• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuły: Interpret...

Nawigacja

Interpretacja "Romantyczności" w kontekście sporu klasyków z romantykami



Interpretacja "Romantyczności" w kontekście sporu klasyków z romantykami




Romantyzm polski rozpoczyna data wydania pierwszego tomiku poezji Adama Mickiewicza Ballad i romansów, to jest rok 1822. Tak więc epoka romantyzmu przypada na okres trudnej sytuacji politycznej Polski. Kraj znajduje się pod zaborami, wolność została utracona, spełniły się najgorsze wizje i przeczucia światłych ludzi poprzedniej epoki, miedzy innymi Ignacego Krasickiego czy Piotra Skargi. Jednak społeczeństwo w końcu zaczyna się jednoczyć w walkę o odzyskanie niepodległości, o wspólne dobro. Ludzie potrzebują, by literatura i sztuka pomagały im, radziły w ciężkim czasie, a nie krytykowały i pouczały jak to było w epoce klasycyzmu. Artyści i poeci pragną przelać swe emocje i uczucia na papier, a ponieważ każdy czuje indywidualnie, inaczej, twórczość ujęta w ustalone ramy, których przekraczać nie można, staje się nieprzydatna. Młodzi buntują się i szukają nowych form wyrazu, starzy nie mogą tego zrozumieć i są oburzeni, zauważa Jan Śniadecki: Ci nie wierzą doświadczeniu starszych, owi nie chcą być wyrozumiałymi dla popędu młodości .Do młodych zaliczał się Adam Mickiewicz, który właśnie w tym okresie rozpoczynał swoja twórczość, a jednym z pierwszych dzieł była ballada Romantyczność.

W taki oto sposób rodzi się spór klasyków z romantykami, prowadzony w formie dyskusji, zawarty w traktatach, utworach literackich, rozprawach, czego przykładem są zestawione artykuły – pierwszy Kazimierza Brodzińskiego i drugi – Jana Śniadeckiego. Główną przyczyna niezgodności miedzy starymi a młodymi był spór ideowo- artystyczny. Tyczył on formy, treści, celu sztuki. Klasycyzm opierał się na ściśle określonych zasadach tworzenia – poetyce normatywnej, wzorowanej na podziwianym przez klasyków antyku - jak pisze w artykule Śniadecki: W moim więc przekonaniu to wszystko jest klasycznym, co jest zgodne z prawidłami poezji, jakie dla Francuzów Boileau, dla Polaków Dmochowski, a dla wszystkich wypolerowanych narodów przepisał Horacy; romantycznym zaś to, co przeciwko tym normom grzeszy i wykracza. Jedną z norm, były wyraźne granice miedzy gatunkami oddzielające jeden od drugiego, w przeciwieństwie do romantyzmu. Tu poeta jest geniuszem, którego nie można ograniczać zasadami, jego twórczość ma być tworzona pod natchnieniem, cechuje się romantycznym kreacjonizmem, szkicowością, jest zagadkowa. W utworach poetów starych dążono do jasności, jednoznaczności, wręcz monumentalności dzieła. Inną złamaną zasadą, są wplecione w utwór elementy ludowe, niedopuszczalne w klasycyzmie. Narrator romantyczny bardzo subiektywnie opowiada najczęściej dramatyczną historię bohatera nisko urodzonego, ludowego, który przeżywa nieszczęśliwą miłość, tragedię, a całe wydarzenie osnute jest tajemniczą, posępną atmosferą, często wzbogaconą elementami fantastycznymi. Kazimierz Brodziński wiedział, że klasyk: (...)zwać[to] będzie albo dziecinnym, albo gustem zepsutym, gdyż w utworach klasycystycznych treść podporządkowana była celom utylitarnym, miała uczyć i wychowywać, inspirować zmiany, służyć rozwojowi. Celem twórczości romantyków było mówić o tu i teraz. Postulowali związek literatury z życiem, oraz jak pisze Brodziński : (romantyzm)jest sztuką budzenia tęsknych uczuć lub przerażenia, a także przekazywać treści charakterystyczne dla romantycznego światopoglądu.

W balladzie Romantyczność narrator opowiada czytelnikowi o dziewczynie mieszkającej w małym miasteczku, Karusi i jej kochanku Jasiu. Autor przedstawia dramatyczną sytuację zwykłej, prostej Karusi, która twierdzi, że odwiedza ja w nocy jej zmarły ukochany. Jest rozdarta wewnętrznie, twierdzi, że nie lubi świata, społeczność jej nie rozumie, bo choć ludzie w miasteczku wierzą dziewczynie, jest pewien stary uczony, który potępia ją, wyśmiewa lud, że wierzy bredniom dziewczyny, namawia by zastanowili się i racjonalnie przemyśleli, czy jest możliwe to co ona mówi. Mickiewicz umieścił więc elementy ludowo-baśniowe – ducha Jasia, prosta bohaterka, zwykły lud w scenerii małego miasteczka, niewiele znaczące zdarzenie, co Śniadecki komentuje tak: folklor, jako barbarzyństwo upokarzające człowieka. Także forma jaką upodobał sobie romantyzm, ballada nie jest mile widziana w gronie klasyków. Kojarzona z balladą barokową, czy jeszcze wcześniejszą średniowieczną, które to uznawano gatunek niski, nieszlachetny, który przeciwnik romantyzmu nazywa: dubami bab wiejskich. Ballada mówi, że miłość jest wieczna, wychodzi poza granice życia i śmierci: Jasio być musi przy swojej Karusi, on ją kochał za żywota. Prosty lud wierzy w te prawdy, tak samo jak i narrator, który dowodzi, że człowiek jest istotą duchowo- cielesną, więc istnieje możliwość kontaktu świata realnego i duchowego. Oni ufają uczuciom, emocjom, wierzą w wieczną miłość, nie szukają empirycznego dowodu na to, czego nie widać albo co wydaje się być nierzeczywiste czy niejasne. Uznają za rzecz prawdziwą to, co mówi im serce, a nie rozum. Zarówno ludzie z miasteczka jak i narrator, skłaniający się ku uznaniu wyższości uczuć i doznań duchowych nad rozumem są zestawieni w kontekście do starego uczonego, który wierzy tylko w poznanie empiryczne. Pod postacią starca kryje się postać Śniadeckiego, który był konserwatywnym przeciwnikiem jak sam określał: płodu spodlonego nieświadomością i zabobonem umysłu. Śniadecki jako naukowiec, astronom, został w balladzie przedstawiony jako starzec posługujący się szkiełkiem i okiem w dochodzeniu do poznania prawdy. Lecz Mickiewicz krytykuje ten sposób mówiąc, że przez racjonalne poznanie nie można odkryć czy zrozumieć tajemnicy jaką jest miłość- część życia. W ostatniej strofie autor zawiera myśl: miej serce i patrzaj w serce, które staje się hasłem przewodnim programu romantyków, podkreślającym wagę uczuć: do klasyczności trzeba mieć więcej udoskonalony gust, do romantyczności więcej udoskonalone czucie. Pierwszy nabywamy wychowaniem, drugie jest zaszczepione w sercu każdego. Słowa Brodzińskiego nie przekonują Śniadeckiego, który ten światopogląd nazywa romantycznymi fanaberiami, a program romantyków szkołą zdrady i zarazy.

Na początku artykułu, Brodziński pisze, że romantyczność jest jedną z dróg dla poezji. Wybiera ją, jako tą, która bardziej mu odpowiada, lecz nie deprecjonuje wartości klasycyzmu. Mickiewicz, wtedy bardzo młody poeta, u którego natchnienie pierwsze ma miejsce wybiera drugą, według Brodzińskiego drogę. Większość nowości, o których pisze autor, jest zawarte w balladzie Mickiewicza, na przykład swobodna kompozycja, folklor – bohaterka z prostego ludu, niezrozumiana, rozdarta wewnętrznie, nieszczęśliwa w miłości, utwór tajemniczy, pojawia się element fantastyczny – duch, zjawa. Rozpatrując Romantyczność w kontekście artykułów, widać że Mickiewicz przyłącza się do sporu, zawierając w utworze niejednoznaczne treści o podtekście ideowo- artystycznym, jak już wspominałam wykorzystując formę ballady oraz umieszczając w niej najważniejsze hasło romantyków mówiące o wyższości serca nad rozumem.






Przykładowe prace

Analiza i interpretacja wiersza Zbigniewa Herberta Potęga smaku (konspekt)

Analiza i interpretacja wiersza Zbigniewa Herberta Potęga smaku (konspekt) I. Zbigniew Herbert: - spóźniony debiut pokolenia 56 , przeciwnik socrealizmu, przedstawiciel neoklasycyzmu w literaturze - wiele jego utworów wyrażało niechęć do systemu totalitarnego przez co podlegały ce...

Olimp i jego mieszkańcy.

Olimp i jego mieszkańcy. Olimp był królestwem Dzeusa. Po wojnie z tytanami i Kronosem, trzej bracia: Dzeus, Posejdon i Hades podzielili się władzą nad światem. Dzeus objął we władanie ziemię i niebo, Posejdon morza a Hades podziemie. Na Olimpie panowała wieczna wiosna, a ...

Plotka o weselu

Plotka o weselu Plotka o ?Weselu? to tytuł artykułu Tadeusza Boya-Żeleńskiego - najbardziej znanego tekstu napisanego około dwadzieścia lat po premierze, odsłaniającego okoliczności powstania Wesela oraz identyfikującego postaci występujące w dramacie. Goście z ...

Upadek światopoglądu Jana Kochanowskiego w Trenach

Upadek światopoglądu Jana Kochanowskiego w Trenach Tren, to pieśń pogrzebowa, forma lirycznego wyrażenia żalu po utracie kogoś bliskiego, ważnego. Treny Jana Kochanowskiego są cyklem, który składa się dziewiętnastu utworów złożonych w jedną logiczną ...

Polska marynarka wojenna w II wojnie światowej

Polska marynarka wojenna w II wojnie światowej 1. Wstęp Polska Marynarka Wojenna została powołana do życia 28 listopada 1918 roku. Jej głównym zadaniem miała być obrona pasa morskiego oficjalnie przejętego 10 lutego 1920 roku, który rozciągał sie na długośc...

Motywy biblijne w malarstwie

Motywy biblijne w malarstwie Motywy biblijne w malarstwie Wielu artystów, również malarzy brało swe natchnienie z Biblii, ale zanim o tym najpierw zastanówmy się dlaczego w swych dziełach odwoływali się właśnie do Niej. Biblia jest to spisane słowo Boże a jej autorz...

Przyroda

Przyroda Przyroda zawsze fascynowała artystów swoim pięknem. Malowane piórem i pędzlem pejzaże zachwycają, umożliwiają nam podziwianie miejsc i zjawisk, których inaczej być może nigdy nie ujrzelibyśmy. Szczególnie cenne są poświęcone naturze dzieła poet...

Historioa wychowania - Rzym

Historioa wychowania - Rzym O metodach i treści rzymskiego wychowania w okresie republiki dowiadujemy się z życiorysu znanego w historii rzymskiego reprezentanta arystokratycznej myśli politycznej i wybitnego obrońcy tradycji Katona Starszego (239 – 149 p.n.e.). Gdy uznał on, że u jego ...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoła streszczenie notatka ściąga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura książka

Prawa

Do g?ry