• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuły: Recenzja...

Nawigacja

Recenzja teatralna



Recenzja teatralna


W piątkowy majowy wieczr wybrałam się na jeden z Dni Kultury regionu Guandong . Odbył się on 17-go maja 2002 roku na dziedzińcu Zamku Książąt Pomorskich. Dzięki zaangażowaniu Urzędu Marszałkowskiego mogliśmy uczestniczyć w tym orientalnym i bardzo interesującym, z uwagi na rzadką możliwość obcowania z tą sztuką, wydarzeniu.

Na przedstawienie składało się wystąpienie chińskiego Teatru Lalek, występ Reprezentacyjnego Chru Związkowego Shenzen/Guandong i Teatru Muzyki i Tańca z regionu Guandong.

O godzinie 21:30 rozpoczęła się inauguracja wieczoru w trzech językach, podczas ktrej widzowie spoglądali ciekawie na scenę za mwcami, gdyż tam już były ustawione instrumenty artystw. Po tym miłym wstępie i zapoznaniu nas z harmonogramem wieczoru na scenie pojawili się długo oczekiwani chińscy artyści, ktrzy zostali bardzo ciepło przywitani przez publiczność. Miałam ochotę podejść bliżej, aby obejrzeć dokładniej te bardzo orientalne i oryginalne instrumenty, ktre prawie w ogle nie przypominały tych znanych nam z europejskich filharmonii. Instrumenty wywołały wśrd widowni niemalże większe zainteresowanie niż sami muzycy, ktrych charakterystyczna uroda także zwracała niemałą uwagę. Po chwili zaproszono na scenę znakomitego dobosza – pana Chen Zuohui, ktry wszedł na podium radosnym krokiem i z pięknym szerokim uśmiechem na twarzy. Od razu przypadł mi do gustu, gdyż dostrzegłam w nim wiele sympatyczności i miłości do muzyki, co dało się zauważyć podczas jego występu, ponieważ już w pierwszy utwr pt. Połw ryb o poranku włożył tyle energii i zaangażowania, iż nie mogłam oderwać oczu od jego stale pogodnie uśmiechniętej twarzy. Utwr zachwycił mnie swym radosnych brzmieniem i profesjonalizmem wykonawcy, bardzo skoncentrowanego na płynności swych ruchw, lecz wciąż uśmiechającego się szczerze. Kiedy zaczęłam rozglądać się po twarzach publiczności zauważyłam, że są oni poruszeni donośnością uderzeń bębna, a radość pana Zuohui odbija się w ich obliczach jak w lustrze. Wszyscy starali się odwdzięczyć mu za radość jaką przekazuje w utworze i nagrodzić go także pięknymi uśmiechami w jego kierunku.

W następnym utworze miałam okazję podziwiać brzmienie instrumentu, ktry najbardziej mnie ciekawił, zwanego guzheng. Z wyglądu przypominał harfę, a swym cudownym, nostalgicznym dźwiękiem w utworze pt. Noc księżycowa na rzece wiosną wywołał we mnie wielkie poruszenie. Przypomniałam sobie dzieciństwo i rżne baśnie rozpoczynające się podobnymi dźwiękami, ktre oglądałam. Otworzył się przede mną magiczny świat marzeń, snw i zadumania. Brzmienie guzheng zharmonizowało się z innym instrumentem zwanym pipa, w efekcie czego dźwięki stały się jeszcze bardziej nostalgiczne i tajemnicze. Zaczęłam tęsknić do piękna dzikiej natury i wyobrażać sobie jak cudowna musi być owa wiosenna noc na rzecze upiększona światłem romantycznego księżyca. Utwr ten pozostawił mnie w stanie głębokiego zadumania i wyciszenia wewnętrznego. Następny utwr zatytułowany W odległym miejscu w wykonaniu Duana Bo i Yang Shulin miał podobne brzmienie, więc widzowie wciąż pozostawali w atmosferze rozmarzenia.

Po zakończeniu części z muzyką instrumentalną zapowiedziano solistkę – znakomitą chińską sopranistkę Li Suhua. Pojawiła się na scenie w czerwonej połyskującej wieczorowej sukni, ktra przykuwała uwagę publiczności, a szczeglnie męskiej części. Artystka ukłoniła się nam i rozpoczęła utworem Oda do liczi . Miała wspaniały, czysty i donośny głos. Jej profesjonalizm i ogromny talent mogliśmy zauważyć podczas bardzo swobodnego przechodzenia z tonacji niskich do wysokich. Jest to charakterystyczne dla brzmienia chińskiej muzyki, kojarzonej właśnie z wysokim tonem meso sopranu. Głos Li niekiedy brzmiący jak głos dziecka podobnie jak poprzednie utwory instrumentalne przywodził na myśl przepiękne baśnie z dziecięcych lat, lecz podczas niższych tonw brzmiał niezwykle zmysłowo i kobieco, co kojarzyło się z romantyczną barwą miłości.

Kiedy pożegnaliśmy Li Suhuę gromkimi brawami, na scenie pojawił się Teatr Lalek. Nad zaimprowizowaną mini sceną dla lalek pojawiła się sylwetka chińskiego smoka, jeden z głwnych symboli kojarzonych z kulturą Azji. Publika przywitała tą postać jak i resztę rekwizytw bardzo entuzjastycznie. Lalki, ktrymi posługiwali się artyści były jak dzieła sztuki, niezwykle orientalne i starannie wykonane. Mieliśmy także okazję zobaczyć bardzo żywiołowy taniec pt. Szybka zmiana twarzy w wykonaniu Duana Bo. Owa zmiana twarzy polegała na nieustannej zmianie podczas tańca masek, ktre podobnie jak lalki były przepiękne i zachwyciły mnie swoją rżnorodnością. Widownia nie mogła oderwać oczu od tancerza prbując odgadnąć tajemnicę tak szybkich i precyzyjnych zmian, ktre przez swoją niezauważalność sprawiały wrażenie czarw, a każda nowa maska na twarzy Duana wprawiała publiczność w zachwyt i miała oddźwięk w brawach.

Następnie nadszedł czas na występ Reprezentacyjnego Chru Związkowego Shenzen/Guandong. Był to chr o dużym zrżnicowaniu społecznym jego członkw. Jest to dowd na to, jak muzyka łączy ludzi bez względu na wyznanie, zamożność, wiek, czy też pozycję społeczną. Do chru należą młodzi i starsi, kobiety i mężczyźni, dyrektorzy i zwykli robotnicy, wykształceni i ludzie prości, ktrych połączył talent i miłość do muzyki, a efekt jest fantastyczny, gdyż widownia słuchała oczarowana. Członkowie chru zrobili nam wielką niespodziankę, gdyż nagle zabrzmiały na dziedzińcu dobrze znane nam takty, w niczym nie przypominające chińskiej muzyki. Widownia niemalże od razu poznała te frywolne dźwięki. Była to stara przyśpiewka pt. Szła dzieweczka do laseczka . Wykonawcy zostali nagrodzeni gromkimi brawami i owacją na stojąco, gdyż utwr ten wywołał w publiczności wiele radości, ale tez wzruszenia. Zaczęto śpiewać razem z artystami i poklaskiwać do rytmu, co wywołało wiele wzajemnej sympatii między Polakami a Chińczykami, zintegrowało nasze kultury.

Występ artystw chińskich zachwycił mnie swą rżnorodnością, usłyszałam utwory o charakterze podniosłym, romantycznym, nostalgicznym, radosnym, a nawet frywolnym. Spostrzegłam jakże ta kultura jest bogata i ciekawa, a przede wszystkim bardzo oryginalna, gdyż nigdy wcześniej nie miałam okazji podziwiać tych pięknych instrumentw, lalek i masek, niespotykanych nigdzie indziej.

Sadzę, że jeszcze długo będę pamiętać ten występ, gdyż pomimo chłodnego wieczoru rozgrzał on moje serce i pozostawił niezapomniane wrażenia. Z nadzieją wyczekuję następnej okazji do zgłębiania tej zachwycającej kultury.







Przykadowe prace

Henri Fayol - zasady zarządzania, funkcje przedsiębiorstwa, piramida uzdolnień

Henri Fayol - zasady zarządzania, funkcje przedsiębiorstwa, piramida uzdolnień Henri Fayol stworzył 14 zasad zarządzania. 1. Podział pracy -> większa i lepsza produkcja dzięki specjalizacji czynności i rozgraniczeniu funkcji. 2. Autorytet -> Władza oparta na akcepta...

Kilka nazw wlasnych oraz zwrotw, dot unii europejskiej

Kilka nazw wlasnych oraz zwrotw, dot unii europejskiej COMMISSION DES COMMUNAUTS EUROPENNES KOMISJA WSPLNOT EUROPEJSKICH REGLEMENT DE LA COMMISSION ROZPORZĄDZENIE KOMISJI DIRECTIVE DE LA COMMISSION DYREKTYWA KOMISJI DCISION DE LA COMMISSION DECYZJA KOMISJI RECOMMANDATION DE LA COMMISSION ZALECENIE KOMISJI ...

Relacja między człowiekiem, a Bogiem i światem

Relacja między człowiekiem, a Bogiem i światem W Sredniowieczu wszelaka uwaga ludzka skierowana była na Boga-teocentryzm ,czyli umieszczanie w centrum kultury , literatury i filozofii wlasnie Jego. Ludzie bardzo często poswiecali mu swoje zycie.Mowa to oczywiście o ascezie. Jednym z jej przyk...

Makroekonomia

Makroekonomia 1 Wolność gospodarcza. Jest to część wolności człowieka czy społeczeństwa i jako taka niesie wartość samą w sobie. Wpływa na możliwość działalności gospodarczej oraz na jej rezultaty; wpływa pozytywnie na wyniki ...

Pierwsza pomoc

Pierwsza pomoc PIERWSZA POMOC jak najszybsze wykonanie czynności ratunkowych, ktre są niezbędne i możliwe do przeprowadzenia w konkretnej sytuacji i mają na celu utrzymanie czynności organizmu poszkodowanego, niedopuszczenie do powikłań, złagodzenie blu i zapewnienie pomocy lekarsk...

Świętoszek

Świętoszek Epoka Barok, ktry jednak nie zadomowił się w XVII-wiecznej Francji. Tryumfy święcił tam klasycyzm – zwłaszcza w teatrze. Największymi przedstawicielami tego nurtu byli, obok Moliera, Pierre Corneille i Jean Baptiste Racine – znani głwnie z tw...

Kongres wiedeński

Kongres wiedeński W połowie września 1814r. rozpoczął się w Wiedniu wielki zjazd monarchw i ministrw spraw zagranicznych, zwany kongresem wiedeńskim. Kongres postawił sobie zadanie przywrcenia dawnego ładu w Europie sprzed rewolucji francuskiej i zniszczenie skutkw hegemonii napol...

Mistrz i Małgorzata

Mistrz i Małgorzata 1. Tekst tworzony bez nadziei na publikację kilka wersji, w okresie 1928-40(śmierć autora)-8 wersji. 2. Źrdła i inspiracje a) motyw faustowski wywodzący się z średniowiecznej legendy o doktorze Fauście, utwr został spopularyzowany w Fauście...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry