Parse error: syntax error, unexpected 'Avignon' (T_STRING) in /home/bsitvaxi/domains/opracowania.biz/public_html/includes/output_handling_include.php(89) : eval()'d code on line 1
 - Artykuły: Sur le pont d'Avignon - Krzysztof Kamil Baczyński - analiza i interpretacja wiersza
  • bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuły: Sur le p...

Nawigacja

Sur le pont d'Avignon - Krzysztof Kamil Baczyński - analiza i interpretacja wiersza



Sur le pont d'Avignon - Krzysztof Kamil Baczyński - analiza i interpretacja wiersza




Styczeń. Za oknami ciemno, zimno, ponuro. Dla wielu z nas jedno spojrzenie na nieprzyjemny, zimowy krajobraz jest wystarczającym powodem, aby zamknąć się we własnym mieszkaniu i nie wychodzić z niego aż do wiosny. Bo wiosną kwiatki rosną i kwitnie miesiąc maj – jak śpiewał Wiesław Golas. Wiosna przynosi radość. Optymizmem napawa nas pojawienie się pierwszych przebiśniegw.

Na takim, pozytywnym skojarzeniu z zieloną porą roku bazował poeta XX- lecia międzywojennego – Krzysztof Kamil Baczyński.

Artysta w porwnał swj wiersz: Sur le pont d’Avignon do Fotografii wszystkich wiosen . Dzięki tej wdzięcznej hiperboli przekonuje odbiorcw o ładunku emocjonalnym zawartym w utworze, ktry nie tylko jest radosny jak wiosna, ale wręcz jak wszystkie wiosny. Podobne znaczenie można odczytać ze zdania, jakoby wiersz ten był żyłka słoneczną na ścianie – Słońce: symbol życia i uśmiechu, w połączeniu z cienką żyłką daje wrażenie delikatności i kruchości, czegoś, co wydaje się niepewne, ale jednocześnie jest zapowiedzią nadchodzącego świtu.

Nieprzyjemne skojarzenia wywołuje jednak odbicie promienia na ścianie. Można je wiązać zarwno z ulotnością i przemijaniem, jak i teorią Platona, jakoby cały nasz świat był swoistym oszustwem, a prawda znajdowała się w krlestwie cieni: świecie idei.

Światło na ścianie z łatwością może się przesuwać wraz ze zmianą pory dnia: pojawiać się o poranku i znikać, gdy nastaje noc. Tak samo jak życie ludzkie: zaczyna się i kończy w mgnieniu oka, jest niepewne i zwłaszcza dla pokolenia Kolumbw: w każdej chwili może przysłonić je chmura kostuchy.

Podmiotem lirycznym w wierszu jest jakiś człowiek, prawdopodobnie sam Baczyński. Możemy podejrzewać, że jest to poeta, ponieważ ofiaruje nam swj wiersz w słowach:

Kantyczki deszczu wam przyniosę . W pełnym poetyckich metafor, porwnań i synestezyjnych opisw wierszu, podmiot czerpie przede wszystkim z trzech dziedzin: pisze o przyrodzie, muzyce oraz wspomnieniu tańca, ktry niegdyś odbywał się na moście w Avignone.

Wszystko to poeta zręcznie łączy, tworząc tak magiczne zjawiska jak liściaste suknie panien czy anemiczne pączki ciszy .

Zjawiska, ktre w normalnym świecie nie mogą zostać zestawione, w rzeczywistości wykreowanej przez Baczyńskiego zdobywają nowe znaczenie, oddziałując nie tylko na wyobraźnię czytelnika, ale rwnież na jego emocje i zmysł estetyczny.

Jest wiele odgłosw właściwych naturze – śpiewanie słowika, szelest zbż czy szept strumyka. Jednak tym razem podmiot liryczny nadaje nutom możliwość bicia w nieba dzwon a wodzie wiatrem oddychanie . Rwnież tutaj szczeglne znaczenie mają skojarzenia: nuty, unoszące się do gry niczym bańki mydlane i takie same bańki pojawiające się na oddychającej wodzie, wzburzonej i pieniącej się dzięki podmuchowi wiatru.

Porwnuje także Zielone, staroświeckie granie do anemicznych pączkw ciszy . Już samo nadanie graniu koloru jest specyficznym zabiegiem kreacjonistycznym, tak samo jak słowo staroświeckie – odsyłające nas do nie do końca ograniczonej przeszłości, prawdopodobnie czasw świetności pont du Avignon . O tym, ze wspominane wydarzenia już minęły świadczy zestawienie owego wesołego, umuzykalnionego obrazka z anemicznymi pączkami ciszy , ktre w chwili wspłczesnej podmiotowi lirycznemu rozkwitają na miejscu dawnego balu.

Podmiot jest więc obserwatorem i wizjonerem. Stojąc na moście tworzy swj własny świat. Moment, w ktrym czas na chwilę się zatrzymał, przepełniony dynamizmem i wiosenną radością. Jednak słowa

W drzewach, w zielonych okien ramie

przez widma miast - srebrzysty gotyk

Nasuwają nam raczej skojarzenie z miastem, z jakimś mieszkaniem. Być może więc wizja tańcw jest po prosty wymysłem, snem człowieka zamkniętego w domu, dla ktrego widok przez okno jest powodem do szczęścia i impulsem do rozmyślań.

Wiemy, że Tańczą panowie, tańczą panie - podmiot nie ma tu na myśli konkretnych par, ludzi, ktrych zna lub choćby kojarzy. Są to zupełnie neutralne postacie. Nie wiemy czy są szczęśliwe, czy też smutne. Mimo to, dzięki barwnym opisom odnosimy wrażenie, że na moście panuje atmosfera zabawy.

Poeta prbuje wprowadzić w swoją wizję rwnież czytelnika. Instruuje go, w słowach:



Odetchnij drzewem, to usłyszysz

jak promień - naprężony ton,

jak na najcieńszej wiatru gamie

tańczą liściaste suknie panien



Z początkowo absurdalne zadanie staje się zgrabnie sporządzoną metaforą, sugerującą odbiorcy puszczenie wdz wyobraźni, prbę kontaktu z naturą. Bowiem jedynie przyroda ma moc nadawanie dźwiękw temu, czego już nie ma. Tylko ona potrafi nadać kształt naszym snom. Tylko dzięki niej potrafimy odzwierciedlić prawdziwą delikatność, naturalność zwiewność, tak jak liściaste suknie panien na wietrze.

Prcz porwnań do przyrody Baczyński używa innego charakterystycznego chwytu, aby namalować sytuację opisaną w utworze. Jego wiersz mieni się paletą barw, począwszy od zasygnalizowanego błękitu wody, brązu drzewa i żłci promienia słonecznego, poprzez fizyczną zieleń okien i lasw, oraz skontrastowaną z nimi biel Łań ( będących jednocześnie symbolem kobiecości) aż do nieco abstrakcyjnego srebrzystego gotyku i ptakw płowozłotych . Wszystkie te kolory mają pozytywną wymowę, więżą się ze szczęściem i bogactwem, symbolizują radość życia.

Podobnie interpretować możemy rwnież nasilenie dźwiękw. Ani odgłosy przyrody, ani ludzi nie są pod żadnym względem przerażające. Nie wywołują strachu czy niesmaku. Są raczej miłe. Przedmioty często ulegają uosobieniu, tak jak oddychająca woda czy jak anemiczna cisza - personifikowaniu. Nadania cech ludzkich zjawiskom w niektrych przypadkach uniknął Baczyński stosując charakterystyczne dla swojej twrczości elipsy np.: wyblakłe nutki w nieba dzwon

Wiersz Sur le pont d’Avignon jest znakomitym odzwierciedleniem jednego z najciekawszych uzdolnień artysty: słuchu muzycznego.

Jego forma: lekkie, proste, krtkie zdania, synestezyjne opisy, nieregularna ilość sylab w wersach, melodyjność oraz refreny nieubłaganie przywodzi na myśl budowę piosenki.

Wrażenie to potęguje nagromadzenie dźwiękw, choć brakuje onomatopej i aluzji dźwiękowych.

Dźwięk prowadzi nas przez cały utwr, od momentu, gdy pojawia się jako kantyczka deszczu: utwr nostalgiczny, powiązany poprzez swj religijny charakter z dzwonem nieba- siedzibą boga. Muzyka ukazuje się zarwno formie fizycznej: nutek, lutni jak i abstrakcyjny: tonw, gam. Z początku jest cicha, anemiczne, pźniej staje się delikatna, naprężona, świszcząca, zaczyna wirować, by w końcu cichnąć, tak samo jak w wyobraźni podmiotu lirycznego cichną odgłosy z balu na sur d’Avignon .






Przykadowe prace

Renesans i barok. Dwie wizje świata i dwie poetyki (na wybranych przykładach).

Renesans i barok. Dwie wizje świata i dwie poetyki (na wybranych przykładach). Renesans to wielka epoka kulturowa, rozpoczynająca dobę nowożytną, ktra we Włoszech trwała od XIV do początku XVI wieku, a w XV wieku objęła swym zasięgiem kraje Europy zachodniej, płn...

Dialog między sprzedawcą a klientem w sklepie odzieżowym

Dialog między sprzedawcą a klientem w sklepie odzieżowym V = Verkufer K = Kunde In einem Geschft. Der Verkufer spricht den Kunden an. V: "Kann Ich Ihnen vielleicht behilflich sein?" I: "Oh,sehr nett,dass sie fragen! Ich suche einen Ringelpullover in den Farben schwarz-grau. Haben sie sol...

Raport U Thanta

Raport U Thanta Strategia ochrony przyrody i środowiska została opracowana stosunkowo niedawno. Pierwszym dokumentem był apel Sekretarza ONZ - znany jako Raport U'Thanta: "Człowiek i jego środowisko" (The problems of human environment)- ogłoszony w 1969 r. W raporcie tym U Thant, na podstawi...

Średni skład czystego powietrza i jego ochrona przed zanieczyszczeniami

Średni skład czystego powietrza i jego ochrona przed zanieczyszczeniami Średni skład czystego powietrza i jego ochrona przed zanieczyszczeniami Powietrze atmosferyczne jest bezbarwną i bezwonną mieszaniną gazw, tworzącą zewnętrzną strefę Ziemi. ...

Zadania przygotowawcze do konkursu

Zadania przygotowawcze do konkursu Sprawdź co cię czeka .... 1. PAWEŁ MA 7 PATYCZKW. JEDEN PRZEŁAMAŁ NA DWIE CZĘŚCI. ILE PATYCZKW MA TERAZ? A) 6 B) 7 C) 8 D) 9 2. KTRA Z LICZB JEST PODZIELNA PRZEZ TRZY? A) 172 B) 65403 C) 50513 D) 131312 3. ZOSIA MA URODZINY...

Zanalizuj i zinterpretuj wiersz Rzym Juliusza Słowackiego.

Zanalizuj i zinterpretuj wiersz Rzym Juliusza Słowackiego. Motyw przemijania i niepewności bytu ludzkiego poruszony był wielokrotnie już w epoce średniowiecza. Hasła takie jak: Memento Mori, czy motyw Vanitas, Vanitatum wytyczały ludziom zupełnie nowe drogi życia. Juliusz Słowack...

Geneza kary śmierci w Polsce

Geneza kary śmierci w Polsce GENEZA KARY ŚMIERCI W POLSCE Kara śmierci w Polsce tak jak w Europie była stosowana w średniowieczu na podstawie prawa zwyczajowego. Pierwsza norma stanowiona w sprawie kary śmierci pojawila sie dopiero w statutach Kazimierza III Wielkiego (poł....

Das Elternzimmer

Das Elternzimmer Das Zimmer meiner Eltern ist sehr gro. Die Wnde sind wei. Der Schrank steht rechts neben der Tr. Das Bett steht links neben dem Sessel. Zwischen ein Bett und dem Sessel steht ein Tisch. Darauf dem Tisch steht Blumenvase. ber dem Bett steht das Regal. Darauf dem Regal liegt Fernshapparat. Auf dem Boden liegt ein...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry