• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuy: Filozofow...

Nawigacja

Filozofowie epoki oświecenia w Anglii i Francji



Filozofowie epoki oświecenia w Anglii i Francji




Anglia:

Tomasz Hobbes – był XVII w. filozofem angielskim i zakładał:

- powziął wyobrażenie, że człowiek nie jest istotą, jaką wyobrażali sobie starożytni ludzie. Przeżył rewolucję burżuazyjną, wychodził z założenia, że człowiek jest egoistą, chciałby mieć więcej niż ma, żeby tylko jego było na wierzchu. Stworzył teorię walki . Ograniczała się do tego, że:

- cechą człowieka jest rywalizacja

- w życiu każdego z nas jest nie to, co altruistyczne, bardziej walczymy o swoje

- myślał jak uniknąć zagrożeń płynących z życia człowieka. Stworzył hipotezę Dylematu więźnia . To prba rozwiązania sytuacji braku kontroli, anarchii. Dylemat więźnia to koło ratunkowe dla uporządkowania relacji międzyludzkich. Nazwa wynika z tego, że jesteśmy więźniami natury ludzkiej

- wolimy ograniczać swoje zachowanie w celu przetrwania gatunku ludzkiego. Hobbes sformułował Umowę społeczną , w wyniku, ktrej sami dobrowolnie ograniczamy swoje prawa i kary grożące za ich łamanie. W ten sposb powstaje państwo, ktre jest represyjne, ponieważ czegoś od nas wymaga.

W koncepcji Hobbesa:

- może być odwoływana władza

- my rozstrzygamy czy władza może nam służyć

- społeczeństwo, jako wsplny interes obywateli dzieli się po rwno zarwno zyskami jak i stratami



John Locke – następca i kontynuator Hobbesa, podzielał zbudowaną teorię Umowy społecznej , w szczegłach widział to inaczej:

- jeżeli społeczeństwo lub jednostka były ważniejsze wybierał jednostkę, społeczeństwo ludzkie nie charakteryzuje się do walki o byt

- ludzie na ogł postępują dobrze, tylko czasami zdarzają się im złe decyzje

- najpierw powstaje zbiorowość ludzi o wsplnych interesach

- społeczeństwo powinno powoływać władzę

W kwestii Umowy społecznej uważał, że powinna ona być odwoływalna, ponieważ te jednostki były wolne, człowiek ma prawo zmienić zdanie. Odwoływalność głwnie dotyczy wybieranej władzy co jest wynikiem naszego wyboru.

John Locke sformułował pojęcie Prawa naturalne , sprecyzował je w epoce oświecenia. W tym pojęciu mieszczą się podstawowe normy moralne: prawo do szczęścia, ochrona życia, ochrona wolności, ochrona własności. Są to prawa, ktrych człowiek nie ma prawa kwestionować. W przeciwieństwie do nich władza jest chwilowa, ulotna i zależy od naszych decyzji.



Francja:

Monteskiusz – żył w XVIII w., stworzył koncepcję Umowy społecznej po swojemu. Nie był zwolennikiem władzy wbrew interesom państwa, tzw. duch umiarkowania (złoty środek). Stworzył Konieczne stosunki między faktami , na nich oparte są prawa natury i prawa przyrody. Żył w epoce oświecenia, rozum każe przyjąć człowiekowi pewne konieczne zasady postępowania, należy objaśniać przypadkami z naszych obserwacji. Objaśniał większość teorii względami klimatycznymi. Miało to racjonalizować Bliski Wchd cywilizacją Europy.

W prawach natury najważniejsza była wolność, ktra daje możliwość korzystania ze wszystkiego. Monteskiusz jako pierwszy zidentyfikował wolność jako swobodę do robienia czego co nie ogranicza wolności innych ludzi.

- prawo i państwo chronią wolność, czyli to co powinniśmy robić a nie to co chcemy

- zwolennik monarchii konstytucyjnej (rządy krlewskie ograniczone przez Konstytucję)

- zwolennik trjpodziału władzy



Jan Jakub Rousseau – był celebry tą oświecenia. Filozof kwestii społecznych. Zakładał w przeciwieństwie do Monteskiusza, że ludzie kierują się uczuciami, a mniej rozumem, twrca sentymentalizmu. Wynikało z tego, że ceniono prawa naturalne: wolność, rwność, szacunek dla prawdy. Jego koncepcja była zbudowana na teorii, że im więcej cywilizacji tym mniej dobrego człowieka. Cywilizacja odpycha człowieka od natury. Im bliżej natury tym dalej od cywilizacji. Najlepiej jakby człowiek żył na etapie natury pierwotnej. Wychodził z założenia, że jeśli człowiek odchodzi od natury jest to decyzja Boga. Według niego człowiek jest dobry im bliżej żyje natury. Państwo powinno być urządzane w sposb w miarę demokratyczny. Jako pierwszy wyartykułował prawa człowieka (wolność, rwność). Według niego władza powinna być sprawowana w imieniu ludu (demokracja bezpośrednia).

Zasada rwności praw była selektywna do osb, warstw społecznych. Wszystkim obywatelom przysługuje taka sama ochrona prawa, nie można dyskryminować obywateli.

Dyskryminacja ze względu na: rasę, kolor skry, płeć, język posługiwania się, przekonania religijne, poglądy polityczne, pochodzenie narodowościowe, środowisko urodzenia, kwestie majątkowe

Zasada rwności praw nie dotyczy wszystkich obywateli, np. ze względu na wiek. Dzieci podlegają szczeglnej ochronie prawa. Mniejszości są traktowane jako pełnoprawni obywatele państw. Mają prawo do kultywowania własnej religii, kultury, języka ojczystego.






Przykadowe prace

Rzym- notatka

Rzym- notatka MONARCHIA- -753r.p.n.e.-założenie Rzymu- 509r.p.n.e Było 7 krlw, 3 ostatni to krlowie etruscy(Tarkwiniusz Stary, Serwiusz Tuliusz i Tarkwiniusz Pyszny) -Najwyższą władzę w państwie sprawował krl. Do niego należała najwyższa władza administracyj...

Budowa i znaczenie bakterii

Budowa i znaczenie bakterii Bakterie są wszechobecne. Zasiedlają środowiska najrozmaitszych typw od najwyższych szczytw grskich po oceaniczne głębiny. Oczywiście każde środowisko jest zasiedlone przez jemu właściwe formy bakterii. Liczne bakterie przystosowane są do ...

Świat prawd ludowych w balladach Adama Mickiewicza i Dziadach cz.II.

Świat prawd ludowych w balladach Adama Mickiewicza i Dziadach cz.II. Nie znasz prawd żywych, nie zobaczysz cudu! Miej serce i patrzaj w serce! Tymi wersami kończy się ballada Romantyczność Adama Mickiewicza. Są to słowa trafnie przedstawiające cały światopogl...

Gospodarka w roznych epokach

Gospodarka w roznych epokach GOSPODARKA ŚREDNIOWIECZNEJ EUROPY Rolnictwo – niska efektywność, najważniejsza gałąź produkcji; (80 – 90% ludzi); wynikało to z prymitywnej technologii; trjpolwka – dzielenie ziemi na trzy pola (niwy): a) zboże b) ozime c) ugr; metod...

Człowiek nie może żyć bez miłości. Rozwiń myśl Jana Pawła II odwołując się do znanych ci utworw literackich i własnych przemyśle&

Człowiek nie może żyć bez miłości. Rozwiń myśl Jana Pawła II odwołując się do znanych ci utworw literackich i własnych przemyśleń Choćbym mwił językami ludzkimi i anielskimi, a miłości bym nie miał, byłbym miedzią...

W obronie Jacka Soplicy

W obronie Jacka Soplicy List stylizowany na fragment Pana Tadeusza Słuchajcie mnie i zważcie, ludu nadobny, Słuchajże mnie każdy, kto jest wieści głodny O losach Soplicy, wąsala wielkiego, Onegdaj też imieniem zdrajcy nazwanego, Czy zasłużył na nie&#...

Na drodze do społeczeństwa obywatelskiego. Jak i dlaczego chcę zostać liderką?

Na drodze do społeczeństwa obywatelskiego. Jak i dlaczego chcę zostać liderką? Punktem wyjścia rozważania o społeczeństwie obywatelskim jest samorealizujący się człowiek, autonomiczny, akceptujący, a także szukający aprobaty u innych. Bierze on udz...

Fortepian Szopena (C.K.Norwid)

Fortepian Szopena (C.K.Norwid) Utwr Fortepian Szopena Juliusza Słowackiego podzielony jest na dwie części tzn. częśc wyrażającą geneze powstania utworu (1,2,3,8,9,10) oraz częśc ktrą można nazwać kultem szopenowskim (4,5,6,7). Geneza: Norwid odwiedził...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry