• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuły: Renesans...

Nawigacja

Renesans w arhitekturze rzeźbie i malarstwie



Renesans w arhitekturze rzeźbie i malarstwie




Informacje oglne

Renesans w architekturze, rzeźbie i malarstwie, (z języka francuskiego renaissance, z języka włoskiego rinascita - "odrodzenie"), w sztuce okres rozwoju kultury europejskiej od schyłku średniowiecza do początkw doby nowożytnej, obejmujący XV i XVI w. - we Włoszech od XIV w. Charakteryzowały go m.in.: fascynacja antykiem, odrodzenie nauki, humanizm, zeświecczenie życia społecznego, ponadto indywidualizm i docenienie roli artysty w kształtowaniu kultury

Renesans we Włoszech

Renesans był stylem w sztuce zapoczątkowanym we Florencji na początku XV w. i promieniującym na inne kraje Europy. Nawiązanie do osiągnięć antyku wyrażało się poszukiwaniem harmonii form i jasności konstrukcyjnej, a przede wszystkim, wzorem Grekw, pojmowaniem piękna jako wartości obiektywnej, sprawdzalnej przy pomocy intelektu.



Dla rozwoju sztuki renesansu duże znaczenie miało powstanie mecenatu mieszczańskiego oraz zmiana społecznej pozycji artystw - niektrzy z nich stali się z rzemieślnikw cechowych samodzielnymi, wszechstronnymi twrcami. Do popularyzacji nowych form przyczyniła się teoria sztuki - publikowane traktaty i wzorniki (L.B. Alberti, A. Palladio, P.Della Francesca, Leonardo da Vinci).



Architektura

Dla architektury wzorem idealnych proporcji i podziałw były liczne zabytki rzymskie. Nowością były wprowadzone przez D. Bramantego centralne budowle kopułowe. Stosowano antyczne proporcje architektoniczne operując kolumnami i belkowaniem. Rozpowszechnia się schemat łuku triumfalnego oraz portyk z trjkątnym tympanonem. Występują często ornamenty o rodowodzie grecko-rzymskim m.in.: liście akantu, rozety, wieńce, układy kandelabrowe.



Najważniejsze typy architektoniczne to: pałac miejski z arkadowym dziedzińcem wewnętrznym, willa podmiejska z kondygnacją reprezentacyjną na parterze, ponadto wznoszone poza miastami pałace otoczone fortyfikacjami ziemnymi, tzw. palazzo in fortezza. W budownictwie sakralnym charakterystyczne były kaplice na planie centralnym. W świeckiej architekturze miejskiej renesansowe formy nadawano ratuszom, giełdom, sukiennicom. W konstrukcjach budowlanych szeroko stosowano łuk płkolisty, kolumnady arkadowe, proste belkowania, kopuły, sklepienia kolebkowe lub krzyżowe, stropy kasetonowe, a w elewacjach rustykę i boniowanie.



Malarstwo

Malarstwo renesansowe koncentrowało się na problematyce konstrukcji przestrzeni i bryły przedstawianych przedmiotw, czerpiąc z badań nad perspektywą linearną (Masaccio, P. Uccello) oraz barwną (m.in. P. Della Francesca).



Perspektywą barwną zajmował się też Leonardo da Vinci, ktry nadał kierunek rozwojowi malarstwa w końcu XV w., wprowadził komponowanie postaci w układach symetrycznych, m.in. trjkąta rwnobocznego, opracował też zasady sfumato, ktre zastąpiły dotychczasowy twardy, konturowy modelunek.



Charakterystyczny dla malarstwa był zwrot ku naturze ugruntowany jej obserwacją. Rozwijało się też malarstwo portretowe - najpierw w ujęciu profilowym, a następnie ukazujące płpostaci. Pojawiająca się często tematyka religijna i mitologiczna stanowiła w wielu przypadkach pretekst do przedstawiania życia wspłczesnego. Pejzaże dawały szczeglne możliwości eksperymentowania w zakresie trjwymiarowej przestrzeni. Czystym, nasyconym kontrastowo barwom towarzyszyło rozproszone światło.



Największymi mistrzami koloru i światła byli wenecjanie. W zakresie techniki szczeglne znaczenie miało stopniowe zastępowanie tempery techniką olejną - jako podobrazie obok dotychczasowej deski pojawiło się płtno. W malarstwie ściennym powszechna była technika fresku.



Najważniejszymi malarzami renesansu we Florencji byli: Masaccio, P. Uccello, S. Botticelli, A. del Castagno, D. Veneziano, B. Gozzoli, D. Ghirlandaio, Filippo Lippi i F. Lippi. W Umbrii - P. Della Francesca, Pinturicchio, Perugino, L. Signorelli. W Padwie - A. Mantegna. W Wenecji - rodzina Bellinich, V. Carpaccio, Giorgione, Tycjan.



W okresie dojrzałego renesansu wyjątkowe znaczenie miała wszechstronna, twrczość trzech najwybitniejszych indywidualności epoki: Leonarda da Vinci (Mediolan) oraz Michała Anioła i Rafaela (Rzym).

Rzeźba

Rzeźbie renesansu dał niejako początek konkurs w 1401 na brązowe drzwi do baptysterium przy katedrze florenckiej, ktrego zwycięzcą został L. Ghiberti - wskrzeszono wwczas antyczną technikę odlewu w brązie.



Najpowszechniejszym materiałem stał się jednak kamień (głwnie marmur). Rzeźba oderwała się od tła i stanowiła coraz częściej samodzielną kreację wolno stojącą. Tworzono popiersia portretowe, posągi konne, akty i przyścienne nagrobki niszowe. Płaskorzeźby pełniły rolę dekoracyjną i ornamentalną.



Najważniejszym przedstawicielem rzeźby wczesnego renesansu był florentczyk Donatello, ktrego Dawid (ok. 1430) to pierwszy akt w rzeźbie pełnej od czasw antyku. Tego samego dłuta jest pierwszy od starożytności wielki posąg konny - pomnik Gattamelaty w Padwie (1453). Czołowymi rzeźbiarzami byli także: M. da Fiesole, A. del Verrocchio, J. della Quercia, J. Sansovino, wreszcie L. della Robbia, ktry wprowadził do rzeźby technikę glazurowanej terakoty (biało-błękitne reliefy i tonda).

Do arcydzieł renesansu należą wczesne prace Michała Anioła: Pieta Watykańska (1498-1500), Dawid (1501-1504), Mojżesz (1513-1516).










Przykadowe prace

Wizja Boga i człowieka w poezji Bolesława Leśmiana

Wizja Boga i człowieka w poezji Bolesława Leśmiana Bolesław Leśmian był jednym z najciekawszych i najoryginalniejszych poetw swoich czasw. Choć głwna faza jego twrczości przypada na okres określany mianem XX-lecia międzywojennego to filozoficznie zakorzeniony jest on w M...

Spotkanie ze wspłczesnym artystą - list do przyjaciela.

Spotkanie ze wspłczesnym artystą - list do przyjaciela. DROGA KASIU! Piszę do Ciebie, ponieważ chcę opowiedzieć Ci o ważnym wydarzeniu w moim życiu. Wiem, że zawsze mogę liczyć na Twoją dyskrecję, wyrozumiałość, a także radę w każ...

Recenzja książki "Wrciłem z piekła" Roberta Czarkowskiego

Recenzja książki "Wrciłem z piekła" Roberta Czarkowskiego Postaram się zrecenzować książkę Wrciłem z piekła Roberta Czarkowskiego. Wyżej wymieniona pozycja zawiera elementy autobiografii, pamiętnika, częściowo także reportażu, wię...

Podział dwucukrw

Podział dwucukrw Disacharydy – dwucukry C12 H22O11 ? zbudowane z cząsteczek monosacharydw połączonych wiązaniem glukozydowym ulegają hydrolizie pod wpływem enzymw lub kwasw według rwnania: C12H22O11+H2O -C6H12O6+C6H12O6 ? w zależnoś...

Opisz sposb budowy toposu odwrconego z fragmentu powieści Olgi Tokarczuk Prawiek i inne czasy, porwnując go z historią opisaną w Księdze Rodzaju. Zanalizuj opowieś

Opisz sposb budowy toposu odwrconego z fragmentu powieści Olgi Tokarczuk Prawiek i inne czasy, porwnując go z historią opisaną w Księdze Rodzaju. Zanalizuj opowieść o grzechu pierworodnym według koncepcji wspłczesnej pisarki. Człowiek, od początku swojego istnienia, posz...

Podanie o pracę - wzr

Podanie o pracę - wzr PODANIE O PRACĘ X Y Gronowice, dnia 24. 02. 2004 r. ul.Łopatkowa 2/1 64-367 Gronowice tel. (0981) 379-293-7591 kom. 0087-2266-7826 Do Mikołaja Torczyńskiego Dyrektora Studia Nagraniowego Music Fatal Play ul. Wojska Polskiego 23 56-489 Eudowice Szanowny Panie D...

Oskarżenie Antygony z rodu Labdakidw - przemwienie.

Oskarżenie Antygony z rodu Labdakidw - przemwienie. Wysoki sądzie, szanowna ławo przysięgłych. Żyjemy w czasach, gdy anarchia i samowola są na porządku dziennym. Każdy z nas spotyka się z objawami lekceważenia oglnie przyjętego prawa. Zaczyna się zwykle n...

Zakrwawione skrzydła

Zakrwawione skrzydła Zakrwawione skrzydła Anioły mają skrzydła, Dzięki nim unoszą się w powietrzu, Są bez skazy, Białe, złote, srebrne…. Mj Anioł nie ma takich skrzydeł…. Ma je brudne…brudne od cierpie...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry