konkretnej sytuacji jest potrzebny - czy też można go sobie darować. Czasem jednak bardzo pomocne są wszelkie sugestie operatora obrazu - zwłaszcza, gdy reżyser jest mało doświadczony.



3. Przykladowe filmy.

Helikopter w ogniu (org. Black Hawk Down) – film wojenny produkcji amerykańskiej w reżyserii Ridleya Scotta oparty na faktach opisanych w książce Marka Bowdena Black Hawk Down o Operacji w Mogadiszu. Film otrzymał dwa Oscary - za dźwięk i montaż, a także nominację za zdjęcia. Autorem zdjęć do filmu jest polski operator Sławomir Idziak.

Filmy Andrzeja Wajdy - Andrzej Wajda otrzymał wiele prestiżowych nagrd na najważniejszych światowych imprezach filmowych. Jego filmy wielokrotnie trafiały już na berliński festiwal. Za Wielki tydzień Wajda otrzymał Srebrnego Niedźwiedzia za wkład artystyczny. Dwa z jego filmw, Ziemię obiecaną i Panny z Wilka, nominowano do Oscara w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny. Wiele nagrd zdobył rwnież na festiwalu w Cannes.



4. Na czym polega praca operatora.



Operator obrazu jest szefem zespołu operatorskiego obsługującego kamerę, pozostały sprzęt zdjęciowy i oświetleniowy. Ustala z reżyserem i scenografem kompozycję plastyczną kadru, rodzaje stosowanych planw filmowych, kąty ujęć kamery i jej ruchy. Głwne zadanie operatora obrazu to oświetlenie planu zdjęciowego zgodnie z oglną koncepcją plastyczną filmu i wymaganiami taśmy filmowej i używanych w kamerze obiektyww. Operator kamery nazywany też w żargonie filmowym "szwenkierem" jest odpowiedzialny za kadrowanie obrazu, obsługuje kamerę podczas zdjęć. Jest pierwszym asystentem operatora obrazu.






Przykadowe prace

Czas i przestrzeń w "Sklepach Cynamonowych" i "Sanatorium Pod Klepsydrą" Brunona Schulza.

Czas i przestrzeń w "Sklepach Cynamonowych" i "Sanatorium Pod Klepsydrą" Brunona Schulza. Pisarz, grafik Bruno Schulz jest na pewno postacią niebanalną. Człowiek obdarzony talentami: literackim i artystycznym na pewno inaczej pojmuje świat, jego realia, czas inaczej niż większość...

Teraźniejszość to nonsens? czyli czas w filozofii starożytnej.

Teraźniejszość to nonsens? czyli czas w filozofii starożytnej. Czas od początku powstawania filozofii był zagadnieniem, ktre wywoływało wiele sporw. Prawie każdy z filozofw miał swoją odrębną koncepcję tego czym jest czas. Filozofia określa czas jako...

Romantyzm polski pośrd romantyzmw europejskich.

Romantyzm polski pośrd romantyzmw europejskich. Romantyzm zaistniał w Polsce w ścisłym kontakcie z tendencjami rozwojowymi literatury europejskiej, ponadto część polskiej literatury tego okresu powstawała na Zachodzie. Warto podkreślić, że – przejmując wzorce z...

Średniowiecze - opracowanie epoki.

Średniowiecze - opracowanie epoki. ŚREDNIOWIECZE: (wczesne, właściwe, pźne) - 476 r. (Upadek c. zachodniorzymskiego) - 1453, 92, 1517, 1450 ROMAŃSKI: - masywna, ciężka, okna małe i wąskie, wysoko umieszczone, wieże, sklepienia kolebkowe, na planie krzyż...

Społeczne i kulturowe oddziaływanie językw mediw

Społeczne i kulturowe oddziaływanie językw mediw Język wspłczesnych tekstw prasowych KATYŃ Język polskiej prasy rżnił się zasadniczo od języka peerelowskiego, ze względu na przekazywane treści. Na poziomie gramatycznym, stylistycznym w całym okresie ...

Komrka. Budowa i funkcje organelli komrkowych; porwnanie komrek prokariotycznych i eukariotycznych

Komrka. Budowa i funkcje organelli komrkowych; porwnanie komrek prokariotycznych i eukariotycznych Porwnanie komrek prokariotycznych i eukariotycznych 1. Komrka prokariotyczna: Charakteryzuje się brakiem jądra komrkowego. DNA znajduje się w pewnym rejonie cytoplazmy, nie oddzielony od niej bł...

Quiz o mitach greckich

Quiz o mitach greckich Mity starożytnej Grecji propozycja quizu Quiz może być wykorzystany w klasach piątych szkoły podstawowej i pierwszych gimnazjum, w całości lub fragmentarycznie. Cele głwne: - kształcenie umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce,...

Imprsjoniści w Narodowym.

Imprsjoniści w Narodowym. IMPRESJONIŚCI W NARODOWYM Czy aby na pewno słuszna jest cała wrzawa, zachwyt i splendor towarzyszące wystawie impresjonistw w Muzeum Narodowym w Warszawie. Przecież pod koniec XIX w. budziła ona wiele sprzeciww, a ludzie uważani za autorytety twierdzili &...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry