• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuy: Recenzja ...

Nawigacja

Recenzja z Prymasa



Recenzja z Prymasa


RECENZJA FILMU PRYMAS. TRZY LATA Z TYSIĄCA.

Rozwiązanie problemu Jak przedstawić postać krlewskiego hierarchy w filmie fabularnym? , ktre przyjęli twrcy filmu Prymas. Trzy lata z tysiąca jest zaskakujące. Rwnież efekt, jaki zdołano uzyskać, zniweczył w przeważającej mierze teoretyczne obawy i uprzedzenia. Ale wątpliwości pozostały, a także zrodziły się nowe. Wszystkie mają źrdło w tym, że osobistość historyczna tej rangi oraz dobrze udokumentowane wydarzenia z jej życia z trudem poddają się modelunkowi zmieniającemu dobrze znane skądinąd realia, fakty, scenerię- nawet wtedy, gdy zabiegi te mają na celu odsłonięcie głębszej istotowej prawdy i spotęgowanie ekspresji. Bezceremonialne traktowanie nawet drugorzędnych składnikw historycznej rzeczywistości, zwłaszcza jeśli jest ona stosunkowo świeża, nieodległa, musi spowodować rozmaite konfuzje. I nie ma tu większego znaczenia, że dla znacznej, młodszej części widowni nie jest to istotne. Przeszłość zobowiązuje; ta zaś, z ktrej bezpośrednio wyrasta nasza teraźniejszość, wymaga szczeglnej pieczołowitości. Dezynwoltura bywa uzasadniona w niektrych tylko przypadkach, na przykład komediowym nastawieniu do przeszłości.

Sposb potraktowania przez twrcw filmu historycznego pierwowzoru tytułowej postaci, wydarzeń z okresu jej uwięzienia, sygnalizuje podtytuł: Trzy lata z tysiąca . Jest to czytelny sygnał, że Prymas Tysiąclecia stanie się w tym ujęciu figurą w pewnej mierze symboliczną, a tematem filmowej opowieści będą w znacznym stopniu wydarzenia bardziej należące do tysiącletnich dziejw Kościoła w Polsce niż do osobistej historii jego przywdcy w decydującym dla jego losw okresie. Sugestie te skutecznie wzmacniają pierwsze pojawiające się na ekranie obrazy. Czołwkowa sekwencja obrazująca represje władzy wobec polskiego Kościoła w czasach stalinowskich stanowi symboliczną kreację – jest swego rodzaju syntezą, bardzo ekspresyjnym skrtem wielości zdarzeń analogicznych do filmowanych tu na zbliżeniach i dynamicznie montowanych; bardzo konkretnych a zarazem odrealnionych. Rabunek kościelnych świętości, wotywnych darw, paramentw objaśnia podpis, ktry jednemu ciągowi aktw gwałtu i grabieży przyporządkowuje naraz aż trzy miejsca akcji, trzy polskie miasta, ich sanktuaria i klasztory. Nieco pźniej duże wrażenie robi symboliczna rwnież scena aresztowań księży, ktrzy pojawiają się na ekranie niczym zjawy wywoływane do więziennego apelu w jakiejś nierzeczywistej przestrzeni.

To bardzo mocne strony filmu. Jest ich zresztą więcej. Kłopoty zaczynają się tam, gdzie historyczny konkret jest świadomie pomijany, parafrazowany, zniekształcany. Świadomie – ale niejednokrotnie nie wiedzieć czemu. Dlaczego na przykład wydarzenia, ktre w rzeczywistości rozgrywały się w trzech miejscach uwięzienia: Rywałdzie koło Lidzbarka, Stoczku Warmińskim i Prudniku Śląskim zlokalizowane zostały w jednym umownym miejscu i symbolicznej scenerii? Ujęcia takiego nie tłumaczy dostatecznie ani to, że część oglądanych na ekranie wydarzeń jest owocem inwencji scenarzysty, Jana Purzyckiego, ani też dążenie do uzyskania określonych efektw plastycznych czy swoistego klimatu rozgrywanych scen. Pojawiająca się po koniec filmu na ekranie informacja, że prymas przeniesiony został do Komańczy, staje się w tym kontekście nie tylko niekonsekwentna, ale i myląca dla wszystkich, ktrzy cała wiedzę o latach uwięzienia kardynała Wyszyńskiego chcieliby czy będą mogli czerpać tylko z filmu





Przykadowe prace

Rozbicie dzielnicowe

Rozbicie dzielnicowe ROZBICIE DZIELNICOWE Niniejsza praca historyczna dotyczy problematyki rozbicia dzielnicowego Państwa Polskiego i początkw zjednoczenia. Rozpoczyna się od ustawy sukcesyjnej wydanej przez Bolesława Krzywoustego i następnie jego śmierci, zakończenie jest to natomiast ...

Własny wiersz

Własny wiersz "Ballada o ideałach czasu minionego" Mwią ludzie: średniowiecze? To epoka jak z koszmarw! Odpowiadam - tak, epoka, Lecz minionych ideałw. Ideałw bardzo słusznych, Ktrych dzisiaj z nami nie ma, Wzorw do naśladowania, Ktrych bardzo nam potrzeba. Gdzie&#...

Unia lubelska

Unia lubelska Dlaczego doszło do Unii polsko-litewskiej w Lublinie? Ruch egzekucyjny nie podjął problemu pełnego zjednoczenia ziem polskich, natomiast głwny wysiłek obrcił na scalenie z Polską państwa litewskiego. Dążenia te wychodziły zarwno ze strony ...

Komorka eukariotyczna

Komorka eukariotyczna Komrka eukariotyczna, komrka mająca jądro komrkowe ograniczone otoczką jądrową, zawierające DNA z histonami upakowane w chromosomy (eucyty mają zazwyczaj tylko jedno jądro, choć np: komrki mięśniowe czy megakariocyty mają wiele jąder, orz&...

Wojna o niepodległość Stanw Zjednoczonych

Wojna o niepodległość Stanw Zjednoczonych WOJNA O NIEPODLEGŁOŚĆ STANW ZJEDNOCZONYCH Wojna o niepodległość Stanw Zjednoczonych toczona w latach 1775-1783 pomiędzy Wielką Brytanią a jej trzynastoma koloniami w Ameryce Płnocnej. Była decydującą f...

Pamięć, myślenie, emocje, motywacja, struktura Oss, stres , moralność, rozwd rodzicw , Tożsamość płciowa, Agresja

Pamięć, myślenie, emocje, motywacja, struktura Oss, stres , moralność, rozwd rodzicw , Tożsamość płciowa, Agresja PSYCHOLOGIA1 wrażenie- jest to prosty proces psychiczny, poznawczy, powstający pod wpływem działania elementarnych bodźcw n...

Historia myśli ekonomicznej.

Historia myśli ekonomicznej. Charakterystyka myśli społeczno-ekonomicznej od starożytności do wspłczesności. Idee ekonomiczne w starożytności rozwijały się na marginesie filozofii (filozofii przyrody). Filozofia przyrody stała się filozofią dotyczącą c...

My flat

My flat I live in a block of flats. My flat has got three rooms, a kitchen, a bathroom and a hall. There are two wardrobes in the hall. There is a mirror, a rug and two chairs, there, too. The walls are beige and the furniture is brown. My brother’s room is small. The walls are ashen, and the carpet is blue. T...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry