• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuy: Sprawozda...

Nawigacja

Sprawozdanie



Sprawozdanie


Sprawozdanie z wystawy

Szabla Polskiej Kawalerii XX wieku



Wystawa jest czasowa i znajduje się w Muzeum Tradycji Niepodległościowych w centrum Łodzi na ul. Gdańskiej w budynku dawnego carskiego więzienia. Wystawę można oglądać w poniedziałki, wtorki i czwartki w godzinach od 9.00 do 17.00, w środy w godzinach od 10.00 do 18.00, w sobotę w godzinach od 9.00 do 15.00, w niedziele w godzinach od 10.00 do 15.00. Wejście dla osb indywidualnych jest bezpłatne, zorganizowane grupy płacą symboliczna cenę.

Głwnym tematem , zresztą jak wskazuje sam tytuł wystawy, jest szabla i jazda, ponadto znajdziemy tu kilka egzemplarzy broni palnej. Szabla pojawiła się w Europie w I wieku za pośrednictwem Awarw. Szabla była bardziej użyteczna od miecza, o wiele lżejsza umożliwiała szermierkę dzięki niej bardzo bogaty był repertuar uderzeń, parad i ripost.

Przede wszystkim orężem tym posługiwała się kawaleria, nietrudno przypomnieć sobie sławne zwycięstwa pod Grunwaldem w 1410r., Kircholmem w 1605 r. (atak 4tys. husarii rozbił szyki 12 tys. armii szwedzkiej) czy Wiedniu 1683 r. W wieku XVIII szabla zaczęła odchodzić na dalszy plan na skutek rozwoju broni strzeleckiej i artylerii, ale wybitni wodzowie potrafili wykorzystać kawalerie min. Napoleon pod Austerlitz ( bitwa 3cesarzy)

Zwiedzanie rozpoczynamy od pomieszczenia, w ktrym umieszczony jest strj kawalerzysty wraz z następującymi modelami szabel: szabla polska oficera kawalerii wz. 1917, z pochwą, kawaleryjska, żołnierska wz. 1917, z pochwą, polska wz. 1917/19 i klinka węgierska z krzyżem i napisem: ANGARIA i dedykacją: ppor. T. Osińskiemu twrcy i dowdcy szwadronu radomskiego-IV szwadronu 11 pułku ułanw, 1919.

Strj składa się z oficerek, spodni z czerwonymi lampasami, pasa, z kurtki zwanej kożuszkiem i czapki polowej.

W tle umieszczona jest fotografia przedstawiająca 2 kawalerzystw.

Po prawej stronie na ścianie znajdują się historia niektrych egzemplarzy szabli, dzięki temu można się dowiedziec w jakim czasie była ona używana i przez jakie pułki. Z boku umieszczona jest gablotka wraz z kopiami następujących sztandarw : 7 pułku Strzelcw Wielkopolskich, 7 Dywizjonu Artylerii Konnej w Poznaniu, 4 Pułku Strzelcw Konnych im. Ziemi Łęczyckiej. Ponadto zostały tu dodane bardzo interesująco wyglądające medale, odznaki i legitymacja. Można obejrzeć medale 10 Pułku Strzelcw Konnych w Łańcucie, 17 Pułku Ułanw Wielkopolskich, Trzechsetnej rocznicy zwycięstwa polskiej kawalerii, 1 Pułku Ułanw Wielkopolskich oraz medale pamiątkowe gen Romana Abrahama.

W następnej części znajdują się szable polskie : wz. 1921/1922 oficera 3 Pułku Ułanw Śląskich z pochwą, oficerską galową, wz 1921/22 z pochwą wz. 1921/22 z głownią niemiecką, oficerską wz. 1934 z pochwą, kawaleryjską wz. 1934. Dla celw ceremonialnych w czasie wojny najczęściej były stosowane szable wz. 1921/22. Dodatkowo możemy tu znaleśc oto mundur generała dywizji w stroju wieczorowym wraz z dwoma medalami: Krzyżem Walecznych i Virtuti Militari . Warto dodać że został wprowadzony w 1792r. po bitwie pod Zieleńcami przez Jzefa Poniatowskiego.

Po prawej stronie znajduje się szereg fotografii i obrazw przedstawiających min. atak polskiej kawalerii na konną armię Budionnego pod Komarowem dnia 31 sierpnia 1920. Znajdziemy zdjęcia radomskiego szwadronu kawalerii i kompletne umundurowanie ułanw Legionw Polskich.

W następnej gablocie można obejrzeć modele szabel kawalerii austriackiej a więc: wz. 1861/1869r., wz. 1869 z pochwą, wz. 1904 oraz kawaleryjską wz. 1904 z pochwą. Szable były noszone często z polskimi temblakami. Były używane przez żołnierzy min. w dwudziestoleciu wojennym. Szable wyglądają masywnie ważą około 3,5 kg to na pewno wpłynęło na szybkość zadawania cięcia, szermierka wymagała ogromnej siły i niezłej zręczności.

Po prawo znajdują się liczne obrazy upamiętniające gen. Jana Zientarskiego, por. 8 Pułku Ułanw J. Poniatowskiego a także Wojciecha Kossaka na koniu w szarży na tle wsi polskiej.

Na końcu sali umieszczone zostały szable pochodzenia pruskiego, rosyjskiego i francuskiego

Pierwszą grupą, są szable pochodzenia francuskiego jest ich najmniej tylko 3 egzemplarze: szabla francuska kawalerii lekkiej M. 1822, An wz. 1822, oraz M 1822/24.

Szable wzoru 1822 stanowiły uzbrojenie niektrych jednostek kawalerii Wojska Polskiego w latach 1919-1927. Używano ich od grudnia 1927 aż po rok 1939, ale z obciętymi kabłąkami bocznymi.

Następnie obejrzymy szable pochodzenia pruskiego znajdują się tu modele jazdy wz. 1811, oficera kawalerii wz. 1852, szeregowego kawalerii wz. 1852, oficera kawalerii wz. 1852/79 artylerii konnej wz. 1856 artylerii m. 1856/1873, Niemcy, wz. 1852/1879

Z tych modelw korzystali rwnież Polacy, zasłużyły się podczas powstania wielkopolskiego, śląskiego a także w powstaniu listopadowym i styczniowym. Ponadto sporadycznie były używane w dwudziestoleciu wojennym.

Następnie zajmiemy się modelami rosyjskimi tzw. szaszkami.. możemy tu obejrzeć szaszke kozacką wz. 1881, rosyjską artylerii, żołnierską wz. 1881, z pochwa Stefana Żbowskiego, tzw. kubanke z 1907, oficera kawalerii wz. 1909 oraz z 1927. największe wrażenie robi szaszka z 1927r. dowiedziałem się od autorw wystawy że była noszona na skrzanym pasie przez lewe ramie pod pasem głwnym, klasycznie po kozacku – krzywizną do tyłu.

Szable rosyjskie kawaleryjskie były częściej używane niż austriackie m in. z tego powodu, że były lżejsze co zdecydowanie poprawiało dynamikę zadawanych cieć. Wśrd szeregowych rozpowszechnione były szaszki kawaleryjskie wz. 1881 tzw. drakonki wśrd oficerw rwnież szaszki oficerskie wz. 1909. Szable rosyjskie były używane w latach 1918-21, w szable kawaleryjskie wzoru 1927 były uzbrojone jednostki LWP w latach 1944-1947.

Następne 3 egzemplarze to: szabla podarowana gen. Janowi Zientarskiemu – Lizińskiemu, komendantowi Okręgu AK-Radom-Kielce, 24.10.1969, szabla polska, oficerska, paradna wz. 1971, z pochwą, temblakiem temblakiem żabką., szabla polska paradna wz. 1976.

Na uwagę zasługuje pierwsza spośrd nich, zachwyca zdobieniem rękojeści wyrobienie takiego dzieła wymagało wiele wysiłku. Szable wzoru 1971 i 1976 były produkowane w Łodzi w fabryce Wifama.

Do wystawy dołączono kilka egzemplarzy broni palnej m in: Berthier wz. 1892 MD (Francja), kal. 8mm, drugi ten sam model wraz z pasem nośnym, Karabinek Chassepot m. 1871 (Niemcy-Prusy), kal. 11mm, kawaleryjski Manlicher wz. 90 (Austro-Węgry), Mosin wz. 91 (ZSRS), kal. 7.62 mm tzw. drakoński, pistolet VIS wz. 35, kal. 9mm, Cebra wz. 16, kal. 7,65 mm, Dreyse wz. 1907 (Niemcy) kal. 7,65mm, Steyr-Hahn m. 1912, kal. 9mm (Austro-Węgry) oraz Colt m. 1911 A1 (USA), kal. 11,43. Najcięższy z nich jest Chassepot ponadto ma około 1,5m więc nie był łatwy w użyciu.

Najbardziej ciekawym eksponatem moim zdaniem był duży obraz Jzefa Piłsudskiego na koniu na tle Kasztanki, Ciekawe jest, że koń umieszczony na obrazie nie służył w kawalerii, dlaczego?? Ponieważ ma uszy, a konie służące w kawalerii najczęściej nie miały ich, wynikało to z tego że podczas walki w zwarciu traciły je podczas wykonywanie zamachw.

Moje wrażenia po wyjściu z budynku muzeum są pozytywne. Pierwszym plusem przemawiającym za tym aby odwiedzić wystawę jest możliwość spotkania kompetentnej osoby, ktra chętnie podzieli się z nami swoja wiedzą opowiadając nam więcej na temat interesujących nas przedmiotw i udostępniając nam ciekawe materiały dotyczące wystawy. Ponadto znajdziemy tu wiele ciekawych fotografii i obrazw upamiętniających wspaniałe zwycięstwa naszej jazdy, ktre do dziś są powodem naszej dumy. Kolejnym argumentem przemawiającym za odwiedzeniem wystawy, zwłaszcza dla tych ktrzy interesują się tą dziedziną polskiej historii jest możliwość nabycia ciekawego folderu dotyczącego wystawy, ktry w obszerny sposb opisuje poszczeglne eksponaty.

Za minus można uznać to, że większa cześć egzemplarzy jest jedynie kopią, no ale cż nie jest możliwością by wszystko przetrwało do naszych czasw. Ponadto nie można fotografować eksponatw z czym nie spotykamy się na większości wystaw. Osoby nieinteresujące się historią mogą odebrać wystawę jako monotonną. Eksponaty są przedstawione w gablotkach z opisami, a wiec dokładne zwiedzenie wystawy jest dość czasochłonne. Myślę, że dobrym pomysłem byłoby zastosowanie prezentacji dźwiękowej.

Mimo tych kilku minusw wystawa była bardzo ciekawa i pouczająca, serdecznie zapraszam do jej odwiedzenia tym bardziej, że jest czasowa.

Damian T.



Prosze o wyrozumiałoścw komentarzach, ponieważ to moja 1 zamieszczona praca.





Przykadowe prace

Sytuacja polski w XVII wieku

Sytuacja polski w XVII wieku Konflikty Rzeczypospolitej z sąsiadami w XVII wieku. Rzeczypospolita w XVII wieku wplątała się niestety w wiele bardzo wyniszczających wojen. Już w wieku XVI rozpoczął się polsko-rosyjski konflikt. Był kontynuacją wojen, jakie pod konie...

Powstanie i działalność obozu polskiej lewicy komunistycznej

Powstanie i działalność obozu polskiej lewicy komunistycznej Po wybuchu wojny na ziemiach polskich działały niewielkie grupki komunistw, nie stanowiące jednak znaczącej siły. Atak Niemiec na ZSRR przyspieszył tworzenie przez Stalina komunistycznego zaplecza w Polsce. W tym celu zost...

Pojęcia z zakresu prawa spadkowego

Pojęcia z zakresu prawa spadkowego Prawo spadkowe - to zespł przepisw prawnych odnoszących się do przejścia ogłu cywilnych, majątkowych praw i obowiązkw zmarłego na inne osoby. W znaczeniu podmiotowym oznacza uprawnienia określonych osb do dziedziczenia po osobie zmar...

Charakterystyka Adama Cisowskiego

Charakterystyka Adama Cisowskiego Adam Cisowski to tytułowy bohater znanej książki Kornela Makuszyńskiego pt. "Szatan z sidmej klasy". Był on 17-letnim uczniem gimnazjum chłopięcego w Warszawie Adaś był wysokim chłopcem o pękatej twarzy i rozmierzwionej czupry...

Post

Post Post jest pewną niezwykłą formą modlitwy. Jest to modlitwa ciała i duszy. Post polega przede wszystkim na wstrzemięźliwości od pewnego rodzaju pokarmw, lub też czynności, ktre zazwyczaj nie są potrzebne, ale sprawiają nam przyjemność (np. Oglądani...

Recenzja filmu "Warszawa"

Recenzja filmu "Warszawa" Warszawa już dawno stała się dla Polakw symbolem dobrobytu i szczęścia. W poszukiwaniu tych wartości ściągają do niej ludzie z całej Polski. Dariusz Gajewski w swoim obrazie ‘Warszawa’ obala ten kolejny mit. Polska Arkadia ...

Motyw tułaczki

Motyw tułaczki Motyw wędrwki w literaturze antyku i średniowiecza Wędrwka od zawsze stanowiła nieodzowną część życia człowieka. Czy to cielesna, czy to duchowa, była i jest wyrazem poszukiwań. Wędrowanie nie łączyło się...

Recenzja Książki ,,Konstantyn Wielki" A.Krawczuka

Recenzja Książki ,,Konstantyn Wielki" A.Krawczuka ,,Konstantyn Wielki? Aleksander Krawczuk Książka ,,Konstantyn Wielki?, to jedno z wybitnych dzieł wspaniałego polskiego historyka Aleksandra Krawczuka. Potrafi on z niesamowitą precyzją opisywać w swych książkach dzieje mini...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry