• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuły: Omw spo...

Nawigacja

Omw sposoby wykorzystywania muzyki, tańca lub innych przejaww ruchu przez autorw dwch lub trzech dramatw omwionych w szkole.



Omw sposoby wykorzystywania muzyki, tańca lub innych przejaww ruchu przez autorw dwch lub trzech dramatw omwionych w szkole.




Język teatru wspłczesnego to ciało aktora, głos, ruch sceniczny, muzyka, oświetlenie, scenografia a słowo – w bardziej ograniczonym zakresie. Zastanawiam się czy takie stwierdzenie znajduje potwierdzenie w poznanych przeze mnie dziełach? Postaram się omwić sposoby wykorzystywania muzyki, tańca oraz innych przejaww ruchu w dziele Stanisława Wyspiańskiego pt. Wesele oraz w Czekając na Godota Samuela Becketta.



Teatr nowoczesny, do jakiego z pewnością można zaliczyć zarwno dzieło Wyspiańskiego i Becketta, łączy w sobie rżne techniki sceniczne między innymi muzykę, taniec czy specyficzny sposb oświetlenia. Pozwala to pisarzowi zerwać z oglnie przyjętymi zasadami według ktrych przesłanie dramatu można odnaleźć tylko w dialogach aktorw.



Stanisław Wyspiański, jeden z głwnych reformatorw teatru w Polsce ukształtował swoją własną wizję tego co powininna zawierać w sobie sztuka teatralna. Uważał on, że teatr jest syntezą przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, a prezentowana w nim rzeczywistość nie podlega ograniczeniom czasowym. Dzieło Wyspiańskiego jest uważane za dramat narodowy, w ktrym pisarzowi udaje się przedstawić cechy charakterystyczne zarwno ludzi tamtych czasw jak i ludzi dzisiejszych. Wesele jako dzieło Wyspiańskiego oczywiście posiada wspomniane atrybuty, między innymi omawiany ruch sceniczny. Scena finałowa Wesela wyraźnie ilustruje sposoby wykorzystywania ruchu scenicznego w budowaniu specyficznego nastroju. Zaklęte słomiane straszydło [chochoł], ująwszy w niezgrabne racie podane przez druźbę patyki – poczyna sobie jak grajek-skrzypek. Czytelnikowi z pewnością ciężko jest sobie wyobrazić sytuację w ktrej ten sam obraz oraz emocje przekazane są w postaci dialogw. Wizualna reprezentacja wpływa na ulepszoną percepcję czytelnika, jako że odwołuje się do rżnych zmysłw odbiorcy dramatu, co wspomaga kreatywne rozumienie i interpretację dramatu. Omawiając ruch sceniczny dramatu Wyspiańskiego, nie należy zapominać o finałowej scenie aktu III, a mianowicie tańca weselnikw. Wyspiański opisuje ten taniec słowami – wodzą się sztywno pary taneczne we wieniec uroczysty, powolny, pogodny – zwartym kołem, weselnym. Nagromadzenie epitetw opisujących bardzo podobne cechy tańca, doskonale przedstawiają marazm jaki opętał tancerzy. Miałem okazję przeczytać dzieło Wyspiańskiego a dopiero pźniej udało mi się zobaczy film. Zdecydowanie filmowa adaptacja nie przedstawia całej gamy uczuć i przemyśleń jakie udzieliły mi się w czasie lektury.



Samuel Beckett przez wielu uznawany za mistrza teatru absurdu w swoim dziele Czekając na Godota przedstawił zupełnie rżne od Becketta zastosowanie ruchu scenicznego. Dramat Becketta jest wyjątkowo statyczny, gdzie cała akcja dramatu ma miejsce w dialogach pomiędzy bohaterami. Wyraźnie odrżnia to dzieło Samuela Becketta od dramatu Stanisława Wyspiańskiego. Wydawać by się mogło, że można w takim wypadku zadać pytanie – Czy ruch sceniczny pełni w Czekając na Godota jakąkolwiek rolę? Sądzę, że tak. Taniec Luckiego znajdujący się w akcie I dramatu. Ku zaskoczeniu odbiorcw dzieła jest on zilustrowany enigmatycznymi słowami – Lucky tańczy. Przestaje tańczyć. Pozzo zadaje pytanie Gogo i Didi czy wiedzą jak ten taniec się nazywa. Żaden nie udziela odpowiedzi, ktra zadowoliła by Pozzo. Tłumaczy on taniec Luckiego słowami. [nazywa się] Tańcem sieci. Wyobraża sobie [Lucky], że zaplątał się w sieć. Niewątpliwie tak tajemniczy taniec, a więc element ruchu scenicznego pobudza wyobraźnie odbiorcy. Sam wyobrażam go sobie jako tanieć w ktrym tancerz porusza się w pozornie chaotyczny sposb, szarpiąc się z wyimaginowaną siecią, by w końcu poddać się jej i zamknąć się w sobie. Zaskakuje mnie jak wiele mogę zrozumieć zarwno z mojego własnego wyobrażenia jak i z wypowiedzi Gogo i Didi, ktrzy nazywają go Śmiercią kozła ofiarnego oraz Starczym zatwardzenie. Myślę, że zastosowanie elementw ruchu scenicznego pozwala Samuelowi Beckettowi na uwydatnienie znaczenia pewnych momentw czy kwestii oraz zachęca czytelnika do wielokrotnej prby zrozumienia tak prostego opisu tańca Luckiego.



Oba dramaty dzieli prawie pł wieku, jednakże zarwno Beckett jak i Wyspiański wprowadzają elementy ruchu scenicznego. Posługują się nim w celu wyrżnienia znaczenia pewnych fragmentw w kontekście dramatu czy nawet aby zachęcić czytelnika do własnego wyobrażenia pewnej sytuacji bądź zachęcenia go do pewnego ciągu skojarzeń, co pozwala na lepsze zrozumienie przesłania dramatu. Jako młodego czytelnika żyjącego w dobie multimediw, niezwykłą przyjemność odnajduje w porwnywaniu mojej wizji pewnego fragmentu książki z wizją reżysera dramatu lub filmu.






Przykadowe prace

Polacy na frontach II wojny światowej

Polacy na frontach II wojny światowej Od pierwszego do ostatniego dnia II wojny światowej Polacy nie ustawali w walce z najeźdźcą. Jej przejawem były nie tylko działania regularnych wojsk i partyzantki, ale także dążenie do obrony życia oraz narodowych dbr kultury. Walki to...

Biografia - Wybitni Polacy

Biografia - Wybitni Polacy Chciałabym zaprezentować dwie postacie Wybitnych Polakw. Pierwszą osobą będzie Stefan Starzyński, urodzony w roku 1893 roku. Polski działacz niepodległościowy, polityczny i społeczno-gospodarczy, ekonomista, publicysta. Przed I wojną św...

Papierosy

Papierosy W jaki sposb nikotyna uzależnia ? Nikotyna z dymu tytoniowego szybko przechodzi do krążenia płucnego, a po przedostaniu się do mzgu (10-15 sekund od zaciągnięcia się dymem) pobudza receptory cholinergiczne w układzie nagrody. Przy wielokrotnym stosowaniu nikotyny wzras...

Edward Munch "Krzyk" - analiza i interpretacja obrazu oraz biografia autora

Edward Munch "Krzyk" - analiza i interpretacja obrazu oraz biografia autora Edward Munch przyszedł na świat 12 grudnia 1863 roku w Lten w norweskiej prowincji Hedmark. Był drugim dzieckiem lekarza wojskowego Christiana Muncha i Laury Bjolsen. Matka Muncha zmarła na gruźlicę, kiedy malarz był m...

Paulo Coelho – Alchemik

Paulo Coelho – Alchemik Alchemia to nauka praktykowana już w starożytności między innymi w Egipcie czy Chinach. W średniowieczu wierzono, iż przetwarzanie metali szlachetnych w złoto jest możliwe dzięki kamieniowi filozoficznemu. Nauka ta zajmowała się rwni...

Antyk i Biblia jako źrdła kultury europejskie

Antyk i Biblia jako źrdła kultury europejskie "Umysłowość europejska , nawracając wielokrotnie do starożytności, zawsze szukała i znajdowała w kulturze klasycznej to, co odpowiadało istocie jej własnej epoki" Johann Huisinga Starożytnym zawdzięc...

"Najtragiczniejsza postać dramatu Sofoklesa to ...

"Najtragiczniejsza postać dramatu Sofoklesa to ... "Najtragiczniejsza postać dramatu Sofoklesa to ... Najtragiczniejsza postać dramatu Sofoklesa to Kreon - człowiek, ktry z władcy jednego z najpotężniejszych państw, z poważanego krla, ojca i męża, stał się...

Chcesz wyjechać ze znajomymi do Austri. Zamierzacie zamieszkać w schronisku młodzieżowym. Masz zarezerwować dla wszystkich noclegi. Napisz list do schroniska.

Chcesz wyjechać ze znajomymi do Austri. Zamierzacie zamieszkać w schronisku młodzieżowym. Masz zarezerwować dla wszystkich noclegi. Napisz list do schroniska. Katarzyna Nowak Schulstrae 5 Danzig, den 20 Septenber 2008 Sehr geehrte Herr Direktor der Jugendherberge in Wien, Nach unserem heutigen Te...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry