• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuły: Muzyka &...

Nawigacja

Muzyka Średniowieczna



Muzyka Średniowieczna




Epoka średniowiecza to okres obejmujący ponad tysiąc lat. Upadek Cesarstwa Rzymskiego (476) uznaje sięga jej początek, koniec zaś wyznacza wiek XV. W tej epoce religia chrześcijańska rozprzestrzeniała się w całej Europie. Muzyka tego okresu była z nią silnie związana. Uważano, że ma boskie pochodzenie i potrafi zbliżyć człowieka do Boga. Zaliczano ją do nauk ścisłych obok matematyki czy astronomii.



Głwnymi ośrodkami, w ktrych rozwijała się w średniowieczu nauka i sztuka stały się kościoły i klasztory. Tu wcześni artyści – zakonnicy tworzyli teorie muzyczne, wykonywali i komponowali muzykę. Co ciekawe najbardziej ceniono teoretykw muzyki i śpiewakw, najmniej kompozytorw.

Muzykę wokalną stawiano wyżej od instrumentalnej. Stała się ona w średniowieczu bardzo ważną częścią nabożeństw. Była to początkowo muzyka jednogłosowa z tekstem pochodzącym z Biblii wykonywana po łacinie przez kapłanw lub mnichw bez towarzyszących im instrumentw, ktrych użycie zostało zabronione w kościele. Ten rodzaj śpiewu nosił nazwę chorału. W vi wieku papież Grzegorz I zwany Wielkim dokonał wyboru i uporządkowania chorałw. Od jego imienia chorał nosił nazwę gregoriańskiego. Melodie chorałowe komponowane były o skal modalne (kościelne), ktre brzmią zupełnie inaczej od skal durowych czy mollowych.

W IX wieku zaczęto wykonywać melodie chorałowe z dodanym do niej drugim głosem, ktry poruszał się od kwartę lub kwintę wyżej od głosu głwnego. Jest to znaczący moment w historii muzyki; jest to początek muzyki wielogłosowej. Takie dwugłosowe utwory nosiły nazwę organum. Istniały jego rżne typy:

- organum paralelne, w ktrym głosy poruszały się rwnoległymi kwintami lub kwartami

- swobodne wykorzystujące rżne interwały, najczęściej konsonanse doskonałe

-melizmatyczne z poruszającym się bardzo długimi wartościami głosem głwnym zwanym cantus firmus i głosem dodanym wykonującym melizmaty (ozdobione wieloma dźwiękami sylaby)



Wielkimi mistrzami organum byli dwaj kompozytorzy francuscy z przełomu XII i XIII wieku. – Leoninus piszący dwugłosowe organa i Perotinus, do ktrego osiągnięć należą trzy- i czterogłosowe organa przeznaczone na największe uroczystości w koku kościelnym. Kolejnym etapem w rozwoju wielogłosowości było powstanie trzygłosowego motetu.( a cappella lub wokalno-instrumentalny). Najważniejszą jednak formą muzyki religijnej była msza. Składa się ona z części stałych: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus i Agnus Dei. Msze pisali m.in. Guillaume de Machaut [gi’jom de ma’szo], kompozytor francuski z XIV w. i Guillaume Dufay [gi’jom du’fe] (I poł. XV w.). do zapisu muzyki średniowiecznej służyły neumy. Zapisywano je na czterech liniach. W XII w. wynaleziono doskonalszą od neumatycznej notację menzuralną. Można było dzięki niej zpisywać precyzyjnie rytm i wysokość dźwiękw.

Obok muzyki religijnej istniała w średniowieczu muzyka rozrywkowa. Wykonywali ją wędrowni grajkowie nazywani rybałtami, wagantami, kuglarzami czy igracami. Muzykę rabałtw kościł uznawał za grzeszną, zakazywał i nakładał kary.

Muzykę świecką tworzyli rwnież poeci – muzycy nazywani we Francji truwerami lub trubadurami. Ich utwory to jednogłosowe pieśni o tematyce miłosnej, dworskiej, sławiącej ważne wydarzenia historyczne, bohaterskie czyny lub uroki przyrody, wykonywane z akompaniamentem instrumentu strunowego. Do najsłynniejszych truwerw należał Adam de la Halle. Znanym trubadurem był Rambaut de Vaqueiras.

Przyjęcie przez Polskę chrześcijaństwa w 966 r. stało się początkiem historii muzyki polskiej. Rok 970 uznaje się za datę wprowadzenia chorału gregoriańskiego.

Do najstarszych zachowanych zabytkw muzyki polskiej pochodzących z XIII w należy poświęcony św. Stanisławowi hymn Gaude, Mater Polonia pierwszego polskiego kompozytora znanego z nazwiska – Wincentego z Kielc. Z dynastii Piastw Gaude, Mater Polonia miała rangę hymnu krlewskiego. Dziś wykonywana jest najczęściej w czterogłosowym opracowaniu.

Bogurodzica to najstarsza kompozycja z tekstem w języku polskim. Ta rycerska pieśń o charakterze religijnym pochodzi z XIII wieku. Stała się hymnem krlewskim Jagiellonw. Wykonywano ją m.in. przed słynną bitwą pod Grunwaldem w 1410 r.






Przykadowe prace

Einladung

Einladung Einladung Ich mchte dich zu meinem 18. Geburtstag einladen. Die Party findet am 7. November bei mir zu Hause in London statt. Es wird Feuerwerk, Zauberknstler und viel anderes geben. Besttige bitte dein Ankommen. zaproszenie chciałbym zaprosić ciebie Angelo na moje osiemnaste urodziny, kt...

Pedeutologia

Pedeutologia PEDEUTOLOGIA Pedeutologia : wiedza o nauczycielu, dział pedagogiki ktry zajmuje się zagadnieniami dotyczącymi nauczycieli tj.; - ich osobowość - doboru do zawodu - statusu i kompetencji - kształcenia i doskonalenia - pracy zawodowej ETAPY ROZWOJU PEDEUTO...

Minimalizacja lęku przed niepowodzeniem

Minimalizacja lęku przed niepowodzeniem TEMAT : MINIMALIZACJA LĘKU PRZED NIEPOWODZENIEM SZKOLNYM. MOJE DOŚWIADCZENIA, PROPOZYCJE, REFLEKSJE. Tym, co stanowi o szczeglnym uroku młodości, co nadaje jej barwę i intensywność przeżyć, są emocje. Pod wz...

Recenzja wystawy Ryszarda Horowitza w Poznaniu

Recenzja wystawy Ryszarda Horowitza w Poznaniu Jakiś czas temu Stary Browar w Poznaniu zafundował nam niebywałą okazję do oglądania prac słynnego artysty Ryszarda Horowitza. Wystawa usadowiona była aż na dwch piętrach budowli. W sumie wystawiono około czterdziestu...

Kat i ofiara na podstawie "Rozmw z katem", "Zdążyć przed Panem Bogiem", "Medalionw".

Kat i ofiara na podstawie "Rozmw z katem", "Zdążyć przed Panem Bogiem", "Medalionw". Motyw kata i ofiary jest widoczny głwnie w utworach: "Rozmowy z katem" Kazimierza Moczarskiego i "Zdążyć przed Panem Bogiem" Hanny Krall. O warszawskim getcie, martyrologii jego mieszkańcw i powstaniu ...

Biografia Jana Kochanowskiego.

Biografia Jana Kochanowskiego. Jan Kochanowski urodził się w 1530 roku w Sycynie,zmarł w 1584 na zawał w Lublinie.Żył w epoce Renesansu.Był wielkiej sławy poetą,dramaturgiem i tłumaczem.Pochodził za średnio zamożnej rodziny szlacheckiej.Kształcił się...

Państwo i władza w interpretacji Machiavelliego

Państwo i władza w interpretacji Machiavelliego Państwo i władza w interpretacji Machiavelliego Odkąd ludzie zajmują się badaniem zjawisk z dziedziny polityki i w swoich dociekaniach usiłują zrozumieć mechanizmy działania politycznych związkw spo ...

Zagrożenia regionalne w Polsce

Zagrożenia regionalne w Polsce ZAGROŻENIA WYSTĘPUJĄCE W NASZYM REGIONIE Wiele czynnikw i sytuacji rwnież w czasie pokoju stwarza poważne zagrożenia dla ludzi i środowiska. Ich skutki można porwnać do zniszczeń wywołanych działaniami wojennymi. Niektre zagro...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry