• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuy: Istnie&#...

Nawigacja

Istnieć – to znaczy dialogowo obcować z kimś (…) tylko w obcowaniu, we wzajemnym oddziaływaniu (…) odsłania się człowiek w człowieku –



Istnieć – to znaczy dialogowo obcować z kimś (…) tylko w obcowaniu, we wzajemnym oddziaływaniu (…) odsłania się człowiek w człowieku – wobec siebie i innych


Istnieć – to znaczy dialogowo obcować z kimś (…) tylko w obcowaniu, we wzajemnym oddziaływaniu (…) odsłania się człowiek w człowieku – wobec siebie i innych

/M. Bachtin/



Istnieć – to znaczy dialogowo obcować z kimś (…) tylko w obcowaniu, we wzajemnym oddziaływaniu (…) odsłania się człowiek w człowieku – wobec siebie i innych. Od razu nasuwa się tu pytanie, czy nie obcując z innymi, unikając kontaktu z innymi człowiek przestaje istnieć? Czy do istnienia, odsłaniania się, spełniania się potrzebny jest drugi człowiek?

Niewątpliwie stwierdzenie M. Bachtina jest trafne, lecz ja w swojej pracy będę prbował zastanowić się, czy można istnieć bez obcowania z innymi, bez dialogu, bez potrzeby akceptacji innych, czy nawet bez miłości do drugiej osoby. A jeśli tak, to jak nasze życie by wyglądało, czy moglibyśmy istnieć?

Istnieć , kiedy możemy powiedzieć o sobie, że istniejemy, a może tylko żyjemy? Istnieć to znaczy być i funkcjonować. To, co robimy, to jak się zachowujemy świadczy o tym, że jesteśmy, że istniejemy. Na nasze istnienie składa się wiele elementw tj. system wartości, osobowość, stosunek do innych, nasze myśli czy nasz wizerunek.

Wszystkie te elementy składają się na nasze istnienie i wyraża nas jacy jesteśmy w stosunku do samego siebie i innych.

Najważniejszym elementem naszego istnienia jesteśmy my sami, ponieważ wszystko rozpoczyna się w nas. W naszej świadomości tworzy się nasz system wartości, ktry prowadzi nas przez całe życie. System wartości wyznacza nam zasady i reguły, ktre sterują naszym życiem. Wszystkie te elementy, ktre wymieniłem wyżej są wykładnikiem naszego życia, kierują nim.

Istnieć - to znaczy dialogowo obcować z kimś Dialog z drugim człowiekiem to jeden z najważniejszym czynnikw naszego istnienia., Na początku było słowo i słowo ciałem się stało powstał człowiek, pierwsze istnienie, ale czy o pierwszym człowieku możemy powiedzieć, że istniał, że był człowiekiem, jeżeli był sam?

Słowo w dialogu międzyludzkim jest bardzo ważne, potrafimy się porozumiewać, wygłaszamy poglądy, możemy uczyć innych, rozmawiać, kłcić się. Przez słowo jesteśmy rozumiani. Słowa kierują naszym życiem, mogą sprawić że będziemy mieć dobre kontakty z innymi, mogą tez sprawić że ludzie nas znienawidzą. To, co mwimy wpływa na to, kim jesteśmy jak jesteśmy odbierani przez innych. Zauważmy, jak ważne jest słowo w naszej religii. Bg przemwił właśnie przez człowieka słowem i czynem. Bg nauczał nas przez Jezusa, ktry słowem przemawiał do swoich słuchaczy.

Ale czy dialog to tylko słowo? Według mnie dialog to nie tylko słowo, ale także nasze zachowanie w stosunku do innych. Nieraz jesteśmy takiej sytuacji, że przebywając z osobą, z ktrą się właśnie pokłciłeś i do ktrej się w tym momencie nie odzywasz i tak się z nią kłcisz w myślach. Często też mwimy, że rozumiemy się bez słw ale czy wtedy nie pozostajemy w dialogu za pomocą gestw czy mimiki?

Słowa, czy gesty wyrażają nas, sprawiają, że możemy o sobie powiedzieć, że jesteśmy, że istniejemy.

Obcowanie, wzajemne oddziaływanie jest elementem naszego dialogu z człowiekiem. Obcowanie z człowiekiem powoduje, że nie czujemy się samotni, że nie jesteśmy sami. Nie chodzi mi głwnie o obcowanie z ludźmi, ktrych dobrze znamy i rozumiemy, lecz także o ludzi nam obcych. Wśrd znajomych osb czujemy się spokojni, bezpieczni, możemy się otworzyć, możemy porozmawiać na tematy, o ktrych nie rozmawialibyśmy z obcymi ludźmi. Gdy obcujemy z drugim człowiekiem to oddziaływujemy wtedy na siebie i drugą osobę. W zależności od osoby, czy sytuacji przystosowujemy swoje zachowanie. Ludzie wtedy nas obserwują i zapamiętują, wracają myślami do spotkania z tobą, opowiadają o tobie innym. Jesteś wtedy osobą, ktra istnieje w świadomości innych. Ludzie się spotykają rozmawiają ze sobą oddziaływają na siebie. W spotkaniu z innym człowiekiem tworzysz swj system wartości, kształtujesz swoja osobowość. Weźmy na przykład najważniejszą wartość, jaką jest miłość, nic o niej byśmy nie wiedzieli, nie moglibyśmy jej przeżyć gdyby nie spotkanie z druga osobą, gdyby nie wzajemne oddziaływanie.

Wyobraźmy sobie sytuacje, że jesteśmy sami na świecie, czy moglibyśmy się nazwać człowiekiem, czy moglibyśmy powiedzieć, że istniejemy. Czy można powiedzieć że istniejmy bez świadomości że jesteśmy komuś potrzebni, że istniejemy w pamięci innych, bez możliwości kontaktu z inną osobą?

Od dawna wiadomo, że izolacja i samotność źle wpływają na człowieka, ale czy to oznacza, że maksymalna otwartość i miłość do ludzi prowadzi do pełnego szczęścia człowieka?

Jeżeli zatem człowiek jest otwarty na ludzi, to otwarty jest także na swoich wrogw i ludzi, ktrzy nie chcą twojego dobra. Człowiek otwarty na ludzi jest narażony na dużo więcej niebezpieczeństw, ale to właśnie taka osoba może powiedzieć że istnieje, że jest w pełni człowiekiem.

Osoby, ktre nie maja problemw z kontaktami z innymi ludźmi są więc analogicznie bardziej otwarte na ludzi. Są oni bardziej lubiani przez ludzi i mają tego świadomość. Natomiast osoby, ktre maja problemy z kontaktami z innymi to osoby, ktre zazwyczaj nie lubią ludzi i ich unikają. Mimo to nie można im zabronić prawa do szacunku, miłości do spełniania marzeń, do tego wszystkiego, co powoduje, ze możemy powiedzieć o sobie, że istniejemy i odkrywamy w sobie człowieka.

W momencie kontaktu z drugą osoba odsłania się człowiek w człowieku – wobec siebie i innych . Człowiek ma świadomość kim jest, co sobą reprezentuje. W kontakcie z drugą osobą wiem czy postępuje źle, czy dobrze i dzięki temu mogę cos w sobie zmienić.

To druga osoba skłania mnie do refleksji nad samym sobą.

W kontakcie z drugim poznajemy nie tylko partnera, ale przede wszystkim siebie.

Reasumując człowiek człowiekowi jest bardzo potrzebny. Potrzeba ta wynika przede wszystkim z tego, że jesteśmy istotami, ktre by istnieć potrzebują kontaktu z drugą osobą. Bez tego kontaktu w ogle byśmy siebie nie znali, nasze życie bez wartości, bez wzorcw i przyjacił byłoby bardzo trudne. Przecież całe nasze życie podporządkowane jest kontaktom międzyludzkim, z ktrymi codziennie się spotykamy.

Odsłaniając się przed drugą osobą powodujesz, że druga osoba odsłania się przed tobą i to powoduje, że widzimy przed sobą i w sobie człowieka.











Przykadowe prace

Motyw miasta w literaturze

Motyw miasta w literaturze Cytaty o mieście: -To piękne, gdy człowiek może być dumny ze swojego miasta, ale jeszcze piękniej, gdy miasto może być dumne z niego-A. Lincoln -Mądry mężczyzna potrafi zbudować miasto, mądry kobieta zdolna jest doprowadzić...

Wzorce osobowe literatury średniowiecznej.

Wzorce osobowe literatury średniowiecznej. Średniowiecze jawi nam się jako okres bezpłodny, mroczny i ciemny. Taki też jest w dziedzinie literatury. Być może wynika to z tego, iż dorobek literacki tej epoki, jaki przetrwał do czasw wspłczesnych, jest niekompletny... Być...

Zmiany świata w czasie Pozytywizmu

Zmiany świata w czasie Pozytywizmu Pozytywizm to czas wielkich zmian dla całego świata. W XIX wieku najwyższą grupę społeczną w miastach stanowiła inteligencja. Charakteryzowała się dobrym wychowaniem i wykształceniem w zawodach takich, jak: lekarz, prawnik oraz nauc...

Migracje

Migracje Ruchliwość migracyjna i jej konsekwencje Badania migracyjne są jedną z najprężniej rozwijających się dziedzin w dzisiejszych naukach społecznych. Dotyczą one kwestii ważnych, złożonych i kontrowersyjnych. Celem mojej pracy jest przedstawi...

Konspekt zajęć świetlicowych-Wiosenne harce na świeżym powietrzu

Konspekt zajęć świetlicowych-Wiosenne harce na świeżym powietrzu KONSPEKT ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH Data: Grupa: V Osoby prowadzące: Temat zajęć:WIOSENNE HARCE NA ŚWIEŻYM POWIETRZU- GRY I ZABAWY TERENOWE. Czas trwania zaj&...

Rada Europy - 1949

Rada Europy - 1949 Rada Europy - 1949 rok, integruje poczatkowo 10 państw zachodnio - europejskich, stoi na straży demokracji. Warunki przystapienia do rady Europy: - ustabilizowana demokracja - podpisanie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka z 1956r. - podpisanie Konwencji Ramowej o Ochronie Mniejszoś...

III Rzesza w latach 1935-1939 – droga do mocarstwowości

III Rzesza w latach 1935-1939 – droga do mocarstwowości Zdaniem Niemiec traktat wersalski zawarty 28 czerwca 1919 r., był niesprawiedliwy i zbyt je ograniczający. Państwu odebrano kolonie, zmniejszono armię i zmuszono do zapłacenia olbrzymich odszkodowań. Nic więc dziwnego, iż p...

Na podstawie analizy podanego fragmentu I księgi ,,Pana Tadeusza określ funkcję budowanego przez poetę obrazu natury i domu.

Na podstawie analizy podanego fragmentu I księgi ,,Pana Tadeusza określ funkcję budowanego przez poetę obrazu natury i domu. Na podstawie analizy podanego fragmentu I księgi ,,Pana Tadeusza określ funkcję budowanego przez poetę obrazu natury i domu. Adam Mickiewicz na skutek popowst...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry