• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuy: Ks. Jerzy...

Nawigacja

Ks. Jerzy Popiełuszko



Ks. Jerzy Popiełuszko




Świadek najważniejszego słowa 19 października 1984 r. uprowadzono ks. Jerzego Popiełuszkę Każdy z nas nosi w sobie jakieś słowo Ewangelii. Słowo to jest jak ziarno. Jedni noszą je w sobie świadomi tego faktu; dbają o nie lub, przeciwnie, starają się świadomość jego obecności zagłuszyć. W innych zapadło ono przypadkiem; nie wiadomo, kiedy - i czy w ogle - wykiełkuje. Co jakiś czas pojawia się między nami ktoś, kto przypomina, że jesteśmy glebą dla ewangelicznego słowa. Kimś takim był niewątpliwie ks. Jerzy Popiełuszko. Wojciech Bonowicz /2004-10-17



W jakimś sensie nie był on człowiekiem słowa - nie miał własnego stylu, mwił o sprawach wiary poprawnym, niewyszukanym, niekiedy wręcz bezbarwnym językiem przeciętnego polskiego księdza. A jednak... Jest rzeczą zdumiewającą, że w tym właśnie języku potrafił w sposb przekonujący zaświadczyć o słowie, ktre nosił w swoim wnętrzu. Co takiego się stało? Z pozoru nic wielkiego. Wdarło się w w język autentyczne przeżycie Ewangelii, ewangelicznej solidarności. Wdarła się gotowość do - niech i to słowo, tak dziś niepopularne, padnie - służby tym, między ktrych zostało się posłanym. Tyle wystarczyło. “Wszyscy wiedzą dziś o Mszach za Ojczyznę, o kazaniach, o tłumach - pisał przed laty ks. Adam Boniecki. - Czy zdarzyło się, że ktoś samymi kazaniami zgromadził pod amboną i przy ołtarzu tysiące robotnikw? On się nimi naprawdę opiekował.



Sam Ksiądz Jerzy przyznawał: “Nie potrafię zamknąć swojego kapłaństwa w kościele, chociaż tylu rżnych doradcw podpowiada mi, że prawdziwy polski ksiądz nie powinien wychodzić poza kościelne ogrodzenie. Będę wśrd swoich robotnikw, dopki tylko będę mgł. Zobowiązał się do wierności “swoim robotnikom (a wiemy, że miał też “swoje pielęgniarki, “swoich studentw) i traktował to zobowiązanie jako absolutne. Spowiadał, chrzcił i przygotowywał do ślubu, ale też - zdobywał lekarstwa, przynosił jedzenie, dawał pieniądze. Czy można się dziwić, że w jego ustach słowo Ewangelii brzmiało wiarygodnie? I czy można się dziwić, że dane mu było zobaczyć, jak Ewangelia zmienia człowieka? “Kiedy zwykle jako księża spotykamy się z tymi ludźmi stale wierzącymi, najczęściej w świątyniach, może mniej to dostrzegamy. Ale tam [w fabryce] byłem - i jestem - świadkiem przebudzenia tych ludzi. Nigdy przedtem nie słuchałem takich spowiedzi. Nigdy przedtem nie ochrzciłem tylu dorosłych ludzi. Co za wspaniałe odczucie, kiedy chrzci się trzydziestoletniego człowieka!.



“Chrześcijanin jest drugim Chrystusem - mwili Ojcowie Kościoła. Są w życiu takie sytuacje, kiedy chrześcijanin jest jedynym Chrystusem, jakiego komuś dane jest spotykać. Życie sakramentalne jest dla takiego kogoś niezrozumiałe i niedostępne, a słowa zapisane w czterech Ewangeliach - zbyt, mimo wszystko, dalekie. Wiemy, że rwnież i takim spotkaniom Ksiądz Jerzy potrafił sprostać.



Nam, chrześcijanom w Polsce, wciąż bardzo trudno wyjść “poza kościelne ogrodzenie. Powiedziałbym nawet, że często pielęgnujemy w sobie takie małe, opasane murem kościłki, w ktrych wnętrzu ukrywa się słowo Ewangelii. Jednak natura słowa jest taka, że musi wędrować od człowieka do człowieka. Słowo tylko wtedy żyje, kiedy wędruje - i kiedy staje się zobowiązaniem. “Miłość, “solidarność, “odpowiedzialność mają sens tylko wwczas, gdy ktoś komuś przyrzeka miłość, ktoś jest z kimś solidarny, ktoś za kogoś odpowiada. Ostatecznie Ewangelia nie składa się bowiem z samych słw, ale przede wszystkim z wyborw.

Wśrd ewangelicznych wezwań, ktre na trwałe weszły pomiędzy nas dzięki świadectwu księdza Jerzego, najważniejszym było wezwanie z Listu do Rzymian: “zło dobrem zwyciężaj. Słysząc je w latach osiemdziesiątych, odruchowo myśleliśmy o złu totalitarnego systemu, złu komunistw i tych, ktrzy stchrzyli. Zło ulokowane było na zewnątrz; chodziło o to, żeby mu nie ulec - zachować wyprostowaną postawę, żyć godnie i wyrzec się przemocy. Gdzieś w głębi tego myślenia tkwiła pokusa: pokazać, że “nie jesteśmy jako ci. Myślę, że była bardzo silna. I myślę, że Ksiądz Jerzy był świadom tej siły. W tekstach, ktre po nim pozostały, widać, że starał się jej przeciwdziałać. “Ilu chrześcijan po wyjściu z kościoła potrafi obrzucać nienawistnymi słowami swoich bliźnich? - pytał. I dodawał: “Służyć Bogu to szukać najlepszej strony w najgorszym człowieku.



Dziś słowa “zło dobrem zwyciężaj koniecznie trzeba tak właśnie “uwewnętrznić. O jakim bowiem złu mowa tu przede wszystkim? O złu, ktre sami czynimy. Są tacy, ktrzy twierdzą, że człowiek produkuje zło, jak pszczoła mid. Może to i prawda... Ale jest i inna część prawdy o człowieku: zły czyn nie jest jego ostatnim słowem. Człowiek nosi w sobie rwnież inne słowo, ktre pozwala dostrzec bezsens dokonanego zła. “O złu należy mwić jak o chorobie, ktrą trzeba ujarzmić, aby mc uleczyć... - mwił Ksiądz Jerzy.



Czy gdyby nie jego nagła i wstrząsająca śmierć, widzielibyśmy to wszystko tak wyraźnie? Czy nie byłby dla nas tylko jednym więcej księdzem z opozycyjną przeszłością? Trudno powiedzieć. Jedno jest pewne: to, że żył tak, jak żył, i głosił to, co głosił, sprawiło, że jego śmierć stała się (mwiąc słowami Norwida) “ofiarą w przyszłość. Ta śmierć wciąż boli - ale też wciąż, paradoksalnie, daje nadzieję






Przykadowe prace

Imiesłowy

Imiesłowy W języku niemieckim istnieją dwa imiesłowy: * imiesłw czasu teraźniejszego - Partizip Prsens ( Partizip I ) * imiesłw czasu przeszłego - Partizip Perfekt ( Partizip II ) Partizip Prsens ( Partizip I ) Imiesłw czasu teraźniejszego w języ...

Wyznaczanie oporu wewnętrznego i siły elektromotorycznej baterii.

Wyznaczanie oporu wewnętrznego i siły elektromotorycznej baterii. 1. Schemat połączenia amperomierza, woltomierza, opornicy suwakowej oraz baterii: 2. Wyniki pomiarw: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 I [A] 0,42 0,81 1,23 1,61 2,00 2,46 2,79 3,21 3,58 4 U [V] 4,13 3,80 3,41 3,10 2...

Biografia Tejrezjasza

Biografia Tejrezjasza Tejrezjasz pochodził z Teb. Syn Euresa oraz Chariklo. Był on niewidomy o jego przyczynach ślepoty istnieją dwa przekazy: Wzrok odebrała mu Atena, gdy ujrzał ją nagą w kąpieli, lub oślepiła go Hera za rozsądzenie na korzyść je...

Sarmatyzm, sarmaci.

Sarmatyzm, sarmaci. Sarmatyzm określa obyczajowość oraz kulturę duchową i umysłową Rzeczypospolitej szlacheckiej od schyłku wieku XVI, aż po czasy rozbioru. Sarmatyzmowi przypisuje się rwnież swoisty sposb bycia bujność obyczaju czy mentalność polskiej ...

"Giaur" G. Byron

"Giaur" G. Byron powieść poetycka o samotnym, tajemniczym młodzieńcu, ktry znalazł się w Grecji opanowanej przez Turkw. Nikt nie zna jego imienia ani jego przeszłości - "giaur" oznacza po prostu innowierca i nazwany tak został z punktu widzenia Turkw - muzuł...

B.Prus kontra J. Kawalerowicz, czyli dwie wizje "Faraona"

B.Prus kontra J. Kawalerowicz, czyli dwie wizje "Faraona" B. Prus kontra J. Kawalerowicz, czyli dwie wizje "Faraona" (recenzja porwnawcza) Starożytny Egipt - najstarsza cywilizacja świata - już od wiek wiekw stanowił cenne źrdło inspiracji wielu pisarzom, malarzom, historykom, reż...

Ekonomiczne podstawy gospodarowania przestrzenią

Ekonomiczne podstawy gospodarowania przestrzenią W ostatnich latach naszego wieku rozmiar i nasilenie zniszczeń naturalnego środowiska człowieka tak się spotęgowało, że zaniepokoiły cały świat. Do Organizacji Narodw Zjednoczonych napływały masowo z r...

List z pobytu w niemczech u niemieckiej rodziny

List z pobytu w niemczech u niemieckiej rodziny Hallo Milena! ich begre auf dem Anfang herzlich Dich.ich schreibe weil ich will damit sie was wsste mit mir ich wirke. ich wohne in Berlin bei der sehr sympathischen deutschen Familie.es haben eine Zwei die Kinder,Jungen und Mdchen. Er jeder mein Tag sieht hnlich aus in vorig. ...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry