• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuły: Teatr gr...

Nawigacja

Teatr grecki



Teatr grecki




Pierwszy teatr powstał XXV w. temu w starożytnej Grecji poprzez przekształcenie pewnych obrzędw religijnych w widowiska. Na samym początku swojego istnienia znajdował się na wolnym powietrzu , mieszcząc się w budowli otwartej, bez dachu. Pozwalał na to ciepły i łagodny śrdziemnomorski klimat.

Po środku owej budowli znajdował się płokrągły lub mający kształ niepełnego koła plac zwany "orchestra", otoczony dookola widownią. Widownia była amfiteatralna, czyli składająca się z wielu rzędw siedzeń wznoszących się stopniowo ku grze. Kamienne ławy tych siedzeń ustawiano płkoliście w płokrągłym zagłębieniu zbocza lub pagrka.

Naprzeciw owej widowni, na skraju "orchestry", wznosił się drewniany budynek noszący nazwę "skene" - czyli scena. Znajdowały się w nim pomieszczenia dla katorw oraz urządzenia scenicze, zaś na jego tle rozgrywały się teatralne widowiska starożytnych Grekw - dramaty i komedie.

W starozytnym teatrze greckim używane był proste techniczne urządenia scenicze - zapadnie, ruchome platformy oraz bloki do podciągania dekoracji i aktorw w grę i opuszczania w dł. Grecy używali w niektrych przedstawieniach tzw. "machiny do grzmotw" , ktre składały się z kilku dzbanw napełnionych kamieniami. Przesypując te kamienie do miedzianego naczynia słychać było dźwięk przypominający grzmoty.



Teatr grecki wywodzi się z obrzędw kultowych, z misteriw, ktrymi czczono boga jako swiecę pewnych darw i łask. Pewne formy widowisk już od bardzo wczesnych epok związane są z duchownym życie Grekw. Misteria ku czci Dionizosa ewoluowały w kierunku przekształcenia się w obrzędy teatralne, w ktrych udział brał chr śpiewający pieśni. Uczestnicy przebierali się w skry kozłw udając satyrw - bstwa płodności u urodzaju, wyobrażane z końskimi nogami i ozdobione koźlimi rogami. Sporo czasu minęło zanim w rdzennej Grecji nastąpił przełom w obchodzeniu misteriw dionizyjskich - wprowadzono aktora, ktry wdawał się z chrem w dialog. Pomysł ten przypisano Tespisowi, ktry był wędrownym aktorem, żyjący na wozie wraz ze swoją trupą, jeżdżąc od miasta do miasta. Jednakże potem taka forma teatru objazdowego znikła, ponieważ każde, nawet najmniejsze miasto, wybudowało dla siebie swj własny, stały teatr i miało ambicje, aby był on najokazalszy ze wszystkich.

Przedstawienia teatralne organizowano jako konkursowe, jako pewien rodzaj festiwalu. W takich konkursach zwykle brało udział trzech autorw, ktrzy wystawiali po jednej trylogii, powiązanych wsplną treścią mitologiczną. Każdą z trylogii dopełniał dramat satyrowy, czyli krtka, przeważnie obsceniczna farsa odgrywana dla odprężenia widza po emocjach.

Obok trylogii pojawiła się komedia, utwr o tematyce obyczajowej, pźniej także politycznej. Poeci Chionides i Magnes (VI w.p.n.e.) uchodzili za twrcw tego gatunku widowisk teatralnych.

Aktorzy teatru greckiego występowali głwnie w maskach i koturnach, byli to wyłącznie mężczyźni. Autor z początku musiał spełniać wszystkie role - być reżyserem, kompozytorem, aktorem i śpiewakiem. Z czasem funkcje te rozdzielono. Aktorzy zaznawali wielkiej sławy i odnoszono się do nich z wielkim szacunkiem, choć nie dorwnywało to zwycięzcom olimpijskim.

Autorzy - zawistni o laury walczyli bardzo zacięcie o względy publiczności, ktra wpływała decydująco na orzeczenia jurorw.



Przedstawienia teatralne odbywały się tylko dwa razy do roku: komedie wystawiano w zimie, w czasie święta Lenajw, a tragedie podczas wielkich Dionizojw na wiosnę, kiedy było już ciepło. Zarwno lenaje jak i dionizoje wielkie (miejskie) obchodzono ku czci Dionizosa - boga wina i latorośli. Obchodzono także Dionizoje Małe (wiejskie), ktry miały bardziej charakter cyrkowy niż teatralny, a aktorzy byli drugorzędni. Na przedstawienia przychodziła cała dorosła ludność, także kobiety i niewolnicy. Dlatego też nie jest dziwna wysoka liczba miejsca w starozytnym teatrze, ponieważ odpowiadała ona liczbie mieszkańcw danego miasta.



Trzej najwięksi tragicy antycznej Grecji rezprezentują szczyty światowej litearatury dramatycznej. Najstarszy z nich - Ajschylos wystąpił po raz pierwszy ze swą sztuką na ateńskiej scenie w 484 r.p.n.e jednocześnie wprowadzając do widowiska drugiego aktora. Ocalało siedem jego tragedii. Drugi tragik to Sofokles. Był on prawie trzydzieści lat młodszym rywalen i zaćmił sławę starego arcymistrza zwyciężając w konkursie w 468 r.p.n.e. on natomiast wprowadził na scenę trzeciego aktora i na tym się skończyło, bo trzeci z wielkich tragikw grecki, Eurypides miał dużo kłopotw z widzem z powodu modernistycznej i erotycznej treści swoich utworw.

Wspaniale natomiast, choć też nie na zbyt długo rozwinęła się komedia attycka. Tragedie sbierały podziw i szacunek. Jednak komedie podobały się bardziej, więc niebawem pojawili się pisarze, ktrzy dramaty o bogach i herosach odłożyli na bok, aby wyspecjalizować się w tworzeniu komedii. Pisali dobre utowry, także wwczaj, gdy zabrakło wielu świetnych tragikw.

Arystofanes był największym twrcą tzw. komedii starej i politycznej, dla ktrej nic nie było święte, ani przywdcy polityczni, ani najważniejsze osoby w kraju. Arystofanes przycichł po wojnie peloponeskiej, ktrej był zdecydowanym przeciwnikiem. Z nim rwnież komedia polityczna zeszła na drugi plan. Władze zorientowały się, że wyszydzanie z państwowej polityki to zgroza, więc rychle zakazały wystawiania komedii politycznej.





"Życie jest krtkie, sztuka długotrwała"



To grecki powiedzenie w łacińskiej wersji brzmiące "Ars longa, wita brevis" okazało się prorocze. Cywilizacja zachodnia przez blisko dwa tysiące lat czerpała inspiracje ze wzorw teatrw utworzonych przez Grekw. To własnie dzięki nim zawdzięczamy tak duży rozwj sztuki teatralnej. Teatr pozwolił przetrwać mitom greckim, a także tragediom i komediom, ktre przedstawiły scenę politycznę starożytnej Grecji.



Ruiny teatrw greckich są jednymi z najwiekszych urokw antycznego pejzażu Grecji. Niektre z tych dawnych arcydzieł budownictwa majestatycznie i przeważnie znakomicie wkomponowane w otaczający je pejzaż uchowały się w dobrym stanie, a bywają i tak imponujące jak w Atenach w skromnym Epidauros. W paru z tych teatrw, odnowionych, prezentowane są sztuki klasykw w konwencji klasycznego teatru. Dają one niezapomniane wrażenia.






Przykadowe prace

Rozmnażanie roślin w akwarium

Rozmnażanie roślin w akwarium Dla każdego akwarysty ważne jest, aby posiadać odpowiednio wiele egzemplarzy roślin. Dopiero wtedy bowiem jest możliwe gustowne urządzenie akwarium. Zakup większej liczby roślin jest jednak przedsięwzięciem kosztownym, szczeglnie w przypad...

Pieniński Park Narodowy

Pieniński Park Narodowy Pieniński Park Narodowy Położenie - Pieniny leżą w południowej części Polski w pasmie Karpat. Od południa graniczą z pasmem Magury Spiskiej, od płnocy z Gorcami i Beskidem Sądeckim. Tworzą łańcuch grski o długoś...

Bolesław Chrobry i Mieszko I

Bolesław Chrobry i Mieszko I Dynastia Piastw to okres panowania od Mieszka I, do Kazimierza Wielkiego. W tym jednak momencie interesować mnie będą tylko dwie postacie z tej dynastii, a konkretniej Mieszko I oraz Bolesław Chrobry. Za pierwszego historycznego władcę naszego kraju uważa s...

Wyjaśnienie pojęć dotyczących literatury antycznej: mitoligia, kult, kult herosw, epoka hellenistyczna

Wyjaśnienie pojęć dotyczących literatury antycznej: mitoligia, kult, kult herosw, epoka hellenistyczna mitologia - zbir mitw o bogach i bohaerach kult - ogł obrzędw religijnych kult gerosw - rozwinął się z kutu zmarłych. Herosem stawała się po śmierci o...

Wpływ pola magnetycznego i elektromagnetycznego na organizmy żywe

Wpływ pola magnetycznego i elektromagnetycznego na organizmy żywe Każda komrka, tkanka, narząd naszego organizmu wytwarza pole elektromagnetyczne, ktre jest w harmonii z polem magnetycznym Ziemi i z oddziaływaniem z kosmosu. Dzięki naszym wewnętrznym siłom może płynąć...

Krtko o bitwie pod Grunwaldem.

Krtko o bitwie pod Grunwaldem. W dniu 15 lipca 1410 na polu pod Grunwaldem miała miejsce jedna z największych bitew między Krzyżakami pod dowdztwem wielkiego mistrza Ulricha von Jungingena a połączonymi siłami polskimi, litewsko-ruskimi i oddziałami czeskimi pod wodzą Władys...

Diagnozoanie pomocy społecznej

Diagnozoanie pomocy społecznej DIAGNOZOWANIE POMOCY SPOŁECZNEJ Diagnoza to możliwie wszechstronny opis cech i objaww badanego zjawiska uzyskany w drodze obserwacji, badań specjalnych i eksperymentw, mających na celu zabranie danych dotyczących badanego przedmiotu i jego otoczenia. Proces diag...

Wzrost roli kościoła w okresie rozbicia dzielnicowego.

Wzrost roli kościoła w okresie rozbicia dzielnicowego. NIE UŻYWAĆ W VII L.O. W KATOWICACH Wraz ze zmianami zachodzcymi w całym państwie zmieniała się także rola i funkcja kocioła. W pocztkach swego istnienia kocił pozostawał w służbie państwa, jed...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoa streszczenie notatka ciga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura ksika

Prawa

Do g?ry