• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuły: Sokrates...

Nawigacja

Sokrates Tańczący Juliana Tuwima - analiza i interpretacja



Sokrates Tańczący Juliana Tuwima - analiza i interpretacja




Julian Tuwim był wspłzałożycielem i jednocześnie liderem grupy poetyckiej Skamander. To najbardziej znane ugrupowanie literackie XX wieku zafascynowane było bytem ludzkim, nie pomijając jego czysto biologicznych aspektw. Z wierszy skamandrytw bije witalizm – radość z życia, zachwyt nad wewnętrzną młodością i siłą fizyczną. Utwory te okazały się przełomowymi, ale i kontrowersyjnymi. Radykalne odstąpienie od dotychczasowego patosu liryki i roli poety-wieszcza, tak popularnych w epoce romantyzmu, nieraz wywoływały powszechne oburzenie. Niemniej jednak, skamandryci odwoływali się do tradycji literackiej, m.in. zachowując tradycyjną budowę wiersza.

Chociaż grupa Skamander była programowo bezprogramowa, posiadała ustalone wartości, ktrym hołdowała. Prawie wszystkie odnaleźć można w wierszu Juliana Tuwima Sokrates Tańczący. Już sam tytuł zaskakuje: Sokrates – jeden z największych filozofw w dziejach ludzkości – tańczący, czyli oddający się czynności trywialnej, nie spotykanej u osb poważnych i statecznych. Taniec kojarzy nam się z zabawą, radością i nieskrępowaniem, a w połączeniu z alkoholem staje się swawolną uciechą ciała.

Błędnym jest stwierdzenie, iż podmiot liryczny prowadzi monolog. Podrygujący Sokrates zwraca się raz do Cyrbeusa raz do Ksantypy – swojej żony. Wydawać by się mogło, że adresaci jego słw są oburzeni i zażenowani zachowaniem starego filozofa i nie zadają sobie zbędnego trudu, by odpowiadać Sokratesowi na jego zaczepki. Ten wyraźnie zdaje się z nich szydzić – zdrabnia ich imiona i zadaje drwiące pytania retoryczne. Tańczącemu mędrcowi towarzyszy autoironia. O sobie samym mwi stary kiep z kudłatym łbem, gałgan stary i tak dalej. Poeta, chcąc podkreślić nowy, zaskakujący charakter tej postaci, a także sytuacji, w ktrej umieszcza Sokratesa, używa wielu kolokwializmw: stare gnaty, (...) z brzydką mordą psa. Ten filozof, ktry cnotę okrzyknął najwyższą wartością, w alkoholowym upojeniu, podskakując, wykrzykuje że cnotą jest – zlizywać pył z ateńskich ulic! (...)Że cnotą jest w pęcherze dąć! Że cnotą jest – lać wodę w dzbany!. Te zabiegi nadają całemu utworowi humorystyczny charakter, a sytuacja przypomina scenkę kabaretową. Wpływ na to mają rwnież zabawne wtrącenia, jak np. Hopsa, hopsa-sa lub rypcium, pipcium.

Podmiot liryczny jest człowiekiem w wieku podeszłym, co jednak nie stanowi dla niego przeszkody w zażywaniu uciech. Sokrates sam o sobie mwi: Stary ja jestem, ale jary!. To ukłon w stronę witalizmu – sił życiowych i młodości. Filozof chce tańczyć i namawia do tego innych, nie żałuje starych ng. Na bok odsuwa konieczność podjęcia jakiejkolwiek pracy – leniwie wygrzewa się na słońcu, popijając mędrsze wino. Sokrates zdaje się cieszyć swoim życiem, czuje, jak w nim wszystko drga i pragnie wyrazić to poprzez swj obłąkańczy taniec. Zdaje sobie sprawę, że narażony jest na powszechne oburzenie i nieprzychylność otoczenia. Nie stanowi to jednak żadnego problemu – okrzykami sam zwraca na siebie uwagę, pragnie, by mu się przyglądano.

Sokrates posługuje się mową potoczną, charakterystyczna raczej dla ludzi prostych i niewykształconych, aniżeli dla wielkiego myśliciela. Używa zwrotw dosadnych, nie sili się na wyszukaną retorykę. Poważne zagadnienia, takie jak: Bogi i ludzie, dobro, zło. Rzeczpospolita, słowa, czyny, piękno(...) od zawsze stanowiące przedmiot rozważań filozofw nazywa kpiną. W zestawieniu z tańcem, winem i zabawą wydają mu się one mało znaczące. Prcz tego, odstępuje od swojej słynnej maksymy wiem, że nic nie wiem. Siebie samego nazywa wybrańcem, człowiekiem najmędrszym, ktry, jako że poznał taniec, posiadł całą wiedzę.

Skamandryci stworzyli nowy typ bohatera – szarego człowieka, niemalże prostaka, ktry posługuje się niewyszukanym słownictwem i nie odznacza się wyjątkowymi manierami. Bohater skamandrytw cieszy się życiem, jest optymistą. Lubi zabawę i nie stroni od alkoholu. Z wiersza bije tak charakterystyczna dla poezji skamandryckiej dionizyjskość, wywodząca się filozofii Nietzsche’go. Jej wyznacznikami są nieokiełznane siły natury i pęd życiowy. Sokrates tańczący jest wierszem o dużej ekspresji, na co składają się liczne wykrzyknienia, anafory, a także regularny rytm i melodyjność wiersza. Ekspresjonizm w tym utworze przejawia się rwnież w nawiązaniu do filozofii Henriego Bergsona. Podmiot liryczny odrzuca wszelkie dotychczasowe rozważania nad życiem i jego aspektami, a zatraca się w tańcu, poddaje siłom natury. Stan pijanego Sokratesa przypomina pląsy obłąkanego człowieka – ukazywanie takiej postawy – na granicy szaleństwa – rwnież jest charakterystyczne dla ekspresjonistw.

W tym utworze taniec jest symbolem wyzwolenia człowieka spod władzy rozumu i zdrowego rozsądku. W każdym człowieku drzemią pierwotne instynkty, odzwierciedlenie biologicznej natury – jego id. Sokrates poświęcił swoje życie filozofii, spędził je na poszukiwaniu prawdy. Dla Skamandrytw prawdą jest witalizm życiowy, radość z samego faktu egzystowania na Ziemi.






Przykadowe prace

Wykład z podstaw prawa- Politechnika Radomska

Wykład z podstaw prawa- Politechnika Radomska WYKŁADY PODSTAWY PRAWA JĘZYK PRAWNY ? Język, w ktrym redaguje się przepisy prawa ? Język precyzyjny, hermetyczny i specjalistyczny ? Czasem te same słowa mają inne znaczenie niż w języku potocznym ? Ustanawia ...

Struktura organw władzy Rzeczypospolitej Polskiej-władza ustawodawcza

Struktura organw władzy Rzeczypospolitej Polskiej-władza ustawodawcza Zasady prawa wyborczego -zasada powszechności: każdy z nas ma czynne i bierne prawo wyborcze. Pierwsze z nich pozwala na wybierać a drugie kandydować. Czynne prawo wyborcze przysługuje wszystkim obywatelom, ktrzy ...

Ukryta głębia (recenzja adaptacji Świętoszka).

Ukryta głębia (recenzja adaptacji Świętoszka). Dogłębnie zinterpretować Świętoszka Moliera tak naprawdę pozwolił mi spektakl w reżyserii Andrzeja Seweryna. W roli głwnej możemy zobaczyć Michała Żebrowskiego, Elmirę zagrała M...

Rafael Santi - biografia

Rafael Santi - biografia RAFAEL SANTI Żył krtko. Działał w najważniejszych ośrodkach kultury renesansu, na dworach w Urbino, Florencji, Rzymie za pontyfikatu Juliusza II i Leona X. W tym samym czasie co Leonardo da Vinci, Michał Anioł i Bramante poszukiwał ideału piękna...

Die Zeitschriften

Die Zeitschriften Ich lese gern die Zeitschriften: Gala und Super Volley. Diese Zeitschriften sind sehr interessant. In Gala kann man sehr interessante Interviews mit Schauspielern und mit Popsangern lesen. Hier befinden sich viele Artikeln uber Mode. Die Leser schreiben Briefe an die Redaktion. Sie erzahlen von ihren Problemen...

Biografia - K.I Gałczyński

Biografia - K.I Gałczyński K. I. Gałczyński urodził się w Warszawie 23 stycznia 1905 roku przy ulicy Mazowieckiej. Ojciec jego, Konstanty Gałczyński był technikiem kolejowym, matka (z domu Łopuszyńska) crką właściciela restauracji znanej podwczas firmy...

Biografia Jana Kochanowskiego

Biografia Jana Kochanowskiego Jan Kochanowski to poeta, najwybitniejszy przedstawiciel humanistycznej poezji w dobie polskiego renesansu. Urodził się w 1530 roku w Sycynie koło Radomia. Pochodził z średnio zamożnej rodziny, miał liczne rodzeństwo (sześciu braci i pięć ...

Bogowie Grecji

Bogowie Grecji Apollo (gr. ??????? Apollon, zwany też ????? Phoibos "Jaśniejący") w mitologii greckiej syn Zeusa i Latony (Leto). Urodził się na wyspie Delos. Był bliźniaczym bratem Artemidy. Uważany za boga piękna, światła, słońca, życia, śmierci, muzyk...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry