• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuły: Tren IX

Nawigacja

Tren IX



Tren IX




Utwór jest podważeniem i negacją filozofii stoickiej, że szczęście w życiu można osiągnąć i jest nim zdobycie mądrości. Tren przedstawia utratę wiary w jej moc.

Negacji stoickiej mądrości poświęcona jest I część trenu (do Nieszczęśliwy ja człowiek) Dlatego utwór ma charakter ironiczny.

Tekst rozpoczyna się od apostrofy do Mądrości. Podmiot liryczny mówi, że dałby wszystko, aby ją posiąść. Taka mądrość, o której mówią stoicy, która nie pozwoli cierpieć, i nie odmieni tylko anioła, wyzwala od lęków: Złym przygodom nie podległ, chroni człowieka przed nieszczęściami i niebezpieczeństwami, sprawia, że człowiek nie odczuwa bólu. Mądrość, zatem wyzbywa człowieka od złych emocji, pozbawia człowieka zdolności odczuwania, pozbawia go, więc człowieczeństwa, gdyż cierpienie jest wpisane w kondycję ludzką. Podmiot liryczny aluzyjnie nawiązuje do filozofii stoickiej poprzez słowa:jeśli prawdziwie mienią

Mądrość w tym utworze została upersonifikowana, a nawet sakralizowana, gdyż przypisuje się jej moc boską. Jest niczym bóstwo, które może dokonać niemożliwego. Wydaje się jednak bezduszna, pozbawiona uczuć. Mówi się o niej w sposób wzniosły, gloryfikowana, co budują anaforyczne zwroty. Można to jednak traktować ironicznie poprzez zwroty: TY. Ta anafora jest emocjonalnie nacechowana wyrzutem. To, co dla stoików było zaletą, dla podmiotu lirycznego stało się okrutną wadą, przeraża go taka mądrość, która wyzbywa człowieka z uczuć.

Kolejne pięć wersów także dotyczy filozofii stoickiej, jest jednak jej rozszerzeniem. Filozofii, dla której bogactwem nie jest złoto, skarby, ale zaspokajanie potrzeb. Filozofia stoicka w bogaczu widziała nędzarza, dlatego według stoików bogacz nie może być wolny, gdyż pieniądze czynią go ograniczonym. Mądrość natomiast nie zazdrości spokojnego bytowania biednych.

Mądrość przedstawiona jest jak marmurowy, antyczny posąg. Przez to, że mądrość stoicka jest fałszem, nie przystaje do życia. Jest martwą i bezduszną literą

Podmiot liryczny w wyznaniu : Nieszczęśliwy ja człowiek wyraża swoją rozpacz płynącą ze świadomości, iż przez całe swoje życie wierzył w coś, co jest martwe. Podmiot liryczny z dystansu, pełen rozpaczy patrzy na swoje życie i stwierdza iż je przegrał, gdyż zmarnował je na szukanie stoickiej mądrości. Dopiero w tym momencie ujawnia się postać mówiąca w wierszu. Proporcja tego tekstu wskazuje na wiele miejsca w życiu podmiot liryczny poświęcił mądrości, a jak mało sobie.

Ostatni dwuwers jest aluzją literacką do pism Seneki (Listów moralnych), przedstawiających humanizm antyczny, Każdy stopień to kolejny etap w osiągnięciu mądrości. To ostanie stwierdzenie pozwalałoby traktować mądrość nie jak pomnik, ale jak świątynię. Zrzucenie ze stopni oznacza skaleczenie, destrukcję, zburzenie dotychczasowych przekonań, upokorzenie. Źródłem upokorzenia dla podmiotu lirycznego jest fakt, iż jest jednym z wielu-celem humanisty było osiągnięcie stopnia indywidualności, nieprzeciętność, bycie ponad innych Jest, zatem ironicznym odbiciem pragnienia twórców, by być kimś wyjątkowym. W trenie IX podmiotem jest autor, Jan Kochanowski






Przykładowe prace

Samorząd terytorialny

Samorząd terytorialny SAMORZĄD TERYTORIALNY Podział administracyjny Polski nie jest jednolity. Możemy wyróżnić trzy zasadnicze grupy podziału: a) podział terytorialny, tworzony dla organów terenowych posiadających znaczenie zasadnicze i organów o kompetencjach genera...

Molier jako mistrz komedii.

Molier jako mistrz komedii. Komedia jest gatunkiem wywodzącym się ze starożytności. Twórcą komedii nowożytnej był francuski komediopisarz tworzący pod pseudonimem Molier. Ten syn zamożnego mieszczanina paryskiego zrezygnował z godności królewskiego tapicera, którą mu wy...

Makbet-obraz psychologiczny

Makbet-obraz psychologiczny William Szekspir świadomie odchodzi od antycznego wzorca dramatu. Burzy jedność miejsca, czasu i akcji, rezygnuje z chóru, na scenie umieszcza dowolną ilość bohaterów w jednym momencie, za nic mając tradycyjne ograniczenie ich liczby do trzech. Nadto, co najważn...

Soplicowo - matecznik staropolskich cnót.

Soplicowo - matecznik staropolskich cnót. W tym samym mniej więcej czasie powstają trzy wielkie dzieła, w których Adam Mickiewicz prezentuje obraz Ojczyzny. Jednak w III części Dziadów i w Księgach narodu i pielgrzymstwa polskiego Polska jawi się jako kraj męczeński, który ma do wype&...

Jan Twardowski - interpretacja "Anioł poważny i niepoważne pytania"

Jan Twardowski - interpretacja "Anioł poważny i niepoważne pytania" Podmiotem lirycznym jest człowiek, który rozmyśla nad wyglądem i zachowaniem anioła, które dla ludzi jest takie niezrozumiałe i dziwne. W religii chrześcijańskiej anioł jest pośrednikiem mi&#...

Spór cesarstwa z papiestwem o inwestyturę.

Spór cesarstwa z papiestwem o inwestyturę. Inwestytura uroczyste nadanie lenna w zamian za lojalność i posłuszeństwo . W skład inwestytury wchodziło prawo do zarządzania określonym obszarem z władzą sądzenia, karania, i pobierania podatków (rdzeń inwesty...

U progu kapitalizmu fabrycznego i ekonomii klasycznej

U progu kapitalizmu fabrycznego i ekonomii klasycznej Tło epoki. Kapitalizm rodzi się dość wcześnie w niektórych miastach północnych Włoch, ale w całej Europie rozpowszechnia się dopiero w XVI wieku. Początkowo obejmuje głównie Niemcy i Hiszpanię a od końca XV wieku d...

Postanowienia polityczne na kongresie wiedeńskim.

Postanowienia polityczne na kongresie wiedeńskim. 6. V. 1814r. Napoleon Bonaparte zrzeka się korony. Senat Francji ogłasza królem starszego brata Ludwika XVI, wstępuje on na tron jako Ludwik XVIII. 1. III. 1815r. Napoleon opuszcza Elbę i ląduje................ Liczne oddziały opowiadają...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoła streszczenie notatka ściąga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura książka

Prawa

Do g?ry