• bullet
  • Rejestracja
  • bullet
Artykuły: Trzy cech...

Nawigacja

Trzy cechy poezji barokowej na przykładnie wybranych wierszy



Trzy cechy poezji barokowej na przykładnie wybranych wierszy




Poezję baroku od innych epok wyróżniało kilka podstawowych cech.

Jedną z nich był kierunek nazwany od włoskiego poety Giambattista Marina, marinizmem. Charakteryzował się on wirtuozerią słowem oraz nagromadzeniem wielu środków artystycznego wyrazu. Przyczyniało się to do częstego przerostu formy utworu nad jego treścią. Zjawisko to można zaobserwować na przykład w wierszu Daniela Naborowskiego pod tytułem Na oczy królewny angielskiej. Padają tam porównania oczu królewny Elżbiety do wielu zjawisk. Ponad to są one hiperbolizowane. Autor zastosował gradacje, czyli ułożenie zjawisk od najmniejszych do coraz większych i doskonalszych.

Można dostrzec również wiele metafor, na przykład pochodnie dwie nielitościwe/ które palą na popiół serca nieszczęśliwe. Występują również barwne epitety.

Kolejną cechą poezji baroku jest zastosowanie konceptu. Był to świetny, wyszukany pomysł literacki. Opiera się na nim między innymi sonet Jana Andrzeja Morsztyna pod tytułem Do trupa. Konceptem jest tu porównanie osoby zakochanej od zmarłego. Ponad to można w tym utworze wyróżnić kunsztowność języka. Autor posłużył się hiperbolą, aby zestawić sytuację człowieka nieszczęśliwie zakochanego z nieżyjącym. Do pozostałych środków artystycznych należą liczne epitety, anafora, czyli rozpoczynaniem kolejnych wersów tym samym wyrazem, porównania oraz metafory. Innym tekstem opartym na koncepcie jest wiersz Daniela Naborowskiego pod tytułem Róża. Pomysł polegał na połączeniu poezji metafizycznej z podarunkiem noworocznym. Początek sugeruje, że tekst był dodatkiem do tytułowego kwiatu, który niespodziewanie zakwitł zimą. W kolejnych wersach podmiot liryczny hiperbolizuje znaczenie róży. Podobnie jak w utworze Jana Andrzeja Morsztyna, Naborowski dba o formę. Oprócz wyolbrzymienia znaczenia rośliny, stosuje porównania, metafory i liczne epitety.

Wspomniana w poprzednim przykładzie poezja metafizyczna, również wyróżnia twórczość barokową. Był to nurt zapoczątkowany przez angielskiego poetę Johna Donne’a. Wiersze tego typu mieszały tematykę religijną i filozoficzną, przy tym znakomicie wyrażając atmosferę sceptycyzmu i niepewności, charakterystyczną dla tamtych czasów. Poruszała ona także tematykę przemijania człowieka, marności i nietrwałości istnienia, wyrażała nadzieję na zbawienie i ratunek Boga, a także nawiązywała do pokus, słabości i namiętności doczesnego życia człowieka w świecie materialnym. Jednymi z lepszych przykładów polskiej poezji metafizycznej są sonety Mikołaja Sępa – Szarzyńskiego. W Sonecie IV. O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem tematem są relacje Boga i człowieka. Podmiot liryczny twierdzi, że nawet gdyby ludzie wyrzekli się wszelkich dóbr, to i tak nie osiągną szczęścia. Przeszkoda nie do pokonania to ciało, więc radość na ziemi jest nieosiągalna. Jedyną nadzieja to Bóg, co zostało zaakcentowane w słowach kończących trzecią strofę: Królu powszechny (...) zbawienia mego jest nadzieja w Tobie!. Podobny temat ma wiersz Daniela Naborowskeigo pod tytułem Krótkość żywota. Ukazuje on nieubłagany upływ czasu, a tym samym krótkość życia ludzkiego. Już pierwszy wers Godzina za godziną niepojęcie chodzi sygnalizuje, o czym tekst jest. Utwór zamyka myśl, że byt nasz ledwie może/ nazwan być czwartą częścią mgnienia. Utwór ten, jak i cała poezja metafizyczna, zmusza odbiorcę do przemyśleń na temat swojego życia i postępowania.

Poezja barokowa była bardzo kunsztowna. Dzięki używaniu wyszukanych środków stylistycznych oraz konceptu była bardzo interesującym zjawiskiem w historii literatury. Jej cel to przede wszystkim zaskoczenie, ale również dostarczenie rozrywki czytelnikowi.






Przykładowe prace

Świadomość ekologiczna młodzieży

Świadomość ekologiczna młodzieży Świadomość ekologiczna młodzieży Każde ludzkie działanie tkwi we wnętrzu człowieka i prawie każde ma ekologiczny wymiar. Człowiek, w sposób świadomy lub nieświadomy, wpływa na otaczaj&#...

Artysta, a filister - wg przedstawicieli Młodej Polski.

Artysta, a filister - wg przedstawicieli Młodej Polski. Filister - termin dawniej neutralny, w epoce Młodej Polski nabrał szczególnie negatywnego zabarwienia, wręcz obelgi. Oznaczać zacząć, zwłaszcza w oczach poetów i cyganerii artystycznej, "zapleśniałego mieszczucha",...

Ocena polskiej inteligencji zaprezentowana w "Tangu" S. Mrożka.

Ocena polskiej inteligencji zaprezentowana w "Tangu" S. Mrożka. Dramat Mrożka ukazał się drukiem w 1964 r. Utrzymany jest w konwencji groteskowej i podejmuje problematykę roli i miejsca artysty i inteligenta we współczesnym świecie. Jest on szeroką i wieloznaczną próbą interpret...

Grupy i organizacje + propozycja ćwiczen

Grupy i organizacje + propozycja ćwiczen Grupy: Co to jest – To co najmniej dwie osoby, które wchodzą ze sobą w regularne stosunki dla realizacji wspólnego celu. Grupy są wszechobecną częścią życia organizacji i podstawą wykonania znacznej pracy. Zauważ...

Dlaczego Ballady i romanse uznano za manifest polskiego romantyzmu?

Dlaczego Ballady i romanse uznano za manifest polskiego romantyzmu? Datę 1822 przyjmuje się za początek romantyzmu polskiego. Jest to data wydania zbioru Adama Mickiewicza pt. Ballady i romanse Są one praktyczną realizacją teoretycznych dotąd założeń romantyków. Udowadniają ...

Neutrina

Neutrina Cała historia zaczęła się prawie 70 lat temu. W celu ratowania jednej z fundamentalnych zasad fizyki przyjęto hipotetyczną, nie wykrytą jeszcze wówczas cząstkę - neutrino. Nikt jednak nie spodziewał się, że może ona w przyszłości wykazać, i...

Metody nauki czytania

Metody nauki czytania 1. Metoda analityczno-syntetyczna o charakterze E. i F Przyłubskich - powstała w wyniku powiązania rozmaitych metod wykorzystujących różnorodny poziom rozwoju poszczególnych funkcji psychicznych. W ten sposób w procesie nauki czytania, którego podstawę stanowią tzw. rela...

Czesław Miłosz, "W Warszawie"

Czesław Miłosz, "W Warszawie" Wiersz składa się z dwóch części. W pierwszej p. lir. zwraca się do poety, a w drugiej podmiotem lit. staje się sam poeta. P. lir. z wyrzutem pyta poetę: "Co czynisz na gruzach katedry Świętego Jana, poeto, W ten ciepły,...

Zobacz wszystkie

Nawigacja

Tagi

studia szkoła streszczenie notatka ściąga referat wypracowanie biografia opis praca dyplomowa opracowania test liceum matura książka

Prawa

Do g?ry