• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuły: Odwo&#322...

Nawigacja

Odwołując się do przytoczonych fragmentów "Mitu Syzyfa" i "Dżumy", przedstaw koncepcję losu ludzkiego w ujęciu Alberta Camus



Odwołując się do przytoczonych fragmentów "Mitu Syzyfa" i "Dżumy", przedstaw koncepcję losu ludzkiego w ujęciu Alberta Camus




Informacje wprowadzające:
1.1. esej A. Camusa z 1943r. "Mit Syzyfa" jest ilustracja jego poglądów na temat losu ludzkiego
1.2. punkt wyjścia do rozważań stanowi mityczna postać Syzyfa

Mit Syzyfa:
2.1. sytuacja Syzyfa:
2.1.1. narracja skupiona na jego cierpieniu
2.1.2. bardzo plastyczny i szczegółowy opis jego wysiłku
2.1.3. absurdalność tego wysiłku (głaz po wtoczeniu go na góra spada)
2.2. postać Syzyfa:
2.2.1. pokazany w trakcie ogromnego wysiłku, w którym bierze udział każda część jego ciała
2.2.2. w jego psychice widoczne są uczucia typowe dla ludzi, a nie dla bogów ("bezsilny, zbuntowany")
2.2.3. Syzyf nie może zmienić swego losu
2.2.4. mimo absurdalności wysiłku nie jest pokonany, jest w pewnym sensie zwycięzcą
2.2.5. jego zwycięstwo wynika ze świadomości i akceptacji swego przeznaczenia
2.2.6. Syzyf jako człowiek szczęśliwy
2.3. wnioski:
2.3.1. "Szczęście i absurd są dziećmi tej samej ziemi, są nierozłączne"
2.3.2. życie ludzkie jest absurdem: człowiek jest skazany na niesienie brzemienia
2.3.3. postawą godną człowieka nie jest ucieczka lub poddanie się, ale pogarda wobec przeznaczenia, a więc świadome przyjęcie go w imię "wyższej wierności,(...)"
2.3.4. szczęściem człowieka nie jest pozbycie się ciężaru, ale walka
2.3.5. jest to postawa heroiczna.

Dżuma
3.1. objaśnienie sytuacji:
3.1.1. mieszkańcy Oranu świętują, ponieważ uznają epidemię za pokonaną
3.1.2. na tym tle wyróżnia się postać doktora Rieux
3.2. odmienne postawy wobec zaistniałej sytuacji:
3.2.1. miasto:
3.2.1.1. oficjalne zabawy
3.2.1.2. sztuczne ognie
3.2.1.3. okrzyki radości
3.2.1.4. zapomnienie o minionym niebezpieczeństwie i o ludziach, którzy stali się jego ofiarami
3.2.2.doktor Rieux:
3.2.2.1. doświadczanie bólu
3.2.2.2. świadomość zagrożenia beztroskiej radości
3.3. przyczyny różnic:
3.3.1. miasto:
3.3.1.1. mieszkańcy Oranu - najczęściej ludzie, którzy w obliczu dżumy przyjmowali postawę bierną
3.3.1.2. byli bezsilni wobec ogromu nieszczęścia
3.3.1.3. często zachowywali się tak, jakby zarazy nie było
3.3.1.4. próbowali wyciągnąć z niej korzyści dla siebie
3.3.2. doktor Rieux:
3.3.2.1. człowiek, który przez cały czas trwania dżumy walczył z nią pomimo świadomości ponoszenia klęski
3.3.2.2. po zakończeniu epidemii podjął inny wysiłek: "postanowił napisać opowiadanie..."
3.3.2.3. dr Rieux jako jedyny ma świadomość, że walka ze złem nigdy się nie kończy ("bakcyl dżumy nigdy nie umiera ...")
3.3.2.4. wiedza o istniejącym zagrożeniu nie powoduje zaniechania walki
3.3.2.5. Rieux pomimo swej postawy nie jest kreowany na herosa
3.3.2.6. solidaryzuje się z ludźmi nieświadomymi zagrożenia, usprawiedliwiając ich tym, że "ludzie są zawsze tacy sami" i widząc w nich "siłę i niewinność", czyli umiejętność zapominania
3.3.2.7. sam bierze na barki brzemię odpowiedzialności

Wniosek:
postać doktora Rieux jest przedstawiona jako współczesny odpowiednik Syzyfa. Obu bohaterów łączy świadomość absurdu, w jaki uwikłany jest człowiek, i nieuchronnej porażki. Heroizm polega na podejmowaniu walki pomimo wszystko. Kategoria zwycięstwa zawiera się w poczuciu odpowiedzialności za swoje człowieczeństwo w dorastaniu do prawdy, że "w ludziach więcej rzeczy zasługuje na podziw niż na pogardę"

opracowała: Małgorzata Młynarczyk ;)






Przykładowe prace

Charakterystyka gminnego zespołu reagowania

Charakterystyka gminnego zespołu reagowania Na terenie gminy gdzie mieszkam, obecnie nie znajduje się gminny zespół reagowania. Całe struktury, które są w trakcie tworzenia, mają określone wytyczne znajdujące się w Dz.U.02.215.1818 z dnia 26-12-2003r. Rozporządzenie okreś...

Czy zgadzasz się z teza ze życie na wsi jest sielanka

Czy zgadzasz się z teza ze życie na wsi jest sielanka W literaturze wiele miejsca poświęcono wsi, nic dziwnego, przecież do końca XX wieku większość ludzi mieszka z dala od miasta , z dala do wielkich skupisk, żyjąc blisko z przyrodą. Wieś kojarzy się ...

Prawo karno-skarbowe - pojęcia (WSAS)

Prawo karno-skarbowe - pojęcia (WSAS) 1. Przestępstwo jest to czyn człowieka zabroniony, zagrożony pod groźbą kary przez obowiązującą ustawę określającą jego znamiona, zawiniony i społecznie szkodliwy w stopniu większym niż znikomy. Wyróż...

Pozytywizm - sciąga

Pozytywizm - sciąga Bolesław Prus – ur sie w Hrubieszowie miał pochodzenie szlacheckie, osierocony wychował sie u krewnych. Uczył sie i studiował. Marzył o działalności naukowej, ale pracował jako korepetytor, robotnik, dokształcał sie w własnym zakresie. Zai...

Wierzenia Starożytnych Greków

Wierzenia Starożytnych Greków Wierzenia Starożytnych Greków różnią się zasadniczo od dzisiejszych religii. Grecy wierzyli, że bogowie mają wpływ na ludzkie losy, dlatego dbano o ich przychylność, wznosząc świątynie oraz odmawiając modlitwy i składają...

"Bogurodzica" jako najstarsza pieśń ludowa.

"Bogurodzica" jako najstarsza pieśń ludowa. "Bogurodzica" jest najstarszą pieśnią religijną ułożoną i zapisaną w języku polskim. Najstarsze dwie strofy pieśni opatrzone zostały nutami, gdyż utwór przeznaczony był do śpiewania. Czas powstania utworu n...

Berlin

Berlin Hauptstadt Berlin ist politisches Entscheidungszentrum Deutschlands und Nachrichtenzentrum. Politik und Diplomatie bringen der Stadt neue Internationalitt. Am Sitz von Regierung und Parlament konzentrieren sich deutsche und internationale Verbnde von Wirtschaft und Gesellschaft. Fernseh-, Rundfunk- und Zeitungs...

Ściąga z mikrosocjologii

Ściąga z mikrosocjologii INTEGRACJA I DEZINTEGRACJA SPOŁECZNA(mikro) INTEGRACJA etymologicznie to tyle co stan zgodności i sharmonizowania, zjawisko zwartości. UJĘCIE SOCJOLOGICZNE- proces zjednoczenia, łączenia się części składowych w jedną cało...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoła streszczenie notatka ściąga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura książka

Prawa

Do g?ry