• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuy: Giaur i K...

Nawigacja

Giaur i Konrad Wallenrod – nieszczęśliwi kochankowie.



Giaur i Konrad Wallenrod – nieszczęśliwi kochankowie.




Dwaj bohaterowie stworzeni przez Byrona i Mickiewicza – jakże odmienni i podobni do siebie zarazem. Ambitni, samotni i wyalienowani. Każdego z nich dręczyły wyrzuty sumienia, obaj byli rozdarci sprzecznościami, ktre uczyniły ich losy tragicznymi. Zakochani do szaleństwa, nie dane im było jednak zaznać spokoju i cieszyć się miłością.



Konrad Wallenrod - -Litwin z pochodzenia, porwany i wychowany przez Krzyżakw. Prawdy o swoim losie dowiedział się od Halbana – starego pieśniarza i wajdeloty litewskiego przebywającego na zamku. Uwolniony przez swoich rodakw poznał i poślubił Aldonę – crkę Kiejstuta – księcia litewskiego. Przez jakiś czas mieszkał z żoną i pomagał zreorganizować wojsko litewskie na wzr zachodni.



Konrad wiedział jednak, że jeśli niczego nie zrobi, to prędzej czy pźniej Krzyżacy zdobędą Litwę i cały jego świat legnie w gruzach. On jeden był świadomy powagi sytuacji, gdyż widział potęgę zakonu na własne oczy, był ulubieńcem wielkiego mistrza. Dlatego też opuścił żonę i postanowił podstępnie udaremnić krzyżackie plany. Wstąpił do zakonu i po pewnym czasie został wybrany na mistrza. Ciągle targały nim rozterki związane z opuszczeniem swej ukochanej.



Żadna z drg postępowania, ktrą mgł przedsięwziąć nie była w pełni słuszna. Chciał pozostać z Aldoną, jednak wiedział, że tym samym zaprzepaści szansę Litwinw na obronę swego państwa. Z drugiej strony, postępując jak patriota nie mgł dochować wierności swojej żonie, więc na ołtarzu wolności swych rodakw nie poświęcił tylko swego szczęścia, ale szczęście osoby mu najbliższej – Aldony.



Tragiczny wybr, przed jakim stanął Alf-Walter czyni go człowiekiem nieszczęśliwym, zamkniętym w sobie i aż do końca swego życia mającym poczucie przegranej. Nawet, gdy jako mistrzowi zakonu Konradowi udaje się pogrążyć Krzyżakw w czasie wyprawy na Wilno (źle dowodzi swymi wojskami, pozwala wciągać się w zasadzki Witolda, ucieka z pola bitwy, jeździ na polowania zamiast zająć się prowadzeniem kampanii) nie czuje się zwycięzcą. Gorycz po utraconej ukochanej nawet w tak wiekopomnej chwili nie pozwala mu się napawać wygraną Litwinw.



W tym miejscu trzeba dodać, ze Wallenrod ma świadomość wagi czynu, ktrego dokonał. Wie, jak wielkiemu zadaniu sprostał (Jam to uczynił, dopełnił przysięgi Straszliwszej zemsty nie wymyśli piekło). Niestety, sprzeniewierzył się tym samym kodeksowi rycerskiemu, swoim zasadom moralnym i żonie. Po chwili dodaje: Już dosyć zemsty i Niemcy są ludzie.



W zamian za poświęcone życie i miłość Konrad nie zyskał praktycznie nic, może z wyjątkiem sławy. To wewnętrzne poczucie pustki i rozdarcia popycha go w końcu do samobjstwa. Wypełnił swoją misję i wiedział, że powrt do poprzedniego, szczęśliwego stylu życia nie jest możliwy. Uświadomiła mu to Aldona, ktra podążyła za nim do Malborka i zamieszkała tam w odosobnionej wieży. Alf-Walter zrozumiał, że on i jego ukochana zmienili się bardzo w czasie wielu lat rozłąki i że ich związku nie da się odbudować mimo, że nadal coś do siebie czują. Zgorzknienie i starość oddzieliły ich od siebie skuteczniej niż grube mury wieży zamkowej.



Inny znany bohater romantyczny: Giaur także popełnia zbrodnię, zarwno wobec siebie, jak i drugiego człowieka. Podobnie jak w Konradzie Wallenrodzie głwna postać utworu: młody, prawdopodobnie wysoko urodzony Wenecjanin zakochany jest do szaleństwa w kobiecie: pięknej Leili. Giaur nie może jednak zaznać pełni szczęścia w miłości, bo Leila jest rwnocześnie nałożnicą Hassana – tureckiego możnowładcy.



Hassan dowiedziawszy się o zdradzie swej ulubionej branki rozkazuje, zgodnie ze zwyczajem muzułmańskim, utopić ją w morzu. Po śmierci ukochanej życie Giaura traci sens. Jedyne, czego jeszcze pragnie, to zemścić się na Hassanie. Niestety, nawet po zabiciu owego muzułmanina gorycz klęski ani na chwilę nie opuszcza Wenecjanina. W poszukiwaniu ukojenia Giaur udaje się do klasztoru, gdzie kupuje sobie przychylność mnichw bogactwami oddanymi na potrzeby zakonu.



Rozpacz i udręka towarzyszą mu do końca życia i nawet w czasie ostatniej spowiedzi Giaur stwierdza, że nie żałuje swojego życia i gdyby mgł je powtrzyć zrobiłby dokładnie tak samo. Już w momencie popełniania zbrodni głwny bohater wie, że jako chrześcijanin jest potępiony, bo zabił w akcie zemsty drugiego człowieka i nie odczuwa skruchy. Świadomość straconego życia tylko pogłębia jego depresję, nie pozwala mu zapomnieć o Leili. Zmieniony nie do poznania, prowadzący samotniczy tryb życia oczekuje już tylko śmierci, ktra jako jedyna może przynieść mu ukojenie.



Mimo, iż sam Giaur jest już dla wszystkich stracony, to jednak pamięć po nim nie ginie, ponieważ przed śmiercią opowiedział spowiednikowi swoją historię (podobny wątek można spotkać w Konradzie Wallenrodzie: tam wędrowny litewski wajdelota sławi w pieśniach ludowych czyny Alfa-Waltera). Taki oto obraz nieszczęśliwego, romantycznego kochanka uzyskujemy po przeczytaniu powieści. Dla Giaura jego ukochana była całym sensem istnienia, można powiedzieć więcej, dla niego Leila była samym życiem. W momencie jej śmierci życie Wenecjanina się skończyło, a on sam stał się już tylko cierpiącym wrakiem człowieka czekającym chwili przejścia na drugą stronę świata.



Łatwo zauważyć, że obaj bohaterowie wraz z utratą ukochanych traci poczucie sensu istnienia. Żadne pźniejsze wydarzenia: ani klęska Krzyżakw, ani zemsta na Hassanie nie były w stanie przełamać zgorzknienia kochankw. Miłość, dla ktrej gotowi był poświecić właściwie wszystko w końcu przyczyniła się do ich nieszczęścia, a potem śmierci. Autorzy romantyczni uważali, że to właśnie miłość jest wszelką siła twrczą, lub destrukcyjną popychającą człowieka do działania, lub go niszczącą. Myślę, że mieli oni trochę racji.






Przykadowe prace

Historia gospodarcza - zakres oglny - ściąga

Historia gospodarcza - zakres oglny - ściąga 1. Gospodarcze podstawy społeczeństw pierwotnych. Gospodarka przyswajająca. 2. Rewolucja neolityczna – istota, przejawy, znaczenie. 3. Rola gospodarcza pierwszych państw. 4. Miejsce i rola niewolnictwa w państwach staroży...

Twrcy teorii budowy atomu

Twrcy teorii budowy atomu DEMOKRYT {filozof grecki} -> obserwował kształty i stwierdził, że materia musi być zbudowana z niepodzielnych cząstek ARYSTOTELES -> mwił, że materia jest ciągła i żywioły się mieszają, [ co było niesłuszn...

Piękna Lucynda - Kunsz aktorski Krystyny Feldman

Piękna Lucynda - Kunsz aktorski Krystyny Feldman Piękna Lucynda Mariana Hemara w Teatrze Nowym w Poznaniu – studium gry aktorskiej. Teatr Nowy w Poznaniu słynie z wystawiania sztuk nie tylko ambitnych ale i ciekawych. Dlatego też, z tym większą chęcią ...

Tworzenie i podział dochodu narodowego:

Tworzenie i podział dochodu narodowego: Wartość wytworzonej produkcji dbr i usług w ciągu roku w przedsiębiorstwie to produkcja globalna-składa się z wartości przeniesionej(obejmuje nabyte z zewn.i zużyte w produkcji surowce,materiały,płprodukty i paliwo,enerię i...

Barok w Wielkopolsce.

Barok w Wielkopolsce. BAROK-To kierunek w europejskiej kulturze oraz nazwa stylu sztukach plastycznych XVII w. i pierwszej połowy XVIII w. Do Polski styl ten zastał wprowadzony przez • Zgromadzenie zakonne • Rody magnackie • Dwr krlewski Powstały wtedy pałace z pięknymi p...

Czyja postawa jest tobie blisza: św. Franciszka czy Harpagona?

Czyja postawa jest tobie blisza: św. Franciszka czy Harpagona? Bliższa jest mi postawa św.. Franciszka. Święty Franciszek jest jedną z najbardziej znanych postaci w hagiografii chrześcijańskiej, kochany i podziwiany w całym świecie, i to nie tylko przez chrześcijan. C...

Fundusz spjności

Fundusz spjności Rozdział I Fundusz spjności – historia i zasady funkcjonowania. 1.1. Geneza ustanowienia funduszu spjności. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.2. Zasady działania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...

Mechaniczne i fizyczne właściwości drewna

Mechaniczne i fizyczne właściwości drewna Mechaniczne właściwości drewna Mianem mechanicznych właściwości drewna określa się zdolności przeciwstawiania się działaniu sił zewnętrznych. Siły zewnętrzne mogą mieć charakter st...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry