• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuły: Reklama ...

Nawigacja

Reklama radiowa



Reklama radiowa




KRYTERIA CHARAKTERYZUJĄCE NOŚNIKI REKLAMY



Cechy fizyczne

Żywotność przekazu reklamowego (czas pamiętania reklamy)

Selektywność (dociera do konkretnej grupy odbiorcw)

Zasięg oddziaływania

Grupa odbiorcw danego nośnika

Sugestywność (radio , TV , prasa Ż )

[Prestiż nośnika

Koszt produkcji odpowiedni dla nośnika

System przyjmowania zleceń i stawiane wymagania

Stopień wykorzystywania nośnika przez konkurencję

Efektywność oddziaływania]



KRTTERIA CHARAKTERYZUJĄCE ODBIORCĘ REKLAMY



Wielkość segmentu rynku (grupy do ktrej docieramy)

Usytuowanie graficzne odbiorcw (lokalne, oglnokrajowe)

Rodzaj odbiorcy (osoby fizyczne, firmy)

Nawyki odbiorcy w zakresie korzystania z nośnikw





PODZIAŁ MEDIW



GŁWNE WSPOMAGAJĄCE









MWDIA GŁWNE



RADIO TV PRASA

OglnokrajoweRegionalne Prywatne PaństwoweAkademickieKatolickie OglnokrajowaRegionalnaKablowaSatelitarna OglnokrajowaRegionalna(oglnaspecjalistyczna) DziennikiTygodnikiCzasopisma(oglnaspecjalistyczna)







MEDIA WSPOMAGAJĄCE



REKLAMAZEWNĘTRZNA WYDAWNICTWA REKLAMOWE INNE

- tablice ogłoszeniowe- plakaty- na komunikacji- szyldy, kasetony- flagi, transparenty- markizy, balony - ulotki- broszury- ogłoszenia- katalogi - kino- kasety video- galanteria reklamowa- telefon

















CECHY TELEWIZJI



ZALETY WADY

- duży zasięg- dynamizm prezentacji- stosowanie efektw specjalnych- trudność ucieczki od reklamy- połączenie obrazu z dźwiękiem - duży koszt emisji- wysokie koszty realizacji- duży chaos informacyjny- brak selektywności przekazu- mała skuteczność przekazu- możliwość zaniechania oglądania przez przełączenie programu





CECHY PRASY CIDZIENNEJ



ZALETY WADY

- dobre pokrycie rynku- duża wiarygodność u czytelnika- przystosowanie do potrzeb odbiorcy- możliwość dotarcia w godzinach rannych - jakość przekazu reklamowego- krtki czas trwania reklamy- słaba zauważalność przekazu reklamowego







CECHY PISM KOLOROWYCH



ZALETY WADY

- wysoka selektywność geograficzna i demograficzna- duża wiarygodność i prestiż w opinii czytelnika- dobra jakość reprodukcji formy- długi okres trwania reklamy- możliwość załączenia kuponu do wycięcia - długi termin przygotowania do druku- niska natarczywość reklamy- ograniczona powierzchnia reklamowa- ograniczona liczba odbiorcw





RADIO JAKO MEDIUM





ZALETY

- medium towarzyszące

Toaleta Praca Rozrywka Posiłki Podrż

Radio + + + + +

Prasa - + / - - + +

TV - - + + -

Odutor - + / - - - -

- uniwersalne

- selektywne

- lokalne

- przewaga przed południem

- aura emocjonalności

- źrdło najświeższych wiadomości

- duży zasięg



WADY

- rozproszenie czasowe i przestrzenne

- trudności w ocenie poziomu słuchalności

- brak zrżnicowania programowego

- niewystarczający prestiż







MOCNE STRONY REKLAMY RADIOWEJ



- aura emocjonalności

- trudna do uniknięcia

- niski koszt produkcji i emisji

- rżnorodność treści i formy reklamy

- najbliżej momentu dokonania zakupu (efekt świeżości)

- szybka realizacja zleceń

- krtki czas od pomysłu do realizacji

- dostosowuje kampanię do zmian na rynku

- magia bodźcw słuchowych



SŁABE STRONY REKLAMY RZDIOWEJ



- ulotność (niska percepcja)

- duża ilość powtrzeń (znudzenie)

- ograniczenia przekazu werbalnego

- trudność przekazywania skomplikowanej treści



DLACZEGO JEDNE REKLAMWKI SĄ SKUTESZNIEJSZE OD INNYCH ?



- jak najwcześniej prezentują markę produktu

- prezentują ją często

- jak najwcześniej obiecują klientowi korzyści z zakupu

- obiecują je często



WSKAZWKI



- jedna obietnica, korzyść, informacja

- szybko zidentyfikuj reklamowaną markę

- wykorzystaj dźwięki i głosy działające na wyobraźnie

- można wykorzystać do transferu wizerunku; rozpoznawanie przez telewidzw filmw reklamowych wyłącznie na podstawie ścieżki dźwiękowej zwiększa to wskaźnik częstotliwości kampanii reklamowych

- szybko wywołaj słuchacza, od początku reklamy powinien wiedzieć, że jest skierowana do niego

- język i sposb mwienia adekwatne do nawykw adresata

- poproś słuchacza o podjęcie działań

- wykorzystuj reklamy radiowe do innych form promocji

- zwiąż kampanię z charakterystycznym odgłosem

- muzyka pomaga sprzedawać pod warunkiem , że nie jest skomplikowana



RODZAJE KOMUNIKATW



- racjonalne

- emocjonalne

- moralne



TECHNIKI REALIZACJI REKLAMY RADIOWEJ



- jingel (zwiastun)

- komunikat reklamowy

- monolog

- dialog

- scenka rodzajowa

- piosenka reklamowa













CECHY PRAWIDŁOWEGO SPOTU RADIOWEGO



- krtki, zwięzły, czytelny, treściwy

- oryginalny sposb przekazu zwracający uwagę

- wykorzystujący język grupy docelowej

- nie przeładowany zawartością merytoryczną (mało szczegłw)

- odpowiednio dobrana muzyka i efekty dźwiękowe

- casting głosw (odpowiedni dobr)

- szybkość wypowiedzi

- ilość słw (30 sekund około 65 słw)

- wykorzystanie percepcji słuchowej (akustyka, samogłoski, poziom głośności)



SLOGAN – krtki, zwięzły, czytelny, sugestywny, prawdziwy, łatwo zapamiętywany



RODZAJE SLOGANW



- deklaratywny (wszystko dla ciebie)

- asocjacja myśli (skrt myślowy)

- humorystyczny

- wzbudzający ciekawość

- komunikujący nowość

- rozkazujący

- prestiżowy

- identyfikujący towar

- działający na emocje



SCENARIUSZ



- czytelny dla klienta, realizatora, studia

- informacje na wstępie: co reklamujemy, cel reklamy czas trwania

- charakterystyka głosw i dźwiękw

- charakterystyka głosw i muzyki

- nie oceniaj reklamy na podstawie scenariusza, oceń jak brzmi wtrącona pomiędzy reklamy



attention A I D Aaction



interest desire



(wywołuje u odbiorcy zachowania pośrednie)

- zwrcenie uwagi

- zainteresowanie

- pragnienie



STYLE REKLAMOWE



- apel bezpośredni

- ekskluzywny image

- humor

- rekomendacja

- porwnanie

























PARAMETRY MEDIA BRIEFU

Przekaz informacji dotyczący zadania reklamowego , np. stworzenia filmu reklamowego



- cele marketingowe (stwarza klient i określa wytyczne)

- reklamowe (wynikają z celw marketingowych)

- mediowe (te, ktre powinna spełniać prawidłowo stworzona kampania reklamowa, jak stworzyć plan mediowy, jakie media można wykorzystać)

- grupa docelowa

- zasięg i częstotliwość

- sezonowość

- regiony

- termin kampanii

- budżet (niezbędny)



CELE MARKETINGOWE



- wprowadzenie nowego produktu na rynek

- wzbudzenie chęci sprbowania

- wzrost spożycia

- wzmocnienie dystrybucji

- wzmocnienie pozycji lidera na rynku

- wprowadzenie nowego opakowania

- podniesienie opłacalności produkcji



CELE REKLAMOWE

- wskazanie korzyści wynikających z używania nowych produktw

- edukacja konsumenta co do sposobu używania nowego produktu

- pokazanie nowych sposobw wykorzystania produktu

- podniesienie świadomości marki

- podniesienie świadomości reklamy wśrd detalistw i hurtownikw

- poinformowanie o obniżce cen

- poinformowanie o nowym opakowaniu

- poinformowanie o konkursie, promocji

- podnoszenie efektywności przekazu





CELE MEDIOWE



- dotarcie do grupy docelowej w sposb najbardziej oszczędny

- dotarcie do nowych użytkownikw

- dotarcie do użytkownikw już istniejących

- uzyskanie wysokiej częstotliwości

- uzyskanie dominującego udziału w reklamie w danym sektorze

- wzmacnianie dotarcia reklamy do dorosłych

- dotarcie do hurtownika i detalisty przez prasę handlową

- podniesienie efektywności kupowania mediw

- umocnienie aktywności w TV



OKREŚLENIE GRUPY DOCELOWEJ



- według kryteriw demograficznych (płeć, wiek, wykształcenie, zarobki)

- według kryteriw psychograficznych (cechy charakteru, styl życia)



GRUPA DOCELOWA WEDŁUG CELW



- nowi lub dotychczasowi użytkownicy

- użytkownicy lub kupujący

- intensywni lub sporadyczni użytkownicy



ZASIĘG ZALEŻY OD



- cele marketingowe

- penetracja produktw na rynku



CZĘSTOTLIWOŚĆ ZALEŻY OD



- aktywności firm konkurencyjnych

- częstotliwości zakupu

- komplikacji przekazu kreatywnego



SEZONOWOŚĆ zależy od polityki marketingowej producenta (aktywna i bierna)



REGIONY



Wzmocnienie reklamy z powodu

- silnej firmy konkurencyjnej

- tradycyjnie niskie spożycie danego produktu



CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA TERMIN KAMPANII



- dystrybucja

- produkcja materiałw reklamowych

- rok finansowy

- zatwierdzenie planw przez klienta



DZIELENIE BUDŻETU



- belowe the line (część budżetu reklamowego przeznaczona jest na wydatki nie związane z zakupem mediw)

- trade advertising (częćś budżetu przeznaczona na reklamę u dystrybutorw lokalnych)

- produkcja

- prowizja agencyjna

- above the line (przeznaczenie na zakup mediw)

- inflacja



BADANIA SŁUCHALNOŚCI





RODZAJE BADAŃ

ć

o produkcie o nabywcy o środkach przekazu

ć

sprzedaż wg. – konsumujemy wg. –dostępność środkw przekazu

- rodzaju sklepu demografii i sposb użytkowania mediw

- opakowania - zachowanie wobec (GFK , OBOP)

- ceny produktu i reakcja [ ktre radio i jak jest słuchane]

- regionu na reklamę - wydatki reklamodawcw

- miesiąca



BADANIA SŁUŻĄ DO OCENY SŁUCHALNOŚCI DANEJ ROZZGŁOŚNI , POMAGAJĄ DOKŁADNIE ZAPLANOWAĆ KAMPANIĘ I BUDŻET



PO CO UŻYWAMY BADAŃ



- pomagają w planowaniu mediw (wybraniu odpowiednich mediw, nośnikw reklamy)

- upewniają klienta (uwiarygodniają firmę)

- dają podstawę do negocjacji z mediami

- skłaniają właścicieli mediw do ulepszania środkw przekazu



JAK SPRAWDZIĆ CZY BADANIA SĄ DOBRE



- kto za nie płaci

- wielkość prby

- reprezentatywność prby (grupy wiekowe, społeczne...)

- kwestionariusz

- doświadczenie osb przeprowadzających badania

- kiedy badania zostały przeprowadzone (aktualność)

- liczby podane są sensownie



TECHNIKI BADAŃ RADIOWYCH



- przypadkowe sprawdzenie

- dip stick (czy słuchasz)

- day after recall (jakiej rozgłośni słuchałeś w dniu poprzednim)

- diary system (dzienniczek)



METODA DAY AFTER RECALL



- duża prba

- ciągłość badania

- większa liczba badanych stacji

- dokładne dane o regionach

- krtki czas dostarczenia wynikw

- niższe koszty

- specyficzne cechy



METODA DZIENNICZKOWA



- mniej popularna

- efekt autoselekcji prby

- efekty panelowe

efekt echa

zawyżenie wynikw

zakłcenie struktury odpowiedzi (wpływ respondenta)

wyższe koszty

- specyficzne cechy

analiza zasięgu i częstotliwości

modelowanie planowania mediw

analiza programu radiowego













PROBLEMY PRZY BADANIACH RADIA



- z identyfikacją stacji

- z określeniem obszaru na ktrym program jest słuchany

- z faktem, że radio nie jest słuchane uważnie

- z faktem, że często słucha się go poza domem (niemożność badania drogą telemetryczną)













PLANOWANIE KAMPANII REKLAMOWEJ W RADIU















PLAN MEDIOWY (jeden) – zbir informacji niezbędny do określenia jakie media biorą udział w kampanii



MEDIAPLAN (wiele) – strategia emisji reklam



SŁUCHALNOŚĆ KWADRANSOWA – odsetek lub liczba osb z grupy docelowej słuchających danej stacji w przeciągu danych 15 minut



ŚREDNI KWADRANS – średnia liczba osb słuchających danej stacji w dowolnym kwadransie w ciągu dnia, bądź w danym paśmie czasowym (uśrednione wartości ze średnich kwadransw)



ZASIĘG DZIENNY (słuchalność dzienna) – odsetek osb deklarujących słuchanie danej stacji przynajmniej 15 minut w dniu poprzedzającym badanie



ZASIĘG TYGIDNIOWY – odsetek osb deklarujący słuchanie danej stacji przynajmniej przez 15minut w tygodniu poprzedzającym badanie





PLANOWANIE





OTRZYMUJEMY BRIEF Z PRAMETRAMI KAMPANII



- grupa docelowa

- regionalizacja

- budżet



PORWNUJEMY



- audytorium stacji pod kątem grupy docelowej

- krzywe słuchalności w grupach docelowych

- bloki reklamowe pod względem cen



BADAMY KRZYWE SŁUCHALNOŚCI



WYBIERAMY ROZGŁOŚNIE, KTRE NAJLEPIEJ SPEŁNIAJĄ DANE KRYTERIA



NASTĘPNIE



- wybieramy przedziały czasowe

- tworzymy optymalne mediaplany

- obliczamy niezbędne wskaźniki



KONTAKTY UŻYTECZNE MEDIAPLANU – suma liczby osb z grupy docelowej słuchających we wszystkich przedziałach czasowych przewidzianych w mediaplanie



KOSZT DOTARCIA REKLAMY DO 1000 SŁUCHACZY – wskaźnik określający ile reklamodawca musi zapłacić aby 1000 osb z jego grupy docelowej usłyszało spot



CPT - x 1000





GRP – suma słuchalności stacji we wszystkich kwadransach przewidzianych w mediaplanie lub jednostka miary określająca wielkość publiczności radiowej, ktrą można sumować



GRP = słuchalność kwadransowa w % x liczba spotw








Przykadowe prace

Czym jest dla mnie krzyż

Czym jest dla mnie krzyż Tematem mojej pracy jest odpowiedzenie na pytanie:, Czym jest dla mnie krzyż. Na początek chciałabym wypowiedzieć się na temat znaczenia krzyża. Otż krzyż dla chrześcijanina jest symbolem blu, cierpienia, smutku, męczeństwa. Na drodze krz...

Zastosowanie psychologii klinicznej

Zastosowanie psychologii klinicznej 8. Wymien najważniejsze źrdła wywołujące emocje strachu i lęku u dziecka oraz krtko scharakteryzuj wpływ zdobywanego doświadczenia na ich przeżywanie. Emocja strachu kształtuje się najwcześniej. Dzieli się na 2 fazy:...

Emilia Plater

Emilia Plater Emilia Plater urodziła się 13 czerwca 1806 roku w Wilnie. Pochodziła ze znanego i możnego rodu, ale jej dziciństwo rżniło się znacznie od warunkw, w ktrych żyły i dorasytały inne arystokratyczne panny tamtej epoki. Pożycie rodzicw Franciszka Ksawerego ...

Syzyf dotarł na szczyt

Syzyf dotarł na szczyt Jeszcze tylko kilka metrw- myślał z nadzieją Syzyf- wtoczę ten głaz na szczyt...uda mi się to!. Jednak wola bogw była inna. Tuż przy wierzchołku gry wielki kamień z olbrzymim impetem ruszył na dno przepaści. Działo się to dzie...

Od dymitriad do rozbiorw stosunki polsko -rosyjskie w XVII i XVIII wieku

Od dymitriad do rozbiorw stosunki polsko -rosyjskie w XVII i XVIII wieku Stosunki pomiędzy Polską a jej wschodnim sąsiadem od XVII w. do XVIII w. całkowicie zmieniły swj charakter. Początkowo Polska wywierała wpływ na Moskwę, ale w ciągu dwustu lat role się odwrciły....

Samorząd gospodarczy

Samorząd gospodarczy 1. Pojęcie Samorząd gospodarczy reprezentuje środowiska przedsiębiorcw i poprzez działania na rzecz przedsiębiorczości wspiera rozwj gospodarczy kraju. 2. Zadania wspieranie rozwoju przedsiębiorczości decentralizacja zadań admini...

Na Krawędzi. Kulisy konfliktu i kryzysu kubańskiego.

Na Krawędzi. Kulisy konfliktu i kryzysu kubańskiego. W 1961 roku amerykańska agencja wywiadowcza CIA uzyskała od swoich ludzi na Kubie informacje, że do portw przypływają statki radzieckie. Nie udało się dowiedzieć jaki jest ich ładunek, aczkolwiek szpiedzy przypusz...

Rola tzw. kategorii centralnych i efekt halo w spostrzeganiu partnera rozmowy

Rola tzw. kategorii centralnych i efekt halo w spostrzeganiu partnera rozmowy Badania przeprowadzone przez Aschał wskazują na istotną rolę tzw. kategorii centralnych w postrzeganiu u partnera interakcji. Te kategorie to ciepłe emocjonalnie i chłodne emocjonalnie. Jeżeli spostrzegamy...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry